تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, ساری

آبشار اوبن | آبشاری زیبا در دل جنگلهای ساری 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آبشار اوبن ساری

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ساری در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در اطراف این شهر شمالی آشنا کنیم. این جای دیدنی که آبشار اوبن نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد ساری می باشد. پس اگر برنامه سفر به شهر دوست داشتنی و محبوب ساری را دارید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید

آبشار اوبن یکی از آبشارهای بسیار بکر و زیبای ایران است که در جنگل دودانگه ساری قرار گرفته است. این منطقه دارای مساحتی حدود 15673 هکتار می باشد که در سال 1354 جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران گردیده است.

آبشار اوبن در استان مازندران و در مرز استان سمنان واقع است. آبشار اوبن در مرز استان های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت شده دودانگه قرار گرفته است. از نظر راه هوایی به روستای سرخده که در دامنه ی جبهه جنوبی خط الرأس نرو-خیرو قرار دارد، نزدیک است و از نظر مسیری که عمدتا از طریق آن به آبشار می رسند به روستای میانا (در دامنه ی شمالی خط الرأس) نزدیک است. آب آبشار نیز به رودخانه ی شیرین رود می ریزد. اوبن در زبان محلی به معنای زیر آب است. ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود ۱۸۰۰ متر است. این آبشار از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه خواهد شد و به رودخانه شیرین رود می ریزد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آبشار اوبن ساری

طبیعت منطقه دودانگه

در گذشته کل این پناهگاه در محدوده قسمت دودانگه بوده ولی پس از پیوستن دهستان نرماب به قسمت چهاردانگه، بخش هایی از این پناهگاه در این قسمت قرار گرفت. اقلیم منطقه، اقلیم آمبرژه برای ارتفاع پایین مرطوب سرد و برای ارتفاع بالاتر نیمه خشک و سرد است.

اوبن که به زبان محلی به معنی زیرآب است درست در مرز استان های سمنان و مازندران قرار دارد. ارتفاع آبشار اوبن از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است. آب آبشار از چشمه های طبیعی در بالادست آبشار تامین خواهد شد و  پس از جاری شدن بر روی زمین به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر میشود.

اوبن جزو آبشارهایست که در میان درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگلهای شمال ایران قرار دارد. برای رفتن به این آبشار کافی ست به روستای سنگده بروید. برای دسترسی به روستای سنگده باید از جاده فیروزکوه در بخش پل سفید به سوی شرق خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا سنگده را ببینید. راه که ادامه بدهید تابلوی ابشار را خواهید دید. از روستای سنگده تا آبشار مسیر خاکی و از میان جنگل گذر می کند که بسیار جاده ای زیبایی است.

آبشار اوبن ساری

مسیر دسترسی به آبشار

بهترین فصل برای رفتن و بازدید از این منطقه بهار و اوایل تابستان است. البته فصل پاییز این منطقه یکی از زیباترین مناطق خطه شمال میشود اما به دلیل اقلیم سرد این منطقه، دسترسی به آبشار بسیار سخت تر است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *