تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

آشنایی با ارگ گوگد گلپایگان ، اصفهان | Googad Castle Hotel 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ارگ گوگد گلپایگان

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با ارگ گوگد گلپایگان در استان اصفهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ارگ تاریخی گوگد یکی از قدیمی ترین و دیدنی ترین ساختمان های تاریخی می باشد که به عنوان دومین بنای بزرگ خشتی دنیا در استان اصفهان و شهر گلپایگان قرار گرفته است.

ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد گلپایگان

ارگ گوگد به عنوان بنایی تاریخی و مهم با شماره ثبت 2574 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پیشینیان در زمان صلح از این ارگ به عنوان مسافرخانه و در زمان جنگ یا حمله دشمنان و اشرار به عنوان یک دژ نظامی استفاده می کردند.

قدمت این اثر تاریخی شهیر به 400 سال پیش باز می گردد. البته تنها سند مکتوب موجود درباره اش مربوط به 140 سال پیش می باشد، سندی که طبق آن علی خان بختیاری نیمی از این بنا را به عنوان مهریه به همسرش اعطا نمود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

همچنین‌ سوراخ‌هایی‌ روی‌ دیوارهای‌ مرتفع‌ وجود دارد که‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ سیستم‌ امنیتی‌ هشدار دهنده‌ استفاده‌ می‌شد به‌ این‌ صورت‌ که‌ کبوترهایی‌ را در این‌ سوراخها اسکان‌ می‌داده‌اند که‌ شب‌ها با بی‌قراری‌ و سر و صدای‌ این‌ کبوتران‌ متوجه‌ ورود مهاجمان‌ توسط‌ قلاب‌ و یا نردبان‌ می‌شدند.

ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد گلپایگان

از طرفی‌ چاهی‌ در قسمت‌ جنوب‌ شرقی‌ ارگ‌ وجود دارد که‌ نشان‌ می‌دهد برای‌ روزهای‌ مقاومت‌ فکر آب‌ آشامیدنی‌ نیز می‌شده‌ است. بر روی‌ در ورودی‌ ارگ دو درکوب‌ وجود دارد که‌ بزرگتر را مردکوب‌ و کوچکتر را زن‌ کوب‌ می‌نامیده‌اند. که‌ برعکس‌ بقیه‌ مناطق‌ ایران‌ زن‌کوب‌ در سمت‌ راست‌ قرار گرفته‌ است.

در ساختمان‌ ارگ‌ وجود بنا در اطراف‌ و فضای‌ باز در وسط، همچنین‌ وجود طبقات‌ پائین‌ و بالا نشان‌ از معماری‌ کاروانسرایی‌ دارد که‌ بیانگر رعایت‌ نظام‌ طبقاتی‌ در اجتماع‌ آن‌ روز است‌ به‌ این‌ صورت‌ که‌ استر و استربانان‌ در طبقه‌ پایین‌ و در مجاورت‌ هم‌ و بازرگانان‌ و افراد شاخص‌ در طبقات‌ بالا مسکن‌ می‌گزیده‌اند.

ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد گلپایگان

ارگ گوگد هم اکنون پس از مرمت و بازسازی به عنوان یک هتل سه ستاره سنتی مورد بهره برداری مجدد قرار گرفته است. هتلی زیبا با 19 واحد اقامتی که علاوه بر حفظ سنت های قدیمی ظاهری مدرن و چشم نواز دارد. سفره خانه سنتی، چایخانه، سالن پذیرایی از دیگر بخش های این ارگ تاریخی است. انواع غذاهای سنتی و فرنگی در کنار اجرای موسیقی زنده و یک فروشگاه فروش صنایع دستی از دیگر امکانات این ارگ تاریخی است.

ارگ گوگد گلپایگان
ارگ گوگد گلپایگان

دسترسی 

دسترسی به این جاذبه تاریخی از طریق کیلومتر 5 جاده گلپایگان به تهران امکان پذیر می باشد. ارگ تاریخی گوگد در شهر گلپایگان استان اصفهان در خیابان آیت الله گلپایگانی و کوچه قلعه قرار گرفته است.

ویدئویی از ارگ تاریخی گوگد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *