تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان شرقی, ایران, غذاهای ایرانی

آش اماج یا اوماج آشی،از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آش اماج یا اوماج آشی

در این مقاله از معرفی غذاهای ایرانی و محلی تصمیم گرفتیم تا شما را با آش اماج که یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی می باشد آشنا کنیم. پس اگر به استان آذربایجان شرقی سفر کردید حتما طعم لذیذ این آش محلی را بچشید

مختصری درباره استان آذربایجان شرقی بدانید :

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های ایران است که در منطقه آذربایجان ایران واقع شده و زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد. این استان بزرگ ‌ترین و پرجمعیت ‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری ‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده ‌است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه ‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه ‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌ شهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان می‌توان به مراغه، بناب مرند، اهر و میانه اشاره کرد. آذربایجان شرقی رتبهٔ اول صادرات غیر نفتی در کشور را داراست. همچنین این استان امن‌ترین و کم ‌جرم ‌ترین استان ایران به‌شمار می ‌رود

آش اماج یا اوماج آشی

آش اماج

آش اماج به علت وجود پروتئین و منگنز انرژی بدن را افزایش می‌دهد؛ این آش دردهای ناشی از روماتیسم مفصلی را تسکین می‌دهد و به بهبود حالت انعطاف‌پذیری رباط‌ها، مفاصل و رگ‌های خونی کمک شایانی می‌کند.

خواص آش اماج

این آش نقش مؤثری در عملکرد بهتر مغز، سیستم عصبی و تقویت حافظه دارد؛ آش اماج به علت داشتن ماده‌ای به نام «مولیبدن» بدن را از سولفیت‌ها (مواد نگه دارنده) سم‌زدایی می‌کند.
دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و تأثیر چشمگیری در عملکرد بهتر روده‌ها و رفع یبوست دارد؛ آش اماج سرشار از آهن است که کم‌خونی را رفع و سوخت و ساز بدن را هم بهتر می‌کند.
به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و منگنز استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی‌استخوان در افراد جلوگیری می‌کند؛ این آش سرشار از پروتئین، فیبر و آهن بوده بنابراین برای کودکان در حال رشد مفید است.
آش اماج به علت داشتن فولات سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند؛ این آش خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد بنابراین عفونت‌های معده و روده را از بین می‌برد.
به علت وجود اسیدفولیک برای زنان باردار و جنینشان بسیار مفید است؛ این آش تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست و مو، بینایی و رفع سرماخوردگی دارد.

آش اماج یا اوماج آشی

طرز تهیه آش اماج

اماج: ۱ پیمانه
سبزی آش (تره، پیازچه): ۵۰۰ گرم
پیازداغ: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۳ حبه
عدس: ۱۵۰ گرم
لوبیا چشم‌بلبلی: ۱۵۰ گرم
تخم‌مرغ: ۱ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان دلخواه

لوبیای چشم‌بلبلی را که از شب قبل خیس نموده‌اید با ۱ لیتر آب و کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا نیم‌پز شود.
عدس را اضافه نمایید و بعد از آن که عدس کمی نرم شد پیازداغ را که با زردچوبه تفت داده‌اید به همراه سبزی و سیر داغ اضافه نمایید.بعد از چند جوش ۲ پیمانه آب سرد ریخته و آماج را اضافه کنید مرتب هم بزنید تا اماج‌ها به هم نچسبند.
بعد از ۱۰ دقیقه نمک و فلفل آش را اندازه کنید، تخم‌مرغ را بشکنید و کم‌کم اضافه نموده و هم بزنید تا پخته شود.
سپس در ظرف کشیده، روی آن را با نعنا داغ تزیین کنید.
طرز تهیه اماج:

یک پیمانه آرد را با یک قاشق چای‌خوری نمک مخلوط نمایید و الک کنید.
به ۲ روش آماج تهیه می‌شود:
روش اول:
آرد را کف سینی بریزید و با دستتان که در کاسه‌ی آب فرو برده‌اید روی آرد بپاشید و کف دست را روی آرد حرکت دهید.
حالا دست‌هایتان را به هم بمالید و از خمیری که به دستتان چسبیده دانه‌های خمیری ریز و نامنظمی درست کنید به همین صورت ادامه دهید تا به اندازه یک لیوان آماج درست شود.
سپس اماج‌ها را کف سینی بریزید و داخل فر با در باز به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا خشک شود.
روش دوم:
این روش ساده بدین صورت است که یک پیمانه آرد را با نمک ترکیب نموده در ظرفی بریزید و آب را کم‌کم اضافه نمایید تا زمانی که خمیر به دستتان نچسبد.
سپس خمیر را با رنده درشت رنده کنید و اماج‌هایی را که به این روش تهیه می‌شود با فاصله با هم قرار دهید.
سینی را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر قرار دهید و یا در مقابل آفتاب قرار دهید تا نیم خشک شود و در آش بریزید


مقالات بیشتر بخوانید :


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *