تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
جهانگردی, مقالات آموزشی

انعام دادن در سفر و پاداش به خدمات خوب 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری
صورت حساب و انعام

تلاش برای رمزگشایی از انعام دادن از کشوری به کشور دیگر دشوار است و بسیاری از آنها هیچ سرنخی در مورد مقدار انعام  ندارند. بیشتر اوقات از رفتار متصدیان و خدمتکاران می توانید به رضایت یا نارضایتی آنها پی ببرید.

به عنوان مثال، در ژاپن، اگر چند سکه را روی میز بگذارید، پیشخدمت ممکن است شما را تعقیب کند تا پول فراموش شده شما را برگرداند. اما در نیویورک، اگر فراموش کردید که برای هر سفارش حداقل 1 دلار به متصدی انعام انعام دهید، انتظار داشته باشید که توسط پیشخدمت رستوان تعقیب شوید تا انعام وی را پرداخت کنید.

در اینجا یک راهنمای مختصر برای انعام دادن در خارج از کشور آورده شده است:

روش انعام دادن در آرژانتین

مرسوم است که 10 درصد هزینه غذا را در رستوران ها برای پیشخدمت ها انعام بدهید. هتل‌ها نیز معمولاً حدود 10% دریافت می‌کنند، اما در مواردی دیگر به این صورت نیست. برای نظافت منزل و همچنین حمل‌کنندگان بار 1 تا 2 پزو انعام می‌دهند. همچنین می توانید هر روز چند پزو به خدمتکار انعام دهید و خدمات فوق العاده ای دریافت کنید. رانندگان تاکسی معمولاً انتظار انعام ندارند، اما تقریباً همه برای آنها انعامی در نظر می گیرند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

انعام دادن در استرالیا

فرهنگ انعام دادن در استرالیا در حال رشد است اما هنوز هم کاملا اختیاری است. انعام 10 درصدی در رستوران ها قابل قبول است. انعام دادن به رانندگان تاکسی مرسوم نیست، اما با رشد گردشگری به استرالیا، پرداخت این نوع انعام در حال افزایش است.

انعام در اتریش

انعام دادن در اتریش نسبت به آمریکای شمالی یا سایر نقاط اروپا کمتر رایج است. عمدتاً به این دلیل که دستمزدها مناسب است و هزینه خدمات معمولاً قبلاً در صورت حساب درج شده است. با این حال، در رستوران‌ها، می‌توانید 5 تا 10 درصد انعام (بسته به شیک بودن آن مکان)، انعام نقدی و تحویل مستقیم پول به پیشخدمت را برنامه‌ریزی کنید.

گفتن “danke” هنگام پرداخت خود معادل واژه تشکر در زبان اتریشی است و واجب است. اگر از خدمات ناراضی هستید، انعام ندادن غیرعادی نیست، پس انعام ندهید. انعام رانندگان تاکسی به طور کلی 10٪ هزینه تاکسی است. انعام باربرها 1 تا 2 یورو برای هر چمدان است و برای خدمتکار هر روز صبح انعام یکسان است. شاید این نکات ضروری نباشد اما رعایت آن خالی از لطف نیست.

در بلژیک چگونه انعام پرداخت کنیم؟

انعام دادن در بلژیک چندان رایج نیست. کارکنان خدمات عموماً حقوق خوبی دارند و به انعام متکی نیستند. با این حال، انعام دادن یا ندادن بستگی به شرایط دارد. رستوران ها معمولاً 10 تا 15 درصد اضافه می کنند، اما برای خدمات خوب، چند سکه نیز باید در نظر گرفت.

در مواردی که خدمات گنجانده نشده است 15% انعام پیش بینی می شود. انعام دادن در هتل ها و تاکسی ها معمول نیست.  خدمه پارکینگ 1 یورو، کارکنان رختکن، 50 یورو، خدمه توالت‌ها 25 یورو، و کارکنان بار فقط پول خرد دریافت می‌کنند. انعام دادن به راننده تاکسی در بلژیک الزامی نیست اما اگر پرداخت کنید رد نمی کنند و قدردان هستند.

آیا انعام دادن در جزایر ویرجین بریتانیا مرسوم است؟

انعام 15 تا 22 درصد در رستوران ها و هتل ها پیش بینی می شود. تاکسی ها بین 2-4٪ تا 10٪ در نظر می گیرند. همچنین برای کارکنان بار، انعام اختیاری است.

کانادا و دریافت انعام

اکثر کارکنان خدمات در کانادا انتظار دارند چیزی در محدوده 10 تا 20 درصد انعام داشته باشند. البته این بسته به ملیت آنها دارد که آیا کانادایی، فرانسوی یا انگلیسی هیتند. همچنین انتظار دریافت انعام زمانی که عملکرد آنها خوب باشد بیشتر خواهد بود.  اگر از خدمات راضی نبودید، می توانید بهچرداخت چند سنت بسنده کنید.

رستوران ها معمولاً 15 درصد دریافت می کنند. همچنین انعام بین 1 تا 3 دلار در روز برای باربرها، پیشخدمت ها و خدمتکاران در هتل ها کافی است. شما می توانید انعام را روی تخت یا میز کناری بگذارید. انعام دادن به راننده تاکسی شما حدود 0 درصد خواهد بود.

انعام دادن در شیلی

مرسوم است که 10 درصد انعام بگذارید. نه بیشتر نه کمتر. ولی! اگر توجهی که دریافت می‌کنید ضعیف است، با خیال راحت انعام ندهید. در هر صورت، هیچ کس بیش از 10 درصد در شیلی پرداخت نمی کند.

چین چگونه انعام دریافت می کند

شما هرگز در هیچ کجای چین انعام پرداختی نخواهید داشت. اتفاق نظر در چین بر این است که خارجی ها ثروتمند کثیف هستند و بنابراین هزینه های بسیار بیشتری از قبل دریافت می کنند. اکثر هتل ها و رستوران های دولتی پذیرش انعام را ممنوع می کنند.

اما گاهی اوقات پرداخت انعام در هتل های تاپ به پرسنل جوان‌تر خدمات در شهرهای بزرگتر انتظار می رود. از اختیار خود استفاده کنید در هتل‌های مجلل، ممکن است برای هر بار چمدان 10 دلار دریافت کنند اما این کار در کل مرسوم نیست. در هنگ کنگ، معمولاً 10 تا 15 درصد هزینه به صورت حساب اضافه می شود. در چین، رانندگان تاکسی انتظار انعام ندارند.

قبرس و هزینه های انعام

انتظار می رود در رستوران ها و هتل ها 10 تا 15 درصد هزینه به همراه انعام های کوچک برای باربرها و نظافت پرداخت کنید. تاکسی‌ها انتظار انعام ندارند، اما کارکنان رخت‌کن و متصدیان سرویس‌های بهداشتی 1 یورو انتظار دارند.

در جمهوری چک چقدر برای انعام دادن کنار بگذاریم

انعام دادن در جمهوری چک اصلا مرسوم نیست. با این حال، امروزه معمولاً برای بازدیدکنندگان خارجی پرداخت انعام 10 درصدی انتظار می رود، اما فقط در مقاصد گردشگری مانند پراگ. رستوران ها، با رشد اقتصاد، روش دریافت انعام را تغییر داده اند. خدمات در اینجا برخلاف بسیاری از جاهای دیگر در جهان است.

در این کشور انعام دادن با کارت اعتباری غیرعادی است. انعام دادن به تاکسی در جمهوری چک رایج نیست. هتل ها در این کشور هزینه ای در حدود 1 تا 3 یورو  برای باربرها، خدمتکاران و … دریافت می کنند.

دانمارک

در دانمارک انعام دادن مرسوم نیست زیرا دستمزدها معمولاً بالا هستند. با این حال، ارائه انعام 10٪ همیشه کفایت می کند. در نهایت این به شما بستگی دارد که بخواهید انعام بدهید یا نه، به خصوص در مورد خدمات استثنایی.

مصر

در مصر، یک انعام کوچک “backsheesh” نامیده می شود. مبلغ انعام دقیقاً تعیین نشده است، اما همه کسانی که خدماتی را ارائه می دهند، انتظار انعام دارند. انعام در رستوران ها بین 10 تا 15 درصد است.

فرانسه

در فرانسه خدمات باید طبق قانون در قیمت قبض رستوران گنجانده شود، بنابراین نیازی به انعام نیست. در هتل ها 1 تا 2 یورو برای خانه داری و باربرها بگذارید. در کل اگر احساس می‌کنید خدمات خوبی دریافت کرده‌اید یا خیر، باید از صلاحدید خود استفاده کنید. به طور کلی، انتظار می رود روزانه 0.50 تا 1.00 یورو به باربران و به خانه داران 1.00 تا 1.50 یورو در روز پرداخت شود. مرسوم است که به راننده تاکسی خود 10 درصد انعام می دهید.

آیا در آلمان انعام دادن مرسوم است

انعام دادن در آلمان زیاد رایج نیست. انعام برای خدمات به طور کلی در قبض پرداختی رستوران ها گنجانده نمی شود. انعام اختیاری 5-10٪ انتظار می رود. در هتل ها، خانه داری و باربرها 2 تا 3 یورو انتظار دارند. رانندگان تاکسی انتظار 10 تا 15 درصد انعام دارند. اکثر رستوران ها و فروشگاه ها و حتی هتل ها فقط در آلمان پول نقد می پذیرند.

در یونان چند درصد هزینه خدمات، انعام است

در رستوران ها، هزینه انعام اختیاری 5-10٪ انتظار می رود. در هتل ها، انعام اختیاری 4-5٪ معمول است. رانندگان تاکسی انتظار انعام ندارند. در هتل ها، مرسوم است که به ازای هر خدمت حدود 1 یورو انعام پرداخت شود.

مجارستان

انعام دادن در مجارستان بسیار رایج است. انعام معمولاً در رستوران ها حدود 8 تا 15 درصد است. قانون این است که به هر کسی که خدماتی ارائه می دهد انعام داده شود. برای رانندگان تاکسی 10% در نظر بگیرید.

ایرلند

انعام دادن در ایرلند امری عادی نیست. با این حال، در رستوران ها یا هتل ها، در صورتی که از قبل هزینه خدماتی در نظر گرفته نشده باشد، مرسوم است که بین 12 تا 15 درصد انعام داده شود. اگر خدمات خوبی دریافت می کنید، یک انعام 10 درصدی برای رانندگان تاکسی، باربرها و کارکنان هتل مناسب است.

ایتالیا

در رستوران های سرتاسر ایتالیا هیچ انعامی انتظار نمی رود، زیرا معمولاً بالای صورتحساب خود یک کوپرتو (هزینه پوشش) از شما دریافت می شود یا ممکن است عبارت “servizio incluso” را مشاهده کنید. با این حال، بدون شک هر انعامی مورد قدردانی قرار خواهد گرفت.

مالت

در رستوران ها انتظار پرداخت 10-15٪ انعام داشته باشید. در هتل ها یک انعام LM5 برای خانه داری و برای باربرها و کارکنان بار LM1 کافی است. رانندگان تاکسی انتظار LM 1-2 را دارند.

هلند

انعام دادن در هلند واقعاً انتظار نمی رود. با این حال رستوران‌ها 10% دریافت می‌کنند. در هتل‌ها هر طور که می‌خواهید انعام بدهید، اما تاکسی‌ها 5 درصد انتظار دارند یا کرایه را افزایش می‌دهند. در کل انعام دادن به رانندگان تاکسی رایج نیست، اما می توانید 1-2 یورو بگذارید.

نیوزلند

نیوزلندی‌ها معمولاً دستمزدهای خوبی دریافت می‌کنند، بنابراین انعام برای آنها یک سورپرایز است. انعام بخشی از فرهنگ نیست مگر اینکه خدمات استثنایی باشد. با این حال، با افزایش توریست های آمریکایی در این کشور، انعام دادن روز به روز محبوب تر می شود.

کشور پرتغال

در پرتغال، انعام دادن فقط در مناطق بسیار توریستی مانند لیسبون و آلگاروه رایج است. در رستوران ها حدود 5 درصد، هتل ها بین 5 تا 19 درصد انعام دارند. در مواردی که خدمات گنجانده نشده است، برای دربان و باربرها 2 یورو در نظر بگیرید. رانندگان تاکسی انتظار 5-10٪ دارند.

رومانی

اکثر رستوران ها شامل هزینه خدمات با نرخ 5-10٪ هستند. در جایی که شامل نمی شود، انعامی بین 5-10٪ کنار بگذارید. هتل ها حدود 5% دریافت می کنند، اما در مواردی که شامل آن نمی شود، نظافت خانه و باربری ها 4 تا 5 لیی در روز دریافت می کنند. تاکسی‌ها، پارک ماشین و سرویس‌های بهداشتی بین ۲ تا ۳ لی انتظار دارند.

روسیه و انعام دادن

رستوران‌ها بین 5 تا 20 درصد هزینه خدمات دریافت می‌کنند، اما در جایی که ندارند، بین 10 تا 25 درصد انعام دریافت می کنند. هتل ها 5 تا 20 درصد هزینه دریافت می کنند، اما باربرها و نظافت خانه انعام کمی دارند. رانندگان تاکسی انتظار انعام ندارند. انعام نقدی است، بسیاری از رستوران ها کارت اعتباری را قبول نمی کنند.

انعام دادن در سنگاپور

طبق اعلامیه های دولت در شهر شیر، انعام دادن مجاز نیست. مقامات گردشگران را تشویق می کنند که به هزینه خدمات، 10 درصدی که بسیاری از هتل های سطح بالا در صورتحساب درج می کنند اضافه نکنند. باربران هتل یکی از استثنائات قانون عدم انعام هستند، زیرا آنها معمولاً چند دلار هم برایجابه جایی چمدان‌ها دریافت می‌کنند.

هزینه دریافت خدمات در اسپانیا

در اسپانیا، اکثر رستوران‌ها و بارها انتظار دریافت انعام از گردشگران در حدود 5% را دارند، اگرچه این موضوع واقعاً هنوز به صلاحدید شخصی بستگی دارد. صورت‌حساب‌ها معمولاً شامل هزینه خدمات در رستوران‌ها می‌شوند و به عنوان یک قاعده کلی، اگر در بار یا سر میزتان نوشیدنی سرو می‌کنند، باید یک انعام کوچک کنار بگذارید. باربرها و خدمتکاران اتاق در هتل شما نیز انتظار یک انعام کوچک از شما را دارند.

تایلندی ها انعام دریافت می کنند

در تایلند انعام دادن خیلی مرسوم نیست. بعضی جاها انتظارش را دارند و بعضی دیگر نه. به طور کلی، هر چه مکان غربی‌تر باشد، از شما انتظار می‌رود که انعام بگذارید. اکنون کرایه های تاکسی‌ها در بانکوک زیر نظر هستند، بنابراین هیچ چانه‌زنی در مورد کرایه شما وجود ندارد. اما رسم محلی همچنان این است که انعامی نیز پرداخت کنید.

چرا در ایالات متحده باید انعام پرداخت کرد

ایالات متحده پایتخت قدرت جهان است و انعام ندادن در این کشور می تواند توهین آمیز باشد. رستوران ها و بارها در ایالات متحده معمولاً 20٪ انعام دریافت می کنند. اغلب، صورت‌حساب‌های رستوران سه گزینه انعام را پیشنهاد می‌کنند: 20، 22 و 25 درصد است که مکمل یک دستمزد معمولاً ناچیز است.

این در مورد همه افراد در صنعت خدمات صدق می کند. بنابراین قانون این است که اگر کسی به هر نحوی به شما کمک کند، از باربر گرفته تا بارمن، باید برای ادامه دریافت خدمات خوب، انعام بدهید. این یک رفتار فرهنگی است.

 انعام دادن در سفرهای دریایی

سفرهای دریایی

مسافران در یک کشتی کروز مخاطب اسیر هستند و انعام دادن ضروری است. بیشتر بروشورهای کروز راهنمایی برای انعام های توصیه شده دارند، اما بسیار تصادفی است و متفاوت است. بودجه برای 85 پوند اضافی برای هر مسافر در یک سفر دریایی دو هفته ای. بسیاری از خطوط کروز نیز 15 درصد به هر قبض بار اضافه می کنند و گاهی اوقات 10 دلار برای یک بچه گربه معمولی اضافه می کنند.

توجه داشته باشید:

اگر صورتحساب شما شامل هزینه خدمات است، پس دیگر انعام پرداخت نکنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *