تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


آسیا

ارگ بخارا ازبکستان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ارگ بخارا ازبکستان

در این مقاله از مقالات جاهای دیدنی آسیا یکی از جاذبه های بسیار زیبای ازبکستان یعنی ارگ بخارا را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

 بخارا در کنار جاده ابریشم، دلبر شهرهای کهن ایرانی اکنون در کشور ازبکستان قرار گرفته است. شهری 2500 ساله که خیلی از دیدنی های ازبکستان را در دل خود جای داده است. در صورتی که با تور ازبکستان به این کشور سفر نمایید حتما از بخارا دیدن خواهید کرد. دیدنی ها و جاذبه های بخارا پایتخت سامانیان شامل مناره های کالیان، مدرسه چهار منار، مقبره سامانی ها، حوض لیایی و ارگ بخارا خواهد شد.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ارگ بخارا قلعه ای بسیار بزرگ است که در مرکز شهر بخارا واقع شده است. این بنا تا زمان سقوطش در سال 1920 متوسط روس ها به عنوان قلعه مورد استفاده بوده است. امروزه ارگ یک جاذبه گردشگری برای شهر بخارا است و تاریخچه اش در موزه آن به نمایش درآمده.

«ارگ بخارا» هم یکی از این آثار معماری و تاریخی و یادگار شهرسازی بخارای قدیمی است. این سازه در قرن اول پیش از میلاد ساخته گردیده است.

ارگ بخارا ازبکستان
ارگ بخارا ازبکستان

بعد از بین رفتن مقداری از ارگ، در دوران سامانیان (قرون نهم و دهم) این مرکز دوباره بازسازی گردیده است. در دوران قراخانیان (قرون یازدهم و دوازدهم) و در زمان تاخت و تاز مغول ها در قرن سیزدهم ارگ چند بار ویران گردیده است.

نمای کنونی آن اساسا در دوران خاندان شیبانیان در قرن شانزدهم شکل گرفته است، میدان ارگ در ارتفاع 20 متری و در حدود 4 هکتار است، دیوارهای ارگ با سنگ، خشت و آجر، دیوارهای گلی مستحکم ساخته گردیده است.

طول کل دیوارهای خارجی ارگ 790 متر و در بخش غربی ارگ دروازه بزرگی قرار دارد که شما را به داخل مجموعه هدایت می کند (قبلا در طرف ظلع شرقی نیز دروازه وجود داشته است

ارگ بخارا ازبکستان
ارگ بخارا ازبکستان

روی دیوار چپ راهرو سرپوشیده طولانی که منتهی به داخل ارگ خواهد شد، دوازده و روی دیوار راست سیزده طاقچه ساخته گردیده است. زیر گلدسته (برج ها) زیرزمین های مرطوب و گرفته موجود بوده است.

در جشن نوروز در درون طاقچه ها چراغهای برای روح سیاوش قهرمان افسانه ای روشن خواهد شد.

در درون ارگ ساختمانهای گوناگونی موجود است از جمله آن می توان به مسجد ارگ، اتاق نگهبابانان و… اشاره کرد.

در طرف شرق مسجد، آشپزخانه، در طرف عقب ضربخانه (محل ضرب سکه های طلا، نقره و ) موجود است. در شمال شرق ضربخانه جواهرفروشی، در جنوب محکمه دیوان بیگی و ساختمان های متعلق به قوش بیگی بوده است (بعضی از آنها هنوز هم موجود است). راهرو باریک که از مسجد جامع شروع گردیده است از طریق حیاط قوش بیگی به چارسو وصل گردیده است.

ارگ بخارا ازبکستان
ارگ بخارا ازبکستان

در طرف چپ چارسو حیاط بزرگ سنگ فرش موجود است. در آن از سفرا پذیرایی شده و مراسم های به تخت نشستن امرا برگزار گردیده است.

در طرف جنوب حیاط «مهمانخانه رحیم خان» و قاری خانه ساخته شده  است، زیر این بناها زیرزمین موجود است.

زندان بخارا در شمال شرق ارگ بخارا قرار گرفته است که در دوران سلطنت منغیت ها احداث شده است. در حیاط طرف غرب ارگ برای میرزاها و دیگر خدمتکاران بناهای دو طبقه ای ساخته گردیده است.

ارگ بخارا ازبکستان
ارگ بخارا ازبکستان

در گوشه شمال شرقی مسجد چهل دختران و مزار «بطال غازی» وجود داشته است. در امتداد دیوار شرقی ارگ سربازخانه، در گوشه جنوبی شرقی داروخانه  و انبار مهمات جنگی واقع است. تقریبا 80 درصد عمارت در ارگ تا امروز  خراب گردیده است.

در سال 1220 میلادی سپاهیان چنگیز بخارا را اشغال کردند و ارگ را ویران کردند. بعدا در سال 1920 میلادی بلشویک ها تحت فرماندهی «مخائیل فرونزه» ارگ را از بین بردند.=


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *