تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
لرستان

دریاچه گهر ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های ایران در لرستان | Gahar Lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه گهر

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی لرستان تصمیم گرفتیم تا شما را دریاچه گهر که یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی این استان است آشنا کنیم. پس اگر برنامه سفر به استان لرستان را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این دریاچه زیبا آشنا شوید.

گهر در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است که عمق زیادی دارد و ساکن به نظر می‌رسد. گهر یکی از زیباترین دریاچه‌ های ایران در استان لرستان است که طول آن حدود 1.5 کیلومتر یعنی چیزی در حدود مسافت پارک‌ وی تا پارک ملت است. عمق گهر نیز از چهار تا 28 متر است و در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیبا است. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود آمده است. دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌شود. گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ طول، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر (حدود ۸۵ هکتار وسعت) است و عمق آن در ژرف‌ ترین نقطه به ۳۰ متر هم می‌رسد. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ ای بزرگ به وجود آمده‌ است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌ است.

دریاچه گهر ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های ایران در لرستان | Gahar Lake

محوطه دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می باشد که با تلفیق گل های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر منظره ای بی نظیری را ایجاد می کند. ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است.

دریاچه گهر ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های ایران در لرستان | Gahar Lake

در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است.

دریاچه گهر کجاست؟

در میان رشته کوه‌ های‌ اشترانکوه دریاچه‌ ای جای گرفته است که مانند نگینی فیروزه‌ ای تمام نگاه‌ ها را به خود خیره می‌کند. نام این دریاچه زیبا ” گَهَر” است. گهر یکی از بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران است. برای رسیدن به آن باید راهی استان لرستان شوید و از سمت دورود که نزدیکترین مسیر است به گهر زیبا برسید. دسترسی به این دریاچه بوسیله خودرو از طریق شهر دورود امکان‌ پذیر است که نزدیک ترین راه برای دسترسی به این دریاچه می‌باشد. راه شکافی‌ هایی که اخیرا انجام شده، باعث دسترسی آسان به این دریاچه شده است.

دریاچه گهر
دریاچه گهر

نکات مهم:

1- بهترین فصل اواخر اردیبهشت ماه میباشد که البته شبهایش کمی سرد است.

2 –تااواسط خرداد ماهیگیری ممنوع است وپس ازآن اخذ مجوز ازمحیط بانی سمت غرب دریاچه الزامی است.

3- جهت اسکان سمت غرب دریاچه دارای نگهبان وبرق وسکوی چادرزدن میباشدوامنیت بهتری دارد.

4- دیدن ستاره هارادرآسمان گهرفراموش نکنیدچون بسیار زیبا هستند.

5- جهت حفظ زیبایی دریاچه حتی الامکان آشغالهای خودرابسوزانید.

6- اززیبایی طبیعت لذت ببرید ولی آن را تخریب نکنید.

آدرس: درود ، منطقه حفاظت شده اشترانکوه

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *