تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

آرامگاه بابا قاسم اصفهان ، با معماری دوران ایلخانی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با آرامگاه بابا قاسم اصفهان ، آرامگاهی تاریخی و دیدنی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

در میان آثار تاریخی شهر اصفهان، آرامگاهی با معماری زیبا به چشم می‌خورد که آرامگاه بابا قاسم نام دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان است که نباید بازدید از آن را از دست داد. بابا قاسم یکی از عرفای بزرگ اصفهان بوده که در قرن هشتم زندگی می‌کرده است. وی در میان مردم مورد احترام زیادی بوده است که به همین دلیل لقب بابا به وی داده شده بود.

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

بابا قاسم در مدرسه‌ ای در محله طوقچی تدریس می‌کرده است که پس از فوت وی در نزدیکی همان مدرسه به خاک سپرده شده و سپس توسط یکی از شاگردانش، به نام سلیمان ابی الحسن طالوت دامغانی مقبره ای زیبا ساخته شده است. آرامگاه باباقاسم علاوه بر فضای معنوی خود دارای زیباترین نمادهای معماری دوران ایلخانی است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بنایی با ارتفاع بسیار بلند و گنبد ۸ ترکی است. هر دو ترک این گنبد با خط بنایی و کاشی معرق لاجوردی اسماء الهی نوشته شده اند. همچنین چندین کتیبه‌ تاریخی نیز در این بنا خودنمایی می‌کنند و شبستان بنا دارای تزئینات زیبایی است. در قسمت طاق شبستان از آجرچینی همراه با مقرنس‌ کاری استفاده شده است و با آجر لعاب‌ دار فیروزه‌ ای ترکیب شده و فضایی بهشتی ایجاد کرده است. بعد از این همه تعریف از این بنای بی نظیر حتما در هنگام سفرتان به شهر اصفهان بازدید از این مکان را در اولویت قرار دهید.

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

وارد شبستان آرامگاه بابا قاسم که می شویم فضایی نوستالژی با طاقی که قطار بندی آجری اش شما را به یاد خانه های قدیمی می اندازد، حس مطبوع خاطره بازی را در ما زنده می کند. فضای داخلی گنبد نیز با معماری خاص ایرانی طراحی شده است و آیات قران همچون گردنبندی بر گردن گنبد نقش بسته است و بر مقرنس های داخل گنبد با طرحی شطرنجی عبارت الله اکبر ٨ مرتبه نوشته شده است.

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

مقبره بابا قاسم ، از دو گنبدخانه، یکی با مقطع افقی مربع و دیگری هشت ضلعی، تشکیل شده است. این دو گنبد با دالانی به یکدیگر راه دارند. گنبدخانه با قاعده مربع، در سال ۱۰۴۴ مرمت شده است، اما گنبدخانه دیگر، به مرور زمان به صورت مخروبه درآمد و در سال ۱۲۹۷، به گنبدخانه ای با مقطع افقی مستطیل، تغییر شکل یافت.

گنبد نیمه‌ کروی‌ داخل‌ آرامگاه‌ بر پایه مربع‌ استوار است‌ که‌ با گوشه‌سازی‌ سکنج‌ مرحله انتقالی‌ ۸ ضلعی‌، شکل‌ گرفته‌، و پایه مربع‌ را به‌ شکل‌ دایره‌ای‌ برای‌ برپایی‌ گنبد آماده‌ ساخته‌ است‌. در میان‌ هر یک‌ از ۴ ضلع‌ در فضای‌ میان‌ دو سکنج‌، نورگیری‌ مشبک‌ تعبیه‌ شده‌ است‌؛ بر فراز مرحله انتقالی‌ یک‌ ۱۶ ضلعی‌ ایجاد شده‌، و ستاره ۸ پر بزرگ‌ مقرنس‌کاری‌ را در میان‌ گرفته‌ که‌ در مرکز آن‌ ستاره ۸ پری‌ از آجر لعابدار فیروزه‌ای‌ قرار گرفته‌ است‌.

آرامگاه بابا قاسم اصفهان

این مجموعه ی زیبا از هنر ایرانی در آرامگاه باباقاسم جمع شده و یکی از آثار ملی ایران را تشکیل داده است. آدرس آرامگاه باباقاسم اصفهان در قسمت غربی خیابان هاتف و در حوالی مسجد جامع عتیق قرار گرفته و درب های آن همه روزه برای بازدید باز است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *