تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, گیلان

گردنه حیران ، طبیعتی خاص و خیره کننده ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آشنایی با گردنه حیران

در این مقاله از معرفی دیدنی های ایران درباره یکی از جاده های بکر و زیبای ایران به نام گردنه حیران که یکی از زیباترین و حیرت انگیز ترین جاده های ایران است سخن خواهیم گفت پس در ادامه با ما همراه باشید .

گردنه حیران کجاست ؟

در اصل حیران نام یکی از روستاهای شهرستان آستارا می باشد که در فاصله 30 کیلومتری از آستارا و در استان گیلان قرار دارد . از مهمترین مکان ها یا جاذبه های گردشگری روستای حیران می توان به مسیر ارتباطی آستارا – اردبیل اشاره کرد که یکی از مناطق بکر و جاده های شگفت انگیز ایران می باشد اشاره نمود . جاده حیران از یک طرف پوشیده از جنگل های انبوه و از سوی دیگر به دره های نه چندان عمیق متصل می شود که رود آستاراجای در بین این دره ها قرار دارد . گردنه حیران در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی نیز پوسیده از گل ها و گیاهان جنگلی است

گردنه حیران


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

گردنه حیران

گردنه حیران منطقه ای حیرت انگیز و زیبا و تماشایی می باشد که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه های جاده آستارا به اردبیل واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران نیز شناخته می شود. این گردنه در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می رود.

نامش را از این جهت حیران گذاشته اند که هرکسی با قرار گرفتن در آن مبهوت شگفتی خلقت می شود و حیرت زده به طبیعتی می نگرد که در هر ساعت با جلوه ای تازه غافلگیرش می کند.

این گردنه ی رویایی، از یک طرف مشرف به کوه ‌های پوشیده از جنگل ‌های انبوه است و در سوی دیگر آن دره ‌ای نه چندان عمیق قرار دارد. از میان دره، رود ارس عبور می ‌کند که تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است و یکی از زیبایی های منطقه به شمار می رود.

گردنه حیران
گردنه حیران

دیدنی های گردنه حیران

در هر نقطه از گردنه حیران ، جاذبه ای وجود دارد که می تواند لحظاتی فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. در اینجا نگاه کوتاهی به دیدنی های این جاده خواهیم داشت و در صورت نیاز به توضیحات مفصل تر، در مطلبی جداگانه تمامی جوانب آنها را بررسی خواهیم کرد.

گردنه حیران
گردنه حیران

۱- طبیعتی غرق در مه

اولین چیزی که به هنگام عبور از گردنه حیران چشمتان را نوازش می دهد، پوشش جنگلی است که از دوسو احاطه تان می کند. کم کم سر و کله ی مراتع نیز پیدا می شود و در میان آنها کلبه هایی نیز به چشم می خورند. در این میان دام های در حال چرا یا اسب هایی که به این سو و آن سو می روند، به مناظر اضافه می شوند تا تصویری ماندگار را در ذهنتان حک کنند.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود؛ همه ی این زیبایی ها در گردنه حیران، غرق در فضای مه آلود جاده می شوند و بهشتی رویایی را برایتان خلق کنند و هر لحظه بر لذت سفرتان بیفزاید. ارتفاع بلندترین نقطه ی این گردنه از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در این ارتفاع، مه از کجا آمده است؟ در واقع علت اصلی مه در گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است و این امر ارتباط خاصی با ارتفاع این گردنه ندارد.

گردنه حیران
گردنه حیران

۲- پارک ملی هیرکان | مرز ایران و آذربایجان

یکی از ویژگی های این گردنه این است که در یک نقطه ی مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید که در کشور آذربایجان قرار دارد. پارک ملی هیرکان با وسعتی برابر ۴۰٬۳۵۸ هکتار در نهم فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد. به سبب داشتن ویژگی هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است و شاید در آینده شاهد قرار گیری آن در فهرست میراث جهانی یونسکو باشیم.

گردنه حیران
گردنه حیران

۳- روستاهایی تماشایی

گردنه حیران
گردنه حیران

در مسیر گردنه حیران چندین روستا وجود دارند که عبارتند از:

۱- روستای حیران

حیران یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که با آب و هوای ییلاقی در میان طبیعتی سحر انگیز قرار گرفته و از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. این روستا در ۳۰ کیلومتری آستارا قرار دارد و از جاذبه های شاخص منطقه به شمار می رود. مردم در این روستا به کشاورزی اشتغال دارند و در سال های اخیر با رونق گردشگری به ارائه سوغات، غذاهای محلی و … نیز روی آورده اند.

گردنه حیران
گردنه حیران

۲- روستای مِشِند

روستای مشند، در استان گیلان و در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا – اردبیل قرار دارد و با مناظر زیبا و ییلاقی می تواند پذیرای شما باشد. واژه ی مش در زبان تالشی به معنای زنبور به کار می رود و نام این روستا به معنای جایگاه زنبور است. حدود ۱۱۷ خانوار در این روستا زندگی می کنند که به کشاورزی و دامداری مشغولند و از طریق اشتغال به کارهای خدماتی در بخش گردشگری نیز امرار معاش می کنند.

گردنه حیران
گردنه حیران

۴- جنگل فندقلو و دیگر جاذبه های شهرستان نمین

فندقلو نام یکی از جنگل های بسیار زیبای ایران است که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر نمین و ۳۰ کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته و به سبب برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی – مرتعی به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل شده است. این جنگل در کنار درختان سر به فلک کشیده، مملوء از انواع درختان میوه همچون فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی می باشد و وجود یک استخر آب‌گرم به نام مشه سویی با خاصیت درمانی، بر جاذبه ی این مقصد می افزاید. این جنگل حدود ۲۵ کیلومترمربع وسعت دارد که از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین – آستارا آغاز می شود و با جهت شمال غربی – جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه می‌یابد. اگر در اواسط فصل بهار به این جنگل سفر کنید با دشت هایی پر از گل های بابونه مواجه خواهید شد که همچون بهشتی رویایی به نظر می رسند.

در کنار جنگل فندقلو، شهرستان نمین از جاذبه های دیگری نیز برخوردار است که از میان آنها می توان به آرامگاه باباروشن در ۶ کیلومتری شرق نمین، مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین، مقبره پیرلنگ در ننه کران و … اشاره نمود.

گردنه حیران
گردنه حیران

خوشگذرانی در گردنه حیران

گردنه حیران جاده ای است که فرصت های خوبی را برای لذت بردن و خوشگذرانی در اختیار شما قرار می دهد:

۱- رانندگی در جاده ای رویایی

امروزه رانندگی صرفا یک فعالیت روزمره برای رسیدن به مقصد نیست. افراد بسیاری هستند که به دنبال تجربه های لذت بخش در این زمینه می گردند و رانندگی در جاده های تماشایی را به هر چیز دیگری در سفر ترجیح می دهند. اگر جزء این افراد هستید، بی درنگ گردنه حیران را به عنوان مقصد سفر بعدیتان انتخاب نمایید.

جاده در این گردنه، همچون یک مار تنومند به نظر می رسد که به دور یک کوه بزرگ پیچیده شده و تا ارتفاع زیادی بالا رفته است. وقتی هنوز به بالای جاده نرسیده اید، ماشین هایی را می بینید که در ارتفاعات در حال حرکت هستند و بر تن این مار تنومند پیش می روند. هر چند دقیقه با پیچ تندی غافلگیر می شوید که باید آن را دور بزنید و در پس آن منظره ای تازه را ببینید.

گردنه حیران
گردنه حیران

۲- دهکده گردشگری حیران

به منظور بهره بردن از زیبایی های این منطقه و تماشای آنها از ارتفاع، به سراغ تله کابین حیران بروید که از سال ۱۳۹۰ خدمت رسانی می کند. این تله کابین دارای مسیری به طول ۱۷۵۲ متر است که ایستگاه آغازین آن در منطقه حیران قرار دارد و در مسیر خود وارد جنگل فندقلو اردبیل می‌شود. ارتفاع ایستگاه بالا از سطح دریا ۱۷۲۰ متر و اختلاف ارتفاع بین دو ایستگاه در حدود ۵۰۰ متر است و حداکثر سرعت کابین ها ۶ متر بر ثانیه می باشد.

ظرفیت جابجایی این تله کابین ۱۳۵۰ نفر در یک ساعت می باشد و ایستگاه های آن از استانداردترین ایستگاه های موجود در تله کابین های کشور به شمار می روند.

 تله کابین حیران ۳۰ کابین شش نفره معمولی دارد و سه کابین ویژه VIP نیز با امکاناتی از قبیل صندلی های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه های دودی، تعبیه شده است.

این تله کابین از شرق به دریای خزر و مناظر حیرت انگیز گردنه حیران، از غرب و جنوب به جنگل های زیبای فندقلو اردبیل و از شمال به مرز ایران با جمهوری آذربایجان مشرف است و امکان تماشای همه ی زیبایی های این منطقه را برایتان فراهم می کند.

گردنه حیران
گردنه حیران

* پیست کارتینگ

اگر به دنبال یک تفریح هیجان انگیز در گردنه حیران هستید به سراغ پیست کارتینگ حیران بروید که حدود ۵۰ کارت (ماشین کارتینگ) و مسیری به طول هزار متر می تواند لحظاتی متفاوت را به شما هدیه دهد. سوار شدن بر این ماشین های کوچک و تجربه ی سرعت بدون محدودیت در فضای مه آلود حیران و فضای دل انگیز آن خاطره ای خوش را برایتان رقم خواهد زد و تجربه ای هیجانی و به یادماندنی را در ذهنتان حک خواهد کرد.

* سورتمه ریلی حیران

در گردنه حیران می توانید به سراغ سورتمه ریلی حیران بروید که با طول ۱۵۰۰ متر، لیفت ۳۰۰ متر، اختلاف ارتفاع ۱۲۰ و با برگشت ۱۲۰۰ متر، عنوان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور را به خود اختصاص داده است.

سوار بر این کابین های کوچک شوید و در میان این طبیعت حیرت انگیز، هیجان را به اوج برسانید.

گردنه حیران
گردنه حیران

* ترامبولین

ترامبولین که در میان مردم به تشک پرش در جا و بپر بپر شناخته می شود، یکی دیگر از امکانات تفریحی گردنه حیران است که طرفداران خاص خود را دارد. کودکان و نوجوانان می توانند با استفاده از این وسیله لحظات شادی را در کنار دوستان و خانواده شان رقم بزنند و از بودن در این فضای تماشایی، لذت بیشتری ببرند.

۳- تجربیات خوشمزه

وجود امکاناتی همچون رستوران، چایخانه و کافی شاپ باعث شده است تا تجربیاتی خوشمزه نیز در این گردنه انتظار شما را بکشند. همچنین می توانید از آش ها و غذاهای محلی و همچنین بلال که توسط ساکنان این منطقه تهیه شده و به فروش می رسد بچشید و از طعم آنها لذت ببرید.

۴- پیک نیک و عکاسی

طبیعت اطراف گردنه حیران و روستاهای آن، مکان های خوبی را برای برپایی پیک نیک در اختیار شما قرار می دهند. پس اگر اهل گذراندن وقت در طبیعت هستید و می خواهید لحظاتی را در آن سپری کنید، حتما در سفر به گردنه حیران وسایل و خوراکی های مورد نیاز خود را به همراه ببرید.

در طول مدت زمانی که در طبیعت هستید به کشف زیبایی های آن بپردازید و سوژه هایی را که در گوشه و کنار آن وجود دارند را در قاب دوربینتان ثبت نمایید. این تصاویر بهترین یادگاری شما از این سفر خواهند بود.

گردنه حیران
گردنه حیران

بهترین فصل سفر

به دلیل کوهستانی بودن جاده و منطقه، برای دیدن جلوه های زیبای حیران در بهار و تابستان راهی این منطقه شوید.

بهار و تابستان : آب و هوای خنک و مطبوعی در این دو فصل انتظار شما را می کشد.

پاییز: رنگارنگ شدن برگ درختان باعث می شود تا پوشش جنگلی این منطقه به هزار رنگ درآید و چهره ی متفاوتی به خود بگیرد.

زمستان: سپیدی برف زمستان هم دیدنی است اما به دلیل سرما و یخبندان احتمالی باید با تجهیزات زمستانی به این سفر بروید.

گردنه حیران
گردنه حیران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *