تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, ایران, گلستان

ناهار خوران گرگان را بیشتر بشناسید | Naharkhoran Park 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

منطقه جنگلی ناهارخوران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گرگان درباره یکی از مکان های دیدنی این شهر سر سبز بنام ناهار خوارن سخن خواهیم گفت بدون شک این نام برای کسانی که به شمال ایران سفر کرده اند بسیار آشنا می باشد پس با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا با ناهار خوران گرگان بیشتر آشنا شوید

ناهار خوران گرگان مکانی است برای آرامش روح و روان انسان چون دارای انبوهی از درختان است که مانند بهشتی در این دنیا می باشد. شما می توانید با قدم زدم زدن در این مکان و شنیدن صدای نوازش های نسیم و آواز زنده پرندگان مختلف همگی باعث می شود که روحتان به آرامش برسد بگونه ای که همه ی مشکلات خود را فراموش کرده و از شلوغی شهر و استرس های روزمره دور شوید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در این جنگل ها رودها و چشمه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید در گوشه نشسته و خود را با زمزمه روان آب ریلکس کنید.
این تنها قسمتی از زیبایی های این منطقه است به همین دلیل است  که هر ساله گردشگران از مکان های مختلف و از نقاط دور به این منتطه می آیند و چند روز خود را از استرس ها دور می کنند.پس وقت را تلف نکرده و آماده سفر شوید و اگر خواستید بیشتر با ناهارخوران گرگان آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

چرا پارک جنگلی ناهار خوران ؟


-قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک در حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد.

-این پارک جنگلی شامل امکانات رفاهی مختلف از جمله پارکینگ است و از این بابت دغدغه ای نخواهید داشت.

-یکی از مقاصد گردشگری استان گلستان است که شهرت ملی دارد.

– پارک جنگلی ناهارخوران به سبب موقعیت جغرافیایی که دارد، اغلب آب و هوایی دلچسب و مطبوع دارد و می تواند یک روز خاطره انگیز را برای شما بسازد.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

آشنایی با جنگل ناهار خوران گرگان | جنگل باستانی گرگان

در جنوب شهر گرگان، جنگی با نام ناهارخوران وجود دارد که یک جنگل باستانی و یکی از جاذبه های اصلی شهر به شمار می رود. این جنگل در حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸، به منظور ایجاد تفرجگاه برای اهالی گرگان توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اختیار شهرداری گرگان قرار گرفت و پس از آن امکانات رفاهی و گردشگری در آن به وجود آمد. چندین سال پیش و قبل از این اقدام شهرداری، اهالی برای بهره بردن از مناظر و مواهب جنگل به صورت خودجوش شروع به تجهیز کردن پارک کرده بودند. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و به تبع آن با افزایش وسعت شهر گرگان، فاصله ی جنگل ناهارخوران با مرکز شهر تبدیل به یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد شد؛ خیابانی که امروز یکی از گذرگاه های اصلی شهر و یکی از جاذبه های پارک جنگلی ناهارخوران به حساب می آید و به عنوان بلوار ناهارخوران شناخته می شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی و قرارگیری آن در دامنه کوه، دره ها و آبریزهای فراوان هوش از سرتان می برد و طبیعت، فضایی دلنشین و زیبا را پیش چشمانتان به رخ می کشد.

طبق مطالعات انجام شده قدمت ناهارخوران و منطقه جنگلی آن به ۴۰ میلیون سال پیش یعنی دوران ژوراسیک بازمی گردد و در زمره مجموعه جنگل‌های هیرکانی بوده اند.

این جنگل که با نام های روستای ناهارخوران و پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می شود، با دیدنی های بسیاری که در خود جای داده است، می تواند لحظات و خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند…

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

جاهای دیدنی ناهارخوران گرگان

هنگام سفر به این جنگل زیبا می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

۱- بازدید از رودخانه و چشمه ها

در پارک جنگلی ناهارخوران رودخانه و چشمه هایی وجود دارند که علاوه بر بازدید از آنها می توان به آب بازی و آب تنی مشغول شد.

-رودخانه ی زیارت : تنها رودخانه ی پارک جنگلی ناهارخوران، رودخانه ی زیارت است که از ارتفاعات روستای زیارت سرچشمه می گیرد و با طولی در حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه جریان دارد. این رودخانه یکی از منابع تامین آب شهر گرگان است.

-چشمه ها :  پارک جنگلی ناهارخوران دارای چشمه های فراوانی است، معروفترین آنها سفید چشمه نام دارد که در ارتفاعات ناهارخوران قرار دارد. در تیر ماه سال ۱۳۷۷ اطراف سفید چشمه را سنگ چینی کردند تا استفاده از آب آن راحت تر شود. متاسفانه اخیرا حجم آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است اما باز هم یکی از دیدنی های ناهارخوران به شمار می رود.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

۲- تپه باباطاهر

اگر می خواهید نگاهی به شهر و زیبایی های اطراف بیاندازید، در کنار بلوار ناهارخوران تپه ای به نام باباطاهر وجود دارد که گردشگران و اهالی منطقه از آن بالا می روند و به تماشای زیبایی های منطقه می نشینند.

متاسفانه تصویری از این بخش از جنگل در دسترس نیست

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

۳- ناحیه پارادایز

در پارک جنگلی ناهار خوران ، تمام امکانات برای گذران یک روز دلچسب مهیاست. در قسمتی از این پارک، ناحیه ای با نام پارادایز وجود دارد که در آن می توانید به انواع رستوران ها، هتل ها و شهربازی بچه ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی پیدا کنید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

۴- جنگل های مصنوعی

در کنار بلوار ناهارخوران جنگل مصنوعی و کاشته شده ای از درخت های کاج وجود دارد که میتوان لحظات خوشی را در آن جا تجربه کرد.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند

۵- جنگل نوردی و کوهنوردی

جنگل نوردی : پیاده روی و جنگل نوردی در انبوه درختان بلند قامت بسیار لذت بخش و مفرح است و می توان لحظات خاصی را برای خود رقم زد.  همانطور که در طی جنگل نوردی در این پارک جنگلی از زیبایی های آن لذت می برید، با ادامه ی مسیر می توانید به پارک جنگلی النگدره، که در نزدیکی ناهارخوران و ۵ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد هم سری بزنید.

– کوهنوردی : در ناهارخوران ارتفاعاتی وجود دارد که علاقه مندان به کوهنوردی می توانند در آن ساعاتی را به کوهنوردی و کوهپیمایی اختصاص دهند. هم چنین در ارتفاعات می توانند از سفید چشمه دیدن نمایند و از منظره جنگل و روستاهای اطراف لذت ببرند. به صورت میانگین، بخش های مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند اما این میزان درنقاط مرتفع تر به ۷۰۰-۹۰۰ هم می رسد.

ارتفاعات مورد استفاده کوهنوردان در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران قرار دارد که مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. این ارتفاعات دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی هسنتد که دسترسی به آن ها را آسان تر می کند.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

۶- پیک نیک و عکاسی

هر شخصی که دیوانه وار عاشق طبیعت و وقت گذرانی در آن است به پیک نیک کردن در آن اقدام می کند. پس ساعاتی را در دل طبیعت بگذرانید و خاطرات خوبی برای خود بر جا بگذارید.

ناهارخوران پر است از لحظات و مناظر که منتظر ثبت و همیشگی شدن هستند. پس با ثبت آنها در قاب دوربین خود، آن ها را همیشگی کنید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

۷- پیاده وری و استفاده از امکانات تفریحی

اگر به دنبال سطحی هموار و مناسب جهت پیاده روی هستید، بلوار ناهارخوران مکانی ایده آل برای انجام این فعالیت است.

همچنین در بخش های مختلف ناهارخوران، زمین های بازی مخصوص کودکان و وسایل ورزشی به چشم می خورند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

دیدنی هایی درهمین نزدیکی

پس از بازدید از جنگل ناهارخوران گرگان و دیدنی های آن، می توانید به جاذبه های زیر هم سری بزنید:

۱-روستای زیارت

روستای زیارت در ۷ کیلومتری ناهارخوران واقع شده و یکی از ۲۰ روستاهای برتر گردشگری ایران است. این روستا توسط جاده ای جنگلی و بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده است. از نقاط دیدنی و یا تفریحی روستا می توان به آبشار زیارت، چشمه آبگرم، امامزاده عبدالله، امام زاده صالح و همچنین بافت قدیمی روستا اشاره کرد.

۲-پارک جنگلی النگ دره

این پارک جنگلی در ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و اگر دوست دارید در مسیر منتهی به ناهارخوران باز هم جنگل ببینید، می توانید به النگدره بروید. در کنار تمام دیدنی های این منطقه، النگدره سه چشمه آب هم دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

جذابیت های روستای زیارت و پارک جنگلی النگدره به همین جا ختم نمی شود؛ تاپ تراول در آینده ای نزدیک به ای دو جاذبه دیدنی گرگان سفر و آن ها را به طور کامل به شما عزیزان معرفی می کند.

کجا بمونیم ؟

برای اقامت در ناهارخوران می توانید از هتل ها، مهمانسراها، خانه های محلی، آلاچیق ها و کلبه های درون جنگل استفاده کنید. حتی می توانید کمپینگ را در طبیعت تجربه کنید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

امکانات رفاهی منطقه ناهار خوران گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران آلاچیق، محلی برای برپایی کمپ، هتل، رستوران، میز، نیمکت، آب آشامیدنى، نماز‌خانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی دارد تا مسافران امکانات کافی جهت یک سفر خوب را داشته باشند. همچنین می توان در رستوران های محلی موجود در این منطقه لذت واقعی طعم غذاهای محلی را چشید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

بهترین فصل سفر به ناهار خوران گرگان

آب و هوای ناهار خوران گرگان

به دلیل این که این منطقه در ارتفاعات است، هوای خنک تری نسبت به شهر گرگان دارد. و از آنجا که این جنگل در نواحی معتدل و نیمه مرطوب خزری است؛ آب و هوای مطبوع و ملایمی دارد.بارندگی سالانه این منطقه به ۶۴۹ میلیمتر می رسد و دمای هوای آن  ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است.

بهترین فصل سفر

جنگل ناهارخوران در هر فصلی جلوه ی خاصی دارد و طبیعتی مناسب برای چهار فصل دارد:

بهار: رود و چشمه ها پر آب شده و می تواند در غروب روزهای بهاری بهترین محل برای گردش و وقت گذرانی باشد.

تابستان: در روزهای گرم تابستان می توان از آب و هوای ییلاقی آن لذت برد.

پاییز: در این فصل برگ های درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در آمده اند جلوه ی خاصی به منطقه می دهد و گاهی اوقات منطقه را مه فرا می گیرد.

زمستان: در این فصل سفید رنگ، برای لذت بردن از روزهای برفی خود می توان به آن جا سفر کرد.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران

راه دسترسی

آدرس

استان گلستان، شهر گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

راه دسترسی

برای رسیدن به این پارک جنگلی زیبا ابتدا باید به استان گلستان، شهر گرگان بروید و سپس از طریق بلوار ناهارخوران به این منطقه برسید.

دلیل نام گذاری پارک جنگلی  ناهار خوران گرگان

این محل از روزگاران قدیم، بر سر راه کاروان‌های حجاج یا زائران حرم امام رضا (ع) قرار گرفته بود. کاروان‌ زائزین و حجاج معمولا در دامنه‌های کوه‌های جنوب گرگان، اتراق کرده و ناهار می‌خوردند. به همین جهت این منطقه به ناهارخوران معروف شد و پس از مدتی ناهارخوران نام گرفت و البته هنوز هم مردم در جای جای این پارک جنگلی بزرگ ناهار میل می کنند.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران گرگان

در ناهارخوران گرگان چه گیاهان و حیواناتی را خواهید دید؟

پوشش گیاهی این منطقه شامل گونه های بومی و گونه های کاشته شده ی آن است. گونه‌های بومی این جنگل شامل درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک هستند اما کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا گونه های کاشته شده در این منطقه اند.  گرچه این گونه ها بومی نیستند اما زیبایی خاصی را ایجاد کرده اند.

به دلیل گسترش شهر و شهرسازی، متاسفانه در این جنگل گونه های جانوری زیادی به چشم نمی خورد اما خوشبختانه با این که انسان ها به عمق طبیعت نفوذ کرده اند و در حال صدمه زدن به آن هستند گونه های گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک جنگلی در آن زندگی می

ناهار خوران
ناهار خوران

توصیه ها

طبیعت میراث فرزندان آینده ی ماست پس درسالم نگهداشتن آن کوشا باشید و آتش های خود را حتما در حین ترک محل خاموش کنید.

بهتر است با اجاره کردن خانه های اهالی روستا به اقتصاد روستا کمک کنید.

به توصیه های افراد بومی محل توجه کنید تا لحظات بهتری برای خود ثبت کنید.

ناهارخوران گرگان بهشتی که هر ایرانی باید ببیند
ناهار خوران گرگان

مقالا بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *