تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تبریز

ارگ علیشاه تبریز | Arg Alishah of Tabriz 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ارگ علیشاه تبریز

در این مقاله از معرفی دیدنی های تبریز درباره یکی از مکان های تاریخی این شهر بنام ارگ علیشاه را به شما معرفی خواهیم کرد پس اگر قصد سفر به شهر زیبا و تاریخی تبریز را دارید بازدید از از ارگ تبریز را فراموش نکنید

مختصری درباره شهر تبریز بدانید :

تبریز یکی از شهرهای بزرگ اذری نشین شمال غرب ایران که مرکز استان آذربایجان شرقی می باشد  . این شهر به دلیل داشتن موقعیت خوب در طی تاریخ مورد توجه فرمانروایان بزرگ بوده است . از این رو همیشه شاهد جنگ های بسیاری بوده است. از این رو دارای مکانهای تاریخی و دیدنی بسیاری است . همچنین تبریز دارای بناهای تاریخی با سبک معماری ایرانی می باشد که مورد توجه گردشگران می باشد. تبریز دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد و اطراف تبریز را کوه ها و ارتفاعات در بر گرفته است که زیبایی خاصی به این استان بخشیده است. با تاپ تراول همراه باشید.

 تبریز، اولین شهر و مرکز استان آذربایجان شرقی است و از شهر‌های مهم استان می‌توان به مرند ، مراغه و میانه اشاره کرد. آذربایجان شرقی جایگاه نخست از لحاظ صادرات غیرنفتی در کشور را از آن خود کرده است، همچنین این استان امن‌ترین و کم جرم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در میان شهرهای معروف و زیبای جهان، شهرهای استانبول و ارزروم از ترکیه، باکو و گنجه از جمهوری آذربایجان، غزه از فلسطین اشغالی، کازان از روسیه، خجند تاجیکستان، موگلیف بلاروس و کربلای معلی در عراق به خواهر خواندگی تبریز در آمده اند.

ارگ علیشاه تبریز
ارگ علیشاه تبریز

مقالات بیشتر بخوانید :


ارگ تبریز ( ارگ علیشاه )

ارگ تبریز (ارگ علی‌شاه) به بازمانده‌ های ایوان جنوبی ارگ علیشاه در شهر تبریز گفته‌ می‌شود. بنای نخستین ارگ به سده هشتم هجری بر می‌گردد که بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیه ساخت مسجد ساخته شد. در سال‌ های بعد با استفاده از دیواره‌ های به جا مانده از بنای نخستین مسجد، قلعه‌ای نظامی به جای آن ساخته شد که سال‌ ها به عنوان باروی نظامی و بخش جنوبی دیوار شهر مورد استفاده قرار گرفته‌ است. استفاده از این بنا به عنوان قلعه نظامی به ویژه در دوران قاجار تا پایان دولت خود مختار مشهود بوده‌ است. در زمان حکمرانی سلسله قاجار با افزودن پیوست‌ های گوناگون از جمله کارخانه ریخته‌گری توپ، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه بنای نظامی تکمیل شد. بخش‌ های اضافه شده به دیوارهای نخستین در دوران پهلوی تخریب شد و بخش‌ هایی نیز در دوران پس از انقلاب تخریب گردید.

 

امروزه تنها دیواره جنوبی ارگ پا بر جا مانده‌ است که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاد است. محوطه اطراف ارگ در دهه‌های پس از انقلاب دستخوش تغییرات زیادی شد که برای احداث مصلی در نظر گرفته شد. در فضای پیرامون ارگ مسجد بزرگی بنام مصلی بزرگ تبریز بنا شده که بخشی از فضای دیداری ارگ را تهدید کرده. از این مصلی در مراسم گوناگون دولتی و در روزهای جمعه برای برگزاری نماز جمعه استفاده می‌شود.

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰ ب ه‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ علیشاه تبریز
ارگ علیشاه تبریز

دسترسی

برای بازدید از ارگ تبریز باید به آدرس خیابان امام، کوچه ارگ، سازه ارگ علیشاه بروید و در بازه زمانی 9:30 صبح الی غروب آفتاب از این مجموعه زیبا دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید. همچنین شما بعد از گشت و گذار از این مجموعه می‌توانید از دیگر جاذبه های تبریز همچون بازار بزرگ، خیبان سنگ فرشی تربیت، مسجد شصت و سه ستون، مسجد جامع و بسیاری از خانه های تاریخی که در مقصودیه این منطقه واقع شدند دیدن کنید و در فضای نوستالژیک آنجا نهایت لذت را ببرید.

آدرس ارگ تبریز؛ استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، کوچه ارگ، سازه ارگ علیشاه تبریز

هزینه ورودی ارگ تبریز؛ رایگان

ساعت بازدید ارگ تبریز؛ همه روزه از ساعت 09:30 تا قبل از غروب آفتاب


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *