تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, گیلان

آبشار دودوزن خرم کش | از آبشارهای زیبای استان گیلان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گیلان یکی از جاذبه های بسیار زیبای خرم کش یعنی آبشار دودوزن را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از آبشارهای بسیار زیبای این استان سر سبز است. پس اگر به دنبال دیدنی های بکر گیلان میگردید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید

آبشار دودوزن در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی در استان گیلان واقع شده است و به عنوان یکی از مقاصد طبیعت‌گردی و زیبای این استان شناخته می‌شود. این آبشار در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت قرار دارد. شهرستان شفت از سمت شمال شرق به شهرستان رشت، از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار و از غرب به شهرستان فومن و صومعه‌سرا منتهی می‌شود. این آبشار به‌دلیل پوشش جنگلی فراوان، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و خروشان و همچنین آب‌‌وهوای خنک، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین آبشارهای گیلان همواره میزبان گردشگران است.

معرفی آبشار دودوزن

آب آبشار دودوزن از چشمه‌ای با همین نام تامین می‌گردد و سپس زمین‌ روستاهای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. ارتفاع آن به ۵۴ متر می‌رسد. همچنین براساس تحقیقات زمین‌شناسی، قدمت این آبشار حدوداً به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل بازمی‌گردد. هنگامی که از جاده‌های اصلی شفت عبور می‌کنید تا به آبشار دودوزن برسید، زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در مسیر شاهد خواهید بود و هرچه به سمت جلو حرکت کنید، چشم‌انداز‌های خیره‌کننده‌تری به چشم می‌خورند. صدای جوش و خروش رودخانه‌ای که از آبشار سرچشمه می‌گیرد مانند موسیقی جادویی به گوش می‌رسد.

برای رسیدن به آبشار که در اعماق دره‌ای جای گرفته باید از یک مسیر زیبای سنگ‌فرش عبور کنید. در اینجا افراد محلی نان گردویی محلی و آلوچه‌های ترش و شیرین را به ‌فروش می‌رسانند. همچنین عطر چای زغالی هر مسافری را شگفت‌زده می‌کند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آبشار دودوزن خرم کش

تفریحات آبشار دودوزن

برپا کردن پیک‌نیک و نشستن در کنار همسفران در منطقه آبشار دودوزن، روزی بسیار خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. طبیعت اطراف آبشار دارای مناظر چشم‌نوازی است که شما را به ثبت تصاویر و لحظات خاص ترغیب می‌نماید. در صورت تمایل، می‌توانید در نزدیکی آبشار دودوزن آبتنی کنید. برای این منظور بهتر است چند دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. اگر کفشی مناسب و قدرت بدنی کافی دارید، می‌توانید به کناره‌های آبشار بروید و هیجان بیشتری را تجربه نمایید. همچنین می‌توانید در حوضچه‌ای که در پایین آبشار قرار دارد، شیرجه بزنید و لحظه‌های دلپذیری را برای خود خلق کنید؛ اما به‌دلیل وجود سنگ‌های تیز در کف حوضچه، حتماً با کفش وارد آب شوید.

آبشار دودوزن خرم کش

بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن

آبشار دودوزن واقع در منطقه کوهستانی است و به همین دلیل در فصول بهار و تابستان دارای آب‌وهوای خنک و مطبوعی است. بنابراین این فصول بهترین زمان برای سفر به این منطقه هستند. در این فصول شما می‌توانید از آبشار و مناظر زیبای آن لذت ببرید. همچنین پاییز نیز زمانی مناسب برای بازدید از آبشار دودوزن خواهد بود. در این فصل، شاهد جلوه‌های رنگارنگ درختان و طبیعت پیرامون خواهید بود که بسیار زیبا هستند و تماشای آن‌ها لذت‌بخش است؛ اما در فصل زمستان به‌دلیل یخ‌زدگی و بارش برف، شرایط سفر به این آبشار و دسترسی به منطقه کمی سخت‌تر خواهد شد.

امکانات رفاهی آبشار دودوزن

در منطقه خرم‌کش در نزدیکی آبشار دودوزن، می‌توانید مغازه‌ها و امکانات مختلفی را پیدا کنید. این امکانات شامل چند باب کبابی محلی، قهوه‌خانه، فروشگاه مواد غذایی و میوه، فروشگاه‌های محصولات دامی به‌خصوص پنیر و عسل و یک مسجد بزرگ می‌شوند. از آنجایی که این منطقه در فاصله کوتاهی از مرکز استان قرار داشته، در ایام تعطیل و آخر هفته‌ها ممکن است با جمعیت زیادی مواجه گردید. همچنین در نزدیکی آبشار نیز سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارند. این امکانات برای راحتی و اطمینان بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده‌اند.

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن

برای سفر از تهران به غرب استان گیلان و بازدید از آبشار دودوزن در خرم‌کش، می‌توانید از دوراهی رشت-سنگر استفاده کنید. در این دوراهی، از خروجی سنگر خارج شده و وارد جاده فومن شوید. در ادامه این جاده، به شهرهای غربی گیلان از جمله صومعه‌سرا و سپس شفت خواهید رسید. با عبور از بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیرمحله به سمت سیاهمزکی، در مسیر آبشار قرار می‌گیرید. تقریباً دو کیلومتر قبل از روستای توسه، روستای خرم‌کش را خواهید دید. پس از مشاهده تابلوی خرم‌کش، باید حدوداً ۱۵۰۰ متر دیگر را طی کنید تا مسیر آسفالت به پایان برسد. بعد از آن، می‌توانید خودروی خود را در نزدیکی محل پارک کرده و بقیه مسیر سنگ‌فرش را پیاده طی نمایید. سپس به آبشار خرم‌کش خواهید رسید.

علت نامگذاری آبشار دودوزن

در گویش تالشی، واژه “دود” به معنای دود و “وزن” به معنای چیزی است که از بالا فرو می‌ریزد. باتوجه به این تعاریف، می‌توان عبارت “دودوزن” را به معنای “ریزش دود” تفسیر کرد. همچنین نام این آبشار دلربا از جلوه‌های زیبای آن در لحظاتی که مه‌آلود و بارانی بوده، الهام گرفته شده است. در زمان بارش باران، حجم آب آبشار به‌طور غیرمعمول افزایش می‌یابد و خروش آن نیز بیشتر می‌شود. ریزش شدید آب در حوضچه آبشار سبب می‌گردد تا قطرات آب به بالا پرتاب شوند. اگر در این زمان، منطقه پوشیده از مه باشد، منظره‌ای فوق‌العاده شکل می‌گیرد. به نظر می‌رسد که یک دود سفید اطراف آبشار را در برگرفته است. به‌دلیل پدیدار شدن این جلوه زیبا، مردم بومی منطقه این آبشار را “دودوزن” نامیده‌اند.

اقامت در آبشار دودوزن

در نزدیکی آبشار دودوزن، اقامتگاهی وجود ندارد. با این حال می‌توانید در جاذبه‌های گردشگری اطراف آن مانند قلعه رودخان، ماسوله، شهر فومن و روستای امامزاده ابراهیم اقامت داشته باشید. البته چادر زدن در اطراف این مکان نیز امکان‌پذیر است.

آبشار دودوزن خرم کش

جاذبه‌ های نزدیک به آبشار دودوزن

پس از بازدید از آبشار دودوزن، شما می‌توانید از جاذبه‌های اطراف نیز لذت ببرید تا یک سفر کامل را به گیلان تجربه کنید. شفت، شهرستانی است که با روستاهای زیبا محاصره شده؛ از یک طرف، جنگل و کوه و از سوی دیگر، شالیزارها و باغ‌های چای، زیبایی خاصی را به این روستاها بخشیده‌اند. از جمله روستاهای محبوب در شفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روستای سیاهمزگی: سیاهمزگی یکی از روستاها و جاهای دیدنی معروف در شفت است و به‌دلیل نام پنیر سیاهمزگی به شهرت خاصی دست یافت. پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای معروف و کم‌نظیر در ایران شناخته می‌شود و به‌دلیل طعم و مزه منحصربه‌فردی که دارد، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.
  • روستای امامزاده ابراهیم: روستای امامزاده ابراهیم یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی در گیلان است. این روستا در فاصله ۴۶ کیلومتری آبشار دودوزن قرار دارد و علاوه‌بر آرامش و هوای عالی در روستا، شما می‌توانید از جاذبه‌های زیبای این ییلاق نیز لذت ببرید. امامزاده ابراهیم با چشم‌اندازهای خیره‌کننده و طبیعت بکر خود، گزینه‌ بسیار مناسبی برای گردشگران است.‌
  • قلعه رودخان: قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی معروف در شهر فومن بوده که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر واقع شده است. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و به‌دلیل ارزش تاریخی، معماری زیبا و موقعیت جغرافیایی خاص خود، در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما می‌توانید در این قلعه، به بازدید از بناهای تاریخی و عمارت‌های زیبا بپردازید و از چشم‌اندازهای فوق‌العاده اطراف لذت ببرید. فاصله قلعه رودخان تا آبشار دودوزن حدود ۳۰ کیلومتر است.
  • دهکده چوبی شفت: مرقد امامزاده ابراهیم (ع) که از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است، در فاصله ۳۰ کیلومتری شفت و در دهستان چوبر واقع گردید. این امامزاده مقدس در دهکده‌ای زیبا قرار داشته و در بین جاذبه‌های گردشگری و زیارتی گیلان شهرت بسیاری دارد. مسیرهایی که به این امامزاده منتهی می‌شوند، از زیبایی‌های طبیعی و چشم‌اندازهای دلنشینی برخوردار هستند. معماری خاص خانه‌های روستای امامزاده ابراهیم (ع)، با ساختمان‌های چندطبقه چوبی و رنگی، این منطقه را به یک مقصد جهانی در گردشگری تبدیل کرده است. زیبایی و اصالت این ساختمان‌ها، جذابیت بیشتری به روستا بخشیده‌اند.
  • بقعه امامزاده اسحق: بقعه امامزاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنسا، در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و روی قله سیاه‌کوه واقع شده است. این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت و در منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد. مسیر رسیدن به امامزاده اسحاق (ع) و خیرالنسا، از میان جنگل‌ و خانه‌های چوبی عبور می‌کند. این پوشش جنگلی به همراه زیبایی ساختمان‌های چوبی، منطقه را بسیار دیدنی و جذاب می‌کنند. همچنین بالا بودن موقعیت جغرافیایی این امامزاده در ارتفاعات سیاه‌کوه، چشم‌اندازهای فوق‌العاده اطراف را به همراه دارد و تجربه‌ بودن در یک ییلاق زیبا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌سازد.
  • استخر طبیعی چماچا: روستای چماچا که از توابع شهرستان شفت است، یک استخر طبیعی دارد که می‌تواند یکی از مقاصد بعدی سفر گردشگران باشد. این استخر طبیعی در اطراف روستای چماچا واقع شده و به‌دلیل زیبایی و جذابیت خاص خود، بازدیدکنندگان زیادی را جذب می‌کند. این روستا در نزدیکی آبشار دودوزن به عنوان یکی از روستاهای بسیار قدیمی شهرستان شفت شناخته می‌شود.

 سخن پایانی

آبشار دودوزن یک جاذبه دیدنی در استان گیلان و شهرستان شفت است. نام آبشار به معنای “ریزش دود” بوده و از جلوه زیبایی که در لحظات مه‌آلود و بارانی ایجاد می‌کند، الهام گرفته شده است. در زمان بارش باران، حجم آب آبشار بیش از حد معمول می‌شود و شدت ریزش آب افزایش می‌یابد و جلوه‌ای شگفت‌انگیز در اطراف آبشار به وجود می‌آید. به نظر می‌رسد گویی دودی سفید اطراف آبشار را در برگرفته است و این جلوه زیبا، سبب شده تا مردم بومی این منطقه آبشار را “دودوزن” نامگذاری کنند. آبشار دودوزن واقع در منطقه کوهستانی بوده و به همین دلیل در فصول بهار و تابستان دارای آب‌وهوای خنک و مطبوعی است. بنابراین این فصول بهترین زمان برای سفر به این منطقه هستند. برای سفر از تهران جهت بازدید از این آبشار، ابتدا به غرب استان گیلان و سپس شهر شفت خواهید رسید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. vahid

    مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *