تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

آبشار مارگون یاسوج | Margoon Waterfall 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آبشار مارگون یاسوج

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای استان یاسوج یعنی آبشار مارگون را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

آبشار مارگون در شرق یاسوج در مرز دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس در روستایی به همین نام واقع شده است.  رودخانه ی حاصل از چشمه های مارگون تا نزدیکی سپیدان (اردکان سابق) امتداد دارد. این آبشار از با شکوه ترین آبشارهای منطقه می باشد و در لیست برترین آبشارهای کشور قرار گرفته است.

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آبشار مارگون (انگلیسی: Margoon Waterfall) یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. قرار گرفتن درداخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه های آبشاری که به درون دره و مسیر رودخانه می ریزند و همچنین تداخل درختان جنگلی و توپوگرافی ناحیه کوهستانی و رودخانه ای، زیبایی عجیبی به این آبشار بلند و زیبا که همچون ماری در دل کوه جاری می گردد، داده است . درپیرامون این آبشار علاوه بر جریان رودخانه ها و چشمه ها، زیبایی های طبیعی دشت های مملو از لاله واژگون وگل های رنگارنگ ختمی و دیگر گل های وحشی ، منظره ای بدیع پدید می آورند که دیدار از آن را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل می کنند. همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد.

آبشار مارگون یاسوج
آبشار مارگون یاسوج

اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه در بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود. از این حیث این آبشار هم از بزرگترین و هم از مرتفع ترین آبشارهای چشمه ای در جهان است. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.

آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است.

گفتنی است، دو روستای لوداب و مارگون در بین یاسوج و سی سخت قرار دارد که با روستای مارگون شهرستان سپیدان در استان فارس متفاوت است.

این آبشار از نظر تقسیمات کشوری کاملا در استان فارس، شهرستان سپیدان واقع شده  و با کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی

فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود 48 کیلومترست.

در صورتی که از شهر یاسوج قصد عزیمت به آبشار مارگون را داشته باشید، طول مسیر 65 کیلومتر می باشد.

در میانه راه بعد از کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون می توانید به این آبشار زیبا برسید.

راه ماشین رو تا جائی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است، ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده پیمود که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله های سیمانی است. (پس از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی گردیده است.)

ببطور کلی برای دیدن این آبشار از شهرهای اردکان (فارس) و یاسوج خواهد شد به آنجا رفت که از یاسوج دو راه و از شیراز یک راه وجود داردو همه آسفالته هستند:

شیراز – سپیدان – مارگون به طول ۱۳۰ کیلومتر.

یاسوج – سپیدان – مارگون به طول ۱۲۵ کیلومتر.

یاسوج – کاکان – مارگون به طول ۶۵ کیلومتر.

آبشار مارگون یاسوج
آبشار مارگون یاسوج

امکانات رفاهی

در اطراف پارکینگ سرویس بهداشتی و محوطه های مسطحی ساخته شده که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است. در اطراف پارکینگ و در طول راه رسیدن به آبشار سطل زباله نصب شده ولی متأسفانه برخی از گردشگران زباله های بسیاری را در محیط پراکنده اند.

آبشار مارگون به علت بن بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست که در هنگام ازدیاد گردشگران مخصوصاً در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان پدید می آید. مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع خواهد شد.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *