تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, مازندران

دریاچه چورت ساری | مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه چورت ساری

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره یکی از بی نظیر ترین دریاچه های شمال ایران بنام دریاچه چورت ساری که از بهترین جاهای دیدنی ساری نیز بحساب می آید سخن خواهیم گفت.پس اگر قصد سفر به شهر ساری را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باسید.

 یکی از شهرهای با شکوه و پر طرفدار کشور عزیزمان ایران شهر ساری می باشد این شهر بخاطر مکانهای تفریحی هر سال پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و دیگر کشورها می باشد . در این مقاله به معرفی یکی از مکانهای تفریحی پنهان شهر ساری به نام دریاچه چورت خواهیم پرداخت این دریاجه یک شاهکار هنری شگفت انگیز می باشد.

دریاچهٔ میانشه یا دریاچهٔ چورت  در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تاکیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل‌ های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این دریاچه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین‌ لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده‌ است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقیمانده درخت‌ هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌ اند منظرهٔ ویژه‌ ای را ایجاد می‌کند. این دریاچه در شکاف دره‌ ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌ های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌ است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌ های فصلی متغیر است. ماهی‌ های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده‌ است.

دریاچه چورت ساری

 

دلایل انتخاب سفر به دریاچه چورت ؟

  • دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد.
  • این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.
  • مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه ی آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه ی این تفریخ هیجان انگیز به سراغ این مسیر می روند.
  • چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه ی احداث سد خاکی ایجاد نشده است.
  • ترکیب فضای مه‌ آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشمتان می خورد و شما را به یاد طبیعت اروپا می اندازد.

دریاچه چورت ساری

در مسیر دریاچه چورت

فرقی نمی کند که از کجای این سرزمین راهی دریاچه چورت شوید، در هر صورت مسیر، بخشی از جاذبه های سفر شما خواهد بود. در این مسیر از میان درختان سر به فلک کشیده عبور می کنید و در میانه های راه به روستایی به نام چورت می رسید که جلوه ای خیال انگیزی را به دور از دود و دم شهر و دغدغه های پیش رویتان قرار می دهد؛ چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی که خانه ای روستایی را با گلدان های رنگارنگ در خود دارد و در پس زمینه ی آن کوه های سبزی به چشم می خورند. آسمان آبی تر از هر زمان دیگری است و دیگر رنگ های خاکستری شهر در آن دیده نمی شود.

دل کندن از این روستا و مردمان مهربانش سخت است و شاید برای همین باشد که برخی یک شب را در آن اقامت می کنند و در روز بعد راهی دریاچه می شوند. پس از این روستا جاده ای خاکی و البته ناهموار تنها راه رسیدن به چورت است. حالا گردشگران دو راه را در پیش رو دارند: برخی به پاهایشان تکیه می کنند و دلشان می خواهد ۲ ساعتی را راه بروند و از نزدیک زیبایی های این مسیر جنگلی را لمس کنند. برخی دیگر نیز به دنبال هیجانند و تصمیم می گیرند با خودروهای آفرود خودشان را به این جواهر طبیعت مازندران برسانند. در پایان راه آنچه پیش رویتان قرار می گیرد، تصویری فراموش نشدنی از طبیعت ایران است که تا همیشه در گوشه ی ذهنتان جا خوش می کند…

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه‌ی آن‌ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشمتان می خورد و شما را به یاد طبیعت اروپا می اندازد.


 

جاهای دیدنی دریاچه چورت

در سفر به چورت می توانید از لحظه لحظه ی خود لذت ببرید و برای دیدنی ها و تفریحات زیر، برنامه ریزی نمایید:

۱- درختان میان دریاچه

در زمان هایی که میزان آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یکباره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می شوند.

دریاچه چورت ساری

۲- ماهیگیری

اگر از طرفداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می افزاید و آن را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی می کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماهیان این دریاچه از کجا آمده اند. برای این سوال دو پاسخ وجود دارد:

برخی از محلی ها بر این باورند که یکی از مهم ترین راه های انتقال این ماهی ها از طریق پرندگان است. آنها می گویند که به دلیل باقی ماندن تخم بسیاری از ماهی ها در میان پرهای پرندگان، با سفر آنها به سایر مناطق، تخم را نیز با خود انتقال می دهند.

برخی دیگر نیز معتقدند که وجود این ماهی ها در دریاچه در نتیجه ی رهاسازی ماهی ها توسط افراد می باشد و ربطی به عوامل طبیعی ندارد.

دریاچه چورت ساری

۳- منظره ای غرق در مه

یکی از جاذبه های چشمگیر دریاچه چورت را زمانی خواهید دید که بخت با شما یار باشد و مه همه جا را بپوشاند. رقص مه بر روی آب دریاچه در کنار تنه هایی که از میان آب در آمده اند، تصویری سحر انگیزی را در گوشه ی ذهنتان ثبت می کند. منظره ی مه آلود دریاچه چورت، چیزی نیست که بتوانید به این راحتی ها از کنار آن بگذرید و نادیده اش بگیرید.

دریاچه چورت ساری

۴- قایق سواری

شناور شدن بر روی آب دریاچه و تماشای مناظری متفاوت یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه ی گردشگران در دریاچه چورت است اما از آنجا که امکانات قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد، مردم قایق های بادی خود را به آب می اندازند تا بتوانند تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.

۵- آفرود

مسیر منتهی به دریاچه، جاده ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می گذرد. زیبایی های این مسیر بهانه ای شده تا آفرودرهای را به این منطقه بکشاند. این مسیر یکی از مقاصد مورد علاقه ی افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه های تازه از آفرود هستند.

دریاچه چورت ساری

۶- پیاده روی در قلب جنگل

پیاده روی در مسیر منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب هایی است که پیش روی افراد قرار دارد و می تواند ساعاتی خوش را برایشان رقم بزند. پیمودن این مسیر با پای پیاده باعث می شود که زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنید و گوشه گوشه ی این طبیعت بکر را کشف نمایید. در این مسیر مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.

دریاچه در میان یک دره قرار گرفته و اطراف آن با درختانی کهن احاطه شده است. می توانید به قلب این جنگل بزنید و در آن به گشت و گذار بپردازید.

دریاچه چورت ساری

۷- پیک نیک و عکاسی

مسیر رسیدن به چورت سختی های خاص خودش را دارد پس هر کس که قدم به حوالی این دریاچه می گذارد ساعاتی را در کنار آن می گذراند و با برپا کردن پیک نیک دوستانه یا خانوادگی، خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می کند.

در اینجا سوژه های عکاسی فراوانند و هر یک می توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس هایتان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوی و یادگاری هایی ماندگار ارزشمند را با خود به خانه ببرید.

دریاچه چورت ساری

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *