تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, چهار محال و بختیاری

آبشار زرد لیمه ☀️آبشاری بکر در دل کوههای زاگرس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آبشار زرد لیمه

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای در استان چهارمحال و بختیاری یعنی آبشار زرد لیمه را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از آبشارهای بسیار زیبا، دیدنی ایران است که در دل کویر واقع شده است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

آبشار زرد لیمه از عریض ترین آبشارهای  ایران است که در نقطه ای بکر در دل کوههای زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. آبشاری بسیار زیبا و بکر در جنوب شهرستان اردل در میان کوههای سر به فلک کشیده زاگرس و در مجاورت رودخانه بازفت. برای رسیدن به آبشار بایستی 8 ساعت پیاده‌ روی و کوهپیمایی کرد. در مسیری که شامل مجموعه‌ ای از کوه، صخره، شیب زیاد و جنگل‌ های زیبای بلوط است. منطقه‌ ای زیبا وبکر که با ورود به آن چند روزی از دنیای مدرن و زندگی پر هیاهوی شهری دور می‌ شوید.

تمامی منطقه پوشیده شده از جنگل های بلوط بنه ،کنار،انار وحشی و گردو است.
آبشار زرد لیمه در میان جنگل های بلوط و درختان صنوبر وحشی با عرضی زیاد و ارتفاع کم نظیری  بی مانند است که از هر گوشه آن آب فرو می ریزد و انسان را به رویاهای خود می برد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
آبشار زرد لیمه
آبشار زرد لیمه

دیدنی های اطراف آبشار

آبشار زرد لیمه در میان صخره ها و کوه های بلند زاگرس و در انتهای یک دره بسیار سرسبز و باصفا قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۴۰ متر و عرض تاج آن (به جایی که آب شروع به پائین ریختن می کند، تاج آبشار می گویند) حدود ۶۵ متر است که آن را به عنوان یکی از عریض ترین آبشارهای کشور معروف کرده است. هر چیزی که از یک مقصد طبیعت گردی انتظار دارید را می توانید در این منطقه پیدا کنید. کوهستان های مرتفع، رودخانه ای زیبا، جنگل، مراتع سرسبز و البته یک اثر تاریخی ۶۰۰۰ ساله در این منطقه دور هم جمع شده اند.

معروف ترین نوع پوشش گیاهی در کوهپایه های زاگرس، جنگل های پراکنده بلوط آن هستند. این جنگل ها به عنوان دومین منابع طبیعی جنگلی ایران پس از جنگل های شمال کشور، ارزش بسیار زیادی دارند و به عنوان ریه های تنفسی زاگرس شناخته می شوند. گستردگی این جنگل ها در مجاورت آبشار زرد لیمه، منطقه ای بسیار جذاب از منظر طبیعت گردی ایجاد کرده است. درختان بادام وحشی و صنوبر هم نوع دیگر پوشش گیاهی گسترده این ناحیه هستند.

در مراتع دره لیمه، انواع و اقسام گیاهان ارزشمند مرتعی کشور را می توان مشاهده کرد. گون گونه اصلی مرتعی این ناحیه است که در مجاورت مزارع دیم گندم و جو محلیان و رودخانه خروشان بازفت خود نمایی می کند. اگر از علاقه مندان به تاریخ باشید هم می توانید پس از بازدید از آبشار زرد لیمه، به دیدار پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله بروید. بدین منظور، پس از تماشای آبشار زرد لیمه مسیرتان را ادامه دهید. از آبشار تا پل خدا آفرین و ایل راه باستانی دژپات حدود ۳ الی ۴ ساعت دیگر پیاده روی سخت لازم است. وجود راهنمای محلی برای بازدید از این دو اثر، ضروری است.

این منطقه یکی از مناطق کوچ عشایر در چهار محال و بختیاری است و اگر کمی خوش شانس باشید، سیاه چادرهای آن ها را هم در این منطقه خواهید دید.

آبشار زرد لیمه
آبشار زرد لیمه

سختی ها

علی رغم تمامی زیبایی های این منطقه و طبیعت بکر و منحصر به فردش، برای رسیدن به آن باید مسیری نسبتا سخت را طی کنید. زرد لیمه یکی از مناطق صعب العبور کشور است و شاید به همین خاطر است که تا به حال به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. برای دسترسی به این آبشار و همچنین دسترسی به آثار تاریخی موجود در این منطقه، باید ساعت ها پیاده روی و کوه پیمایی کنید. از هنگامی که پیاده روی خود را شروع کنید، حدود ۷ الی ۸ ساعت در راه خواهید بود. بنابراین، قطعا باید یک شب را هم در دل طبیعت کمپ کنید.

مسیر دسترسی به این آبشار بسیار طولانی است و در برخی نقاط آن از پاکوب هم خبری نیست! بنابراین حتما به صورت گروهی، با تجهیزات مناسب طبیعت گردی و با راهنمای محلی و راه بلد به این منطقه سفر کنید. البته طی این مسیر سخت ارزشش را دارد. تماشای یکی از عریض ترین آبشار های کشور، در کنار جنگل های بلوط گسترده و صخره های مرتفع زاگرس، خستگی این راه را از تنتان بیرون خواهد کرد.

آبشار زرد لیمه
آبشار زرد لیمه

بهترین فصل سفر به این منطقه

دره لیمه، اقلیمی گرم سیری دارد. بدون شک بهترین فصل سفر به این منطقه فصل بهار و از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است. در ماه اردیبهشت، گل های وحشی بسیاری در جای جای این دره می رویند.

مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه

ابتدا باید راهی مرکز استان چهار محال و بختیاری یعنی شهرکرد شوید. از این شهر به سمت ناحیه اردل حرکت کنید. در مسیر اردل، پس از عبور از روستاهای کاج، کریم آباد، رستم آباد، باید راه منطقه دیناران را در پیش بگیرید. آخرین روستایی که به آن خواهید رسید، روستای لشتر است. از اینجا به بعد راه خاکی می شود. پس از ۵ کیلومتر جاده خاکی به یک سه راهی خواهید رسید که باید مسیر وسط را انتخاب کنید. این مسیر شما را به ساختمان متروک تعاونی عشایر که ابتدای مسیر پیاده روی است، می رساند. از ساختمان تعاونی، با حدود ۷ الی ۸ ساعت طبیعت پیمایی، به آبشار زرد لیمه خواهید رسید.

 


مقالات بیشتر بخوانید :


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. رضا

    راهنما بسیار عالی و کوهنورد از ۲مسیر با گرفتن تجهیزات توی مسیر ۰۹۱۰۳۹۲۲۴۵۵رضا

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *