تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

آرامگاه بابا کوهی شیراز | Tomb of Baba Koohi 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه بابا کوهی شیراز

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با آرامگاه بابا کوهی شیراز آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

این بقـعـه در کوه شمالی شیراز قرار گرفته و به همین دلیل آن کوه را «بابا کوهی» می گویند. بابا کوهی از بزرگان و مشایخ اواخر سده ی چهارم هجری قمری است. او در سال ۳۳۷ هـ . ق وفات یافته است. آرامگاه او گردش گاهی زیباست و چشمه ی آب و درختانی بلند، آنجا را آراسته اند.

در محل این کوه دو غار دیده شده که یکی از آنها در زمان های گذشته به عنوان محل زندگی عارف بزرگ مورد استفاده بوده و امروز خالی است و غار دیگر نیز امروزه مکان آرامگاه ابوعبدالله محمد بن عبدالله مشهور به ابن باکویه است.

آرامگاه بابا کوهی شیراز
آرامگاه بابا کوهی شیراز

بابا کوهی کیست؟

علی ابن باکویه که به بابا کوهی شهرت دارد در سال 337 هجری در شیراز به دنیا آمد .در جوانی به عرفان و یزدان شناسی، طریقت و تصوف علاقه مند شد. به قصد کسب دانش و آگاهی بیشتر در این زمینه از شیراز رفت و به جهانگردی پرداخت و با بسیاری از بزرگان نامی آن دوره از جمله  ابو سعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری دیدار کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

وی پس از سال ها به شیراز بازگشت و در مغازه ای در” کوه صبوری “عزلت گزید و در صد و پنج سالگی فوت کرد . پیروانش او را در خانقاهی که اکنون مقبره اوست به خاک سپردند.

آرامگاه بابا کوهی شیراز
آرامگاه بابا کوهی شیراز

معماری 

 آرامگاه ساده شیخ به صورت یک تک اتاقی ساده است که  ایوانی زیبا در آن ساخته شده است. این ایوان در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده و دارای کاشیکاری ها و مقرنس های بسیار چشم نوازی است. یک سنگ قبر قدیمی که تاریخ 1001 هجری قمری بر روی آن نقش بسته است توسط فردی به نام معتمدالدوله که منسب والی فارس را بر عهده داشته نصب شده است.

در سال 1257 هجری قمری نیز موید الدوله حاکم فارس اقدام به ساخت یک گنبد و اتاقی ساده در این مکان می نماید. اطراف آرامگاه را درختانی کهن و سرسبز فرا گرفته اند و حوضی سنگی و کوچک نیز در کنار آرامگاه به چشم می خورد.

آرامگاه بابا کوهی شیراز
آرامگاه بابا کوهی شیراز

در دوره قاجار چندین اتاق ساده نیز کمی پایین تر از مقبره ساخته می شود که هنوز هم پابرجاست. یک مقبره کوچک دیگر نیز در این نزدیکی مقبره باباکوهی و کمی بالاتر از آرامگاه وی قرار دارد که به مقبره کوچک علی شهره است.

در پایین دست آرامگاه تفرجگاهی سرسبز با مسیرهای پیاده روی ساخته شده است که چشم انداز زیبایی دارد. در این تفرجگاه کافه ها، رستوران، فست فود و یک شهربازی بری کودکان در کنار سایر امکانات رفاهی تعبیه شده است.

دسترسی

آدرس : ایران، شیراز، بلوار جمهوری اسلامی، راه خاکی و سربالای باباکوهی، آرامگاه بابا کوهی

آرامگاه بابا کوهی در دامنه کوهی از رشته کوه‌های شمالی شیراز و در سمت چپ دروازه قرآن قرار دارد. بازدید از آرامگاه بابا کوهی نیازمند حدود دو کیلومتر سربالایی و کوهنوردی است. طی این مسیر حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. برای دسترسی به کوه بابا کوهی از دروازه قرآن به‌سمت بلوار جمهوری بروید. پس از عبور از آب‌نماهای سمت راست و در کنار پل هوایی، تابلوی پارک کوهستانی بابا کوهی را خواهید دید. در این کوچه بپیچید. مقبره بابا کوهی در سمت راست واقع شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *