تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

انگورستان ملک ، از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان | Isfahan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

انگورستان ملک اصفهان

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با انگورستان ملک اصفهان ، یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

انگورستان ملک یا انگورستان ملک التجار یکی از زیباترین خانه های تاریخی در اصفهان است که در داخل باغ وسیع انگور قرار گرفته است. باغ در ابتدا به فردی به نام حاج ملک متعلق بوده که توسط نادرشاه افشار به جای مالیات مردم اصفهان ضبط می شود.

این ‏عمارت بسیار زیبا با وجود داستان های تاریخی، زیبایی چشم نواز و کاربردهای مختلفی که در طول تاریخ و در ‏زمان کنونی پیدا کرده یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است. بد نیست بدانید نقشه انگورستان ملک در ابتدا عمارتی به مساحت ۷۰۰۰ متر را نشان می دهد. متأسفانه در ‏طول زمان، به بهانه گسترده ساختن خیابان ملک در سال ۱۳۳۳، ۳۰۰۰ متر آن از بین رفت. بنابراین به یک ‏عمارت تبدیل گشت.

انگورستان ملک اصفهان


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تاریخچه انگورستان ملک

عمارت داخل انگورستان را در دوران قاجار به دستور صاحب انگورستان ساخته شد. روایت است این باغ انگوری، مالیات مردم اصفهان به نادرشاه افشار بوده است. در دوران قاجار به دستور ناصرالدین شاه ملک و باغ انورستان به مسئول امور مالی وقت اصفهان داده شد. پس از سال‌ها و پس از مسئول امور مالی حاکم اصفهان، این ملک به فرزند ایشان حاج محمد ابراهیم خان به ارث رسید. در دوران مالکیت ایشان بنا و ساختمان عمارت انگورستان ساخته شد. حاج ابراهیم خان که به ملک التجار شهرت داشت، فردی مذهبی بود.

ایشان که به روایتی جد آقای الهی  قمشه‌ای بودند، خانه ملک التجار را به مراسم سوگواری و تعزیه اختصاص داد. جناب ابراهبم خان یکی از پیشگامان وقف در ایران هستند. ایشان ساختمان و باغ را وقف امور خیر و عزاداری کردند. تا سال‌ها بعد از مرگ ایشان این وصیت اجرا می‌شد. در این باغ مراسم‌هایی چون مسابقات قرآنی، تلاوت قرآن، تعذیه خوانی و سوگواری برپا می‌شد. برای جشن ازدواج افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت این باغ وقف و مورد استفاده بود.

انگورستان ملک اصفهان

معماری انگورستان ملک

این عمارت و باغ ، همانند تمام عمارات قجری و قدیمی، از چند بخش ساخته شده است. دو حیاط شمالی و جنوبی، آرامگاه ، سفره‌خانه و حوضخانه ازجمله بخش‌های اصلی این باغ است. اتاق‌هایی دور تا دور حیاط اول دیده می‌‌شود. از سفره خانه که بزرگترین و زیباترین بخش این عمارت است، با یک ارسی به حیاط پشتی راه دارد.

این ارسی شامل هفت درب یا هفت دهنه بوده، که دو فضا را به هم مرتبط می‌ساخته است. حیاط پشتی که بعدها به  دستور حاج ابراهیم خان ملک مسقف گشت، به فضای مسقف خانه اضافه گردید. از این فضا برای تعزیه خوانی و مراسمات مذهبی استفاده می‌شده است.

 این کاخ وصف ناپذیر دارای حیاط‌های اندرونی و بیرونی، سفره‌خانه و انواع مختلف اتاق‌ها همراه با ستون‌هایی چوبی، گچبری، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد است.

انگورستان ملک اصفهان

دسترسی

آدرس: خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

زمان بازدید: عمارت بسیار زیبای انگورستان ملک از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر پذیرای گردشگران عزیز می باشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *