تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی کجاست ؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه میرزا کوچک خان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی رشت تصمیم رفتیم تا شما را با معروف ترین جاذبه تاریخی این شهر بنام آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی آشنا کنیم. نامی آشنا که بارها در کتابها و رسانه نام این مرد دلیر را شنیده ایم پس اگر علاقمند به بازدید از مکانهای تاریخی در استان سرسبز گیلان هستید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

میرزا کوچک خان جنگلی با نام کامل یونس استادسرایی مبارز ملی گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبس جنگل و صدر جمهوری جنگل، انقلابی ایران بوده و از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت شناخته می شود. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در محل سلیمانداراب در استان رشت واقع شده است و یکی از آثار ملی ایران است که در سال 1382 ثبت گردیده است و به به دوره پهلوی 1390 ه.ق مربوط است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی رشت
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

میرزاکوچک خان کیست؟

یونس استاد سرایی مشهور به میرزاکوچک خان متولد 1257 است و مبارز انقلابی و رهبر جنبش جنگل بود که به اعتراض به تمامیت ارضی ایران قیام کرد. وی فرزند میرزا بزرگ و 2 خواهر و دو برادر به نام های کربلایی خانم و سارا خانم و محمدعلی و میرزا رحیم خان بود که همه این افراد پس از میرزا کوچک خان فوت کردند. در نهایت وی در تاریخ 11 آذر ماه 1300 که بر اثر شکستی که خورده بود به جنگلهای گیلوا گریخت و بر اثر سرما جان باخت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مزار میرزاکوچک خان جنگلی کجاست؟

مزار میرزاکوچک خان در محله سلیمان داراب قرار دارد البته شایان ذکر است که کل بدن وی یکجا به این مکان منتقل نگردیده است و در ادامه سیر روند دفن و انتقال را برای شما بازگو میکنیم.

سیر روند انتقال سر و بدن به سلیمان داراب رشت:

در تاریخ 11 اذر وی در کوه های تالش جان به جان آفرین تسلیم کرد و در تاریخ 30 اذر ماه سر وی از بدن جدا شده و به حاکم پیشکش شد و بدن وی در روستای خانقاه گیلوان دفن شد.سپس سر وی که  در چهار راه حسن آباد تهران دفن شده بود به  صورت مخفیانه به رشت و محله سلیمان داراب انتقال یافت و در نهایت بعد از 44 سال بدن وی از روستای گیلوان به محله سلیمان داراب منتقل و در کنار سر وی دفن شد.

سلیمان داراب کجاست؟

سلیمان داراب یکی از آبادی های اطراف رشت است که اکنون یکی از محلات این شهر محسوب میشود و در جنوب ان قرار دارد . این محله دارای یک قبرستان و مسجد است که میرزاکوچک خان و چندین نفر از یاران وی در این مسجد دفن شده اند.

تاریخچه

بعد از انتقال سر و بدن میرزا به محله سلیمان داراب فورا برای وی مقبره ای ساخته نشد بلکه پس از چندین سال در دوره پهلوی مقبره ای بنا شد ولی طرحی که شما اکنون مشاهده میکنید بعد از انقلاب اسلامی ایران با توجه به معماری اسلامی و گیلانی ساخته شد و سپس در سال 1360 طرح بازسازی این آرامگاه مطرح شد.

مزار میرزاکوچک خان در کنار مسجدی قرار دارد که به مسجد سلیمان داراب و مسجد میرزا کوچک خان معروف است قرار دارد. این مسجد آرامگاه یکی از عرفای بزرگ گیلانی به اسم سلیمان ابن دارائی عبسی شامی است که بازدید از این مسجد نیز خالی از لطف نیست.

این بنا در تاریخ 10 خرداد 82 با شماره ثبت ۸۷۸۲  به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردیده است و اهمیت بالای ملی این بنا را نشان میدهد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی رشت
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

سبک معماری آرامگاه

در ساخت این بنا از چوب آجر و سفال و سنگ استفاده گردیده است و دارای 40 متر مربع مساحت و 9 متر ارتفاع است . این بنای 8 ضلعی با یک معماری ساده ساخته گردیده است و از دور به گونه ای به چشم می آید که دو بخش روی هم قرار گرفته است .

در کنار مزار  میرزا قبر چند تن از مجاهدان جنگل نیز قرار گرفته است

سنگ قبر

اطلاع دقیقی نداریم که سنگ قبر میرزا در چه سالی  ساخته و گذاشته شد ولی متنی بسیار زیبا از شیون فومنی شاعر گیلانی که بر روی این سنگ است را برای شما قرار داده ایم.

” به ندای اسلام به پا خاست و انعکاس صدای مظلومانه مستضعفان ایران را در طنین غرش گلوله ها به گوش جهانیان رسانید”

آدرس

شاید برای شما جای سوال باشد که با این همه تفاصیر ادرس دقیق آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی کجاست؟

پس از وارد شدن به شهر رشت به سوی غرب و جنوب بروید . در میدان رازی به سوی خیابان شیون فومنی بروید در سمت چپ شما در کوچه ای آرامگاه وی وجود دارد

در کوچه ای که آرامگاه میرزا کوچک خان قرار دارد انواع مغازه ها و فروشگاه ها قرار دارد که بعد از بازدید میتوانید به این بازارچه کوچک نیز مراجعه کنید


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *