تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اردبیل, ایران

آب گرم های معدنی نیر | از جاذبه های بسیار زیبای اردبیل 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اردبیل یعنی آب گرم های معدنی نیر را به شما معرفی خواهیم کرد که در سال های اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده اند. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

شهرستان نیر با موقعیت طبیعی خاص و چشم‌اندازهای زیبا از طرف گردشگران داخلی و خارجی استقبال فراوانی دارد. آبگرم‌های معدنی این شهرستان به دلیل خواص بهداشتی و موقعیت جغرافیایی مناسب، از جاذبه‌های مهم آن به‌شمار می‌آیند. دو آبگرم معروف در این منطقه عبارتند از:

1.آبگرم معدنی نیر: این آبگرم معدنی به دلیل دارا بودن مواد معدنی و خواص بهداشتی، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. محل آرامش و استراحتی برای مراجعه‌کنندگان است و همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

2. آبگرم معدنی قینرجه: این آبگرم نیز به دلیل خواص بهداشتی و محیط طبیعی اطرافش، جذابیت زیادی دارد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این آبگرم همچنین به عنوان یک مقصد تفریحی و آرامش برای مردم و گردشگران محلی و بین‌المللی شناخته شده است.

همچنین، علاوه بر آبگرم‌ها، منطقه اطراف شهرستان نیر نیز دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی دیگری مانند غارها، تپه‌ها و روستاهای سنتی است که گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی این منطقه لذت ببرند.

بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات سازمان انرژی اتمی کشور، این منطقه به لحاظ ساختار زمین شناسی، یکی از مناطق مهم برای اجرا و بهره برداری از انرژی ژئو ترمال (انرژی زمین گرمایی) محسوب می شود. در صورت توجه مسؤولان ذیربط و ساخت هتل، مراکز تفریحی و ایجاد امکانات در اطراف آبگرم های این شهرستان، شاهد یکی از مناطق مهم تفریحی و توریست پذیر خواهیم بود.

آب گرم معدنی نیر
آب گرم معدنی نیر

آبگرم های مهم نیر :

۱) چشمه بوشلی (برجلو)
۲) چشمه قیزجه
۳) چشمه اسیتی سو (سقزچی)
۴) چشمه دیپگل یا دیپ سیز گل
۵) چشمه اسیتی سو (ایلا نجق)
۶) چشمه حمام دره سی (ایلا نجق)
۷) چشمه قره شیران (حمام)

اینک به معرفی بعضی از این آب گرم معدنی نیر و ویژگی های درمانی آن ها می پردازیم:

آب گرم های معدنی نیرچشمه بوشلی (برجلو)

چشمه آب گرم بوشلی در منطقه‌ای با فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر اردبیل، در نزدیکی شهر نیر و فاصله‌ای کمتر از چهار کیلومتر از روستای بوشلی قرار دارد. این چشمه از شکاف‌های سنگ‌های تراورتن به صورت جوشان به بیرون می‌آید. مقدار بالای دی‌اکسید کربن در آب نشان‌دهنده منشأ عمیق آب چشمه است. دمای آب این چشمه حدود ۵۴ درجه سانتیگراد است و آبدهی آن در حدود دو لیتر در ثانیه است. ظاهر و رنگ آب این چشمه زلال و بی‌رنگ بوده و بدون بو و مزه معمولی است. pH آب این چشمه حدود ۹.۶ و تقریباً خنثی است. ترکیب آب آن شامل مواد معدنی میکروبیکربنات سدیمی و کلسیک، با گازداری بالایی است. به دلیل ترکیب مواد معدنی، بیکربنات، کلسیم و به ویژه دمای بالای آن، می‌تواند در درمان برخی از امراض پوست، بیماری‌های مزمن زنان و روماتیسم، بیماری‌های عصبی و همچنین برای برخی از بیماری‌های متابولیک و گوارشی مفید واقع شود.

چشمه قیزجه

چشمه آب گرم قینرجه در فاصله چهار کیلومتری شهر نیر و در بالاترین نقطه نسبت به چشمه بوشلی، در کنار جاده‌ی نوساز اردبیل – سراب واقع شده است. این چشمه در پایه کوه قرار دارد و آبدهی آن حدود چهار لیتر در ثانیه است. جریان آب به صورت دائمی و جوشان است و دمای آب بسیار گرم و در حدود ۶۵ درجه سانتیگراد است. ظاهر آب زلال و بی‌رنگ است و دارای بوی هیدروژن سولفید است. pH آب در حدود ۸.۶ است. این آب دارای املاح آهن، سیلیس و مواد رادیواکتیو است. این چشمه اثرات تسکین‌دهنده دارد و برای درمان دردهای سیستم حرکتی مانند دردهای مزمن روماتیسمی و پا، و همچنین برخی از بیماری‌های پوستی و زنان مفید و موثر است.

چشمه السیتی سو (سقزچی)

چشمه آب گرم سقزچی در فاصله چهار کیلومتری شهرستان نیر و در یک کیلومتری روستای سقزچی واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار کم و حدود یک لیتر در ثانیه است، اما به صورت دائمی و با سرریز در جریان است. دمای آب در مظهر چشمه حدود ۳۹ درجه سانتیگراد است و با ظاهری زلال، کمی شور، بی‌رنگ و بی‌بو است. اهالی محل از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های گوارشی، اعصاب و سیستم حرکتی، و برخی از بیماری‌های عمومی استفاده می‌کنند.

چشمه دیپگل یا دیپ سیزگل

چشمه آب گرم سقزچی در فاصله چهار کیلومتری شهر نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی، در نزدیکی چشمه اسیتی‌سو (سقزچی) واقع شده است. آبدهی این چشمه در حدود دو لیتر در ثانیه و آب آن به صورت دائمی و با سرریز از یک مظهر در جریان است. دمای آب در مظهر چشمه حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد و ظاهری شفاف، بی‌رنگ، بی‌بو و کمی شورمزه دارد. pH آن ۳/۶ و تقریباً اسیدی است. ترکیب آب این چشمه از نوع کلر و بیکربنات سدیمی و دارای گاز دو اکسید کربن زیادی است. از آب این چشمه برای درمان دردهای مفاصل، متابولیکی و گوارشی و دردهای عصبی استفاده می‌شود.

با توجه به امکانات طبیعی و چشم‌اندازهای زیبا و آبگرم‌های معدنی استان اردبیل، این استان قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز بسیار بزرگ توریستی را دارد. اهمیت دادن کشورهای پیشرفته جهان به مسائل توریستی و هیدروتراپی (آب درمانی) مویید این مطلب است که این صنعت از لحاظ اقتصادی می‌تواند منبع درآمد سرشار برای منطقه باشد و برخی از مشکلات اشتغال زایی این استان را برطرف سازد. به شرطی که برنامه‌ریزی درست و مداومی در جهت استفاده بهینه از آن به عمل آید و گام‌های موثر در جهت مطالعات دقیق و تبلیغات وسیع به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی برداشته شود. منطقه کوهستانی اردبیل که دارای آبگرم معدنی فراوانی است می‌تواند برای توسعه «توریسم – آب درمانی» مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

بهداشت آب های معدنی

با توجه به اظهارات رئیس گروه آبهای معدنی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل درباره رضایت 83 درصدی مراجعان از وضعیت بهداشتی آبهای معدنی، به نظر می‌رسد که تلاش‌های انجام شده در زمینه بهسازی و بازسازی آبهای معدنی و آبدرمانیهای سطح استان نتایج مثبتی به دنبال داشته است. این موضوع می‌تواند اعتماد شهروندان را به کیفیت و بهداشت آبهای معدنی افزایش دهد و در نتیجه تجدید سفر مسافران را تسهیل کند.

با این حال، نقش اطلاع‌رسانی گسترده و بازرسی‌های مکرر بازرسان بهداشت نیز بسیار مهم است. شهروندان درستاً اشاره کرده‌اند که علاوه بر بهسازی فضاهای فیزیکی، اطلاع‌رسانی مناسب و بازرسی‌های مکرر می‌توانند به بهبود وضعیت بهداشتی و بهره‌وری از آبهای معدنی کمک کنند.

همچنین، شهرستان نیر به عنوان یک منطقه دارای گنجینه آبهای معدنی و همچنین باستانی و تاریخی، دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری است. از آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان می‌توان به سد یامچی، مجموعه بولاغلار، غار فرهاد، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون، کاروانسرای سنگی صائین، قرمز کورپی، بقعه کورائیم و آتشکده‌های باستانی اشاره کرد. این مناطق جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارند و می‌توانند به رونق گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه کمک کنند.

شهرستان نیر کجاست ؟

شهرستان نیر، در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به سراب واقع شده است. این شهر از طرف شمال به مشکین‌شهر، از جنوب به شهرستان کوثر (گیوی)، از شرق به بخش مرکزی هیر و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می‌شود.

مساحت شهرستان نیر حدود ۱۴۹۵/۴ کیلومتر مربع است که حدود ۸/۳۳ درصد از کل مساحت استان اردبیل را شامل می‌شود. نیر در ارتفاعی حدود ۱۴۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است و از طرف شمال با ارتفاعات کوه سبلان همسایه است. این شهرستان در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی اردبیل واقع شده و تنها راه ارتباطی اصلی بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی از این شهرستان عبور می‌کند.

آب گرم معدنی نیر

آب و هوای شهرستان نیر

ارتفاعات کوه سبلان در قسمت‌های شمال و غرب شهرستان نیر واقع شده و با ایجاد پستی و بلندی‌های زیاد به منطقه چهره کوهستانی بخشیده‌اند. در زمستان، آب و هوای این منطقه سرد و در تابستان نسبتاً معتدل است. این ویژگی‌ها باعث شده که بسیاری از گردشگران به سرعت به سوی اردبیل و نیر جذب شوند و از جاذبه‌های گردشگری این منطقه استقبال کنند.

بلندترین کوه‌های نیر چال داغی و سوغاتلی داغ نام دارند. میزان بارش‌های آسمانی در دامنه کوه‌های سبلان بیشتر است و این بارش‌ها باعث شده که رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این منطقه فعال شوند و اراضی تعدادی از روستاهای تحت پوشش شهرستان نیر و اردبیل را آبیاری کنند.

جاهای دیدنی نیر

شهرستان نیر با داشتن آثار فراوان باستانی و تاریخی، مناظر طبیعی زیبا، وجود آب‌های گرم و سرد، و آب و هوای مطبوع، جایگاه ویژه‌ای در جذب گردشگران به خود اختصاص داده است. هر ساله، این شهرستان میزبان مهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور است. وجود آبگرم‌هایی نظیر قینرچه، بورجلو، سقزچی، ولی عصر و قره شیران که برخی از آن‌ها دارای دمایی تا 56 درجه سانتیگراد هستند و برای درمان امراض پوستی، جلدی، و اعصاب مفید است، از جاذبه‌های اصلی این منطقه است. همچنین، منطقه زیبای بولاخلار در مجاورت شهر نیر، با آب و هوای خنک و طبیعت سبز، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.

رودخانه‌های همیشه جاری بالیقلو، آغلاغان، و کمال آباد که از دامنه‌های کوهستانی سبلان سرازیر می‌شوند، به همراه چشمه سارهای منحصر به فرد، زیبایی و دلنشینی به منطقه می‌بخشند. این منطقه شرایط بسیار مطلوبی برای پرورش ماهیان قزل آلای منحصر به فرد را فراهم کرده است. همچنین، سد عظیم یامچی، علاوه بر تامین آب، می‌تواند یکی از مراکز توریستی و پرورش ماهی باشد.

قرارگیری کوه سبلان، دریاچه و قله‌های آن، همراه با چشمه‌های بی‌نظیری مانند آغلاغان، گورگور، لای، و کندوان، جذابیت بی‌نظیری به این منطقه بخشیده‌اند. رونق زندگی و زیستگاه حیوانات و پرندگانی نظیر قوچ، میش، کل بز، کبک و غیره، از دیگر ویژگی‌های طبیعی این ناحیه است.

صنایع دستی شهرستان نیر اردبیل واقعاً بی‌نظیر هستند. قالی بافی، قلم زنی، صنایع چوب، منبت کاری، سازهای سنتی و سفالگری همگی نمونه‌هایی از هنر و فرهنگ مردم این منطقه هستند که تاریخ و زیبایی خاص خود را دارند. خریدن این صنایع دستی، علاوه بر حمایت از هنرمندان محلی، به گردشگران فرصت می‌دهد تا یک یادگار زیبا و ارزشمند از سفر خود به خانه بردند.

همچنین، محصولات محلی مانند عسل، حلوای سیاه، سرشیره و کره، شیرینی‌های قرابیه، فطیر و سایر محصولات محلی نیز از جاذبه‌های شهرستان نیر برای گردشگران و بازدیدکنندگان است. این محصولات با طعم و عطر خاص خود مسافران را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از زیبایی‌ها و فرهنگ این ناحیه دعوت می‌کنند.

با توجه به تنوع و زیبایی محصولات محلی و صنایع دستی شهرستان نیر، امکان دسترسی به آنها در بازارها و فروشگاه‌های محلی این منطقه فراهم است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *