تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
متفرقه

چگونه از ممنوع الخروج بودن خود مطلع شویم؟ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

استعلام ممنوع الخروجی

افراد، به دلایل مختلفی ممکن است ممنوع‌الخروج شوند. گاهی خود فرد از ممنوع‌الخروج بودن خودش آگاه است، اما در موارد بسیاری، افراد از اینکه ممنوع‌الخروج شده‌اند اطلاع ندارند و زمانی از این موضوع باخبر می‌شوند که کمی برای تصمیمات بعدی‌شان دیر شده است! در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا درباره استعلام ممنوع الخروجی بیشتر بدانید .

اما به راستی، خروج چه کسانی از کشور ممنوع است و در چه صورتی حکم خروج ممنوع بودن فرد لغو می‌شود؟ این سوالات ممکن است ذهن برخی از شهروندان را درگیر کند که برای اطلاع از ممنوع الخروجی باید به کجا رجوع کنند؟ مثلا، ممنوع الخروج شدن بدهکار ابزاری است که او را جهت پرداخت بدهی تحت فشار قرار داده و وادار می‌کند تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند .استعلام ممنوع الخروجی

ماده 17 قانون گذرنامه می‌گوید:«دولت می تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری کند.» بنا بر این ماده، به دولت یا قوه مجریه اجازه داده شده تا خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار ممنوع کرده و تا زمانی که از طرف بدهکار موجبات پرداخت بدهی فراهم نشود یا رضایت طلبکار دریافت نشود، مانع از رفع ممنوع الخروجی آن‌ها شود.

با مراجعه به سایت exitban.ssaa.ir و وارد کردن کد ملی می توانید از وضعیت ممنوع‌ الخروجی خویش مستحضر شوید.با مراجعه به این سایت شما می توانید با وارد کردن اطلاعات شخصی مثل ، نام ، نام خانوادگی ، اسم والد ، تاریخ تولد ، عدد شناسنامه و کد ملی استعلام ممنوع الخروجی خویش را در آورید.استعلام ممنوع الخروجی


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 

ممنون الخروجی افراد 5 علت دارد و تنها 5 گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل می‌شوند:

  1. بدهکاران قطعی مالیاتی
  2. بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک،بدهی آنها محرز شده
  3. افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هرعنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند
  4. کسانی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قصایی حق خروج از کشور را ندارند.
  5. افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آنها به اراده فرد دیگری مانند(پدر،شوهر و…) محول شده است.

مدت زمان ممنوع الخروجی هر فرد چقدر است؟

به‌موجب ماده‌ی ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری و با توجه به اهمیت و دلایل جرم هر فرد، دادگاه می‌تواند قرار عدم خروج فرد از کشور را صادر کند. به‌علاوه مدت اعتبار این قرار هر ۶ ماه یک‌بار در نظر گرفته شده و دادگاه می‌تواند آن را تمدید یا رفع کند.

فرد می‌تواند پس از ابلاغ حکم، ظرف مدت ۲۰ روز در دادگاه تجدیدنظر، اعتراض خود را اعلام کند. درصورتی‌که دادگاه تجدیدنظر رأی بر بی‌گناهی فرد صادر کند و قرار ممنوع‌الخروجی از سوی مرجع تجدیدنظر نقض شود، دادگاه بدوی می‌بایست موضوع را بلافاصله به مراجع ذی‌ربط بابت رفع ممنوع‌ الخروجی فرد اطلاع دهد.استعلام ممنوع الخروجی

آیا می‌توان در شرایطی خاص حکم ممنوع‌الخروجی را لغو کرد؟

بله. می‌توان تحت شرایط خاصی حکم ممنوع الخروجی را برای یک بار لغو کرد و از کشور خارج شد. این شرایط خاص شامل موارد زیر هستند:

  • سفر حج تمتع؛ افراد می‌توانند برای به جا آوردن حج تمتع یک بار از دادگاه اجازه خروج از کشور را بگیرند.
  • سفرهای درمانی؛ اشخاصی که درگیر بیماری‌های خاص هستند اجازه دارند یک بار برای انجام امور درمانی از کشور خارج شوند.
  • انجام امور تجاری مربوط به کار؛ درمواری که مشکل ممنو‌ع الخروجی امور مالیاتی باشد و شخص توانایی پرداخت نداشته باشد می‌تواند با اجازه دادگاه یک بار برای انجام امور تجاری و بهبود وضع مالی از کشور خارج شود.

همچنین دلایل متعددی می‌توانند علت ممنوع‌ الخروجی ما باشند. یکی از این دلایل، عدم پرداخت مهریه است. در این مورد، حکم اعسار می‌تواند به رفع ممنوع‌ الخروجی فرد کمک کند. اعسار در واژگان حقوقی به معنای ناتوانی فرد در پرداخت است و شامل مهریه هم می‌شود. اگر دادگاه حکم اعسار برای فردی صادر کند، امکان رفع ممنوع خروجی وجود دارد. به‌علاوه، قسط‌بندی مهریه نیز می‌تواند به رفع ممنوع‌ الخروجی فرد منجر شود.

بدهکاران مالیاتی نیز می‌توانند به روش‌های مختلفی، حکم رفع ممنوع‌ الخروجی بگیرند:

  • پرداخت بدهی یا معادل آن
  • تضمین بانکی
  • قرار وثیقه‌ی ملکی یا وجه نقد در نزد دادگاه
  • گرفتن رأی شورای عالی مالیاتی مبنی بر نقض آرای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی
  • ارائه‌ی حکم ورشکستگی

قطعا ممنوع الخروج شدن می‌تواند بسیار اذیت‌کننده و دردسرساز شود. مخصوصا  اگر قبل از پرواز یا روزهای باقی مانده به سفر از آن اطلاع پیدا کنیم. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که حتما چند هفته قبل از سفرهای خارجی، استعلام ممنوع‌ الخروجی انجام دهید و از آن مطلع شوید تا بتوانید قبل از آنکه دیر شود اقدام لازم برای گرفتن اجازه مجدد خروج را انجام دهید.استعلام ممنوع الخروجی


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *