تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی, راهنمای مراکز خرید

بازارچه شاپور تهران ☀️ (بازارچه قوام الدوله) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازارچه شاپور تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با بازارچه شاپور تهران (بازارچه قوام الدوله) آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بازارچه شاپور یا قوام الدوله تهران یکی از بازار های قدیمی به جا مانده از دوران شاه طهماسب است که دارای ورودی های معروف به گذر خاصیه و گذر قلی است. هسته اصلی بازارچه مربوط به اواسط دوره قاجاریه است ولی در طی زمان بخش هایی از آن حذف شده و اقدامات حفاظتی یا مرمتی در حد بسیار کمی در آن انجام گرفته است.

بازارچه شاپور تهران

بانی این مجموعه، قوام الدوله از اشخاص بانفوذ و متمول دوره قاجار بوده و در یک نگاه اجمالی می توان دریافت بازار به طور کامل به سبک ایرانی و معماری دوره قاجار بنا شده و نمونه های دیگری از این نوع بازارچه های سنتی را نیز در بازار بزرگ تهران می توان مشاهده کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این بازارچه از لحاظ معماری از بناهای هم‌دوره خود برتر است. البته نمونه مشابه این بازار در بازارچه‌های سنتی بازار بزرگ تهران وجود دارد. بکارگیری آجر تراش‌دار ویژگی خاص این بازار از لحاظ تزئینات بنا است. به ویژه در نمای غربی بازارچه قوام الدوله این مورد بیش از سایر وجوه دیده می‌شود. آجرکاری طاق‌ها و پشت بغل ها، انواع آجرچینی و نیز تکرار چند قوس جناغی یکنواخت تصویر چشم‌نوازی در این مکان ایجاد کرده است.

بازارچه شاپور تهران

تاریخچه بازارچه 

بازارچه توسط یکی از رجال دوران قاجار بنیان نهاده شد. به همین خاطر در گذشته این بازار را با عنوان بازارچه قوام الدوله می‌شناختند. قوام الدوله شخصی متمول و بانفوذ در دستگاه قاجاریه بود. او بانی ایجاد هسته اولیه میدان شاپور و بازارچه شاپور بود.

به منظور دسترسی به مناطق قدیم و جدید تهران، سردر اصلی بازارچه شاپور در میدان شاپور احداث شد. در این بازارچه نیز مانند اغلب بازارهای اصیل ایرانی اماکنی نظیر مسجد و سقاخانه نیز وجود دارد. حجره‌های بازارچه شاپور تهران از لحاظ کاربری مشابه دیگر بازارهای ایران هستند. تمامی حجره‌های بازار مالکیت شخصی دارند. برخی از حجره‌ها به خرید و فروش و برخی دیگر به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی اختصاص دارند.

بازارچه شاپور تهران

دسترسی

بازارچه شاپور در محله امیربهادر تهران و در خیابان وحدت اسلامی، خیابان شیخ بهایی واقع شده است. نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان، ایستگاه مترو خیام و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس میدان وحدت می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل‌ونقل عمومی آسان می‌سازد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *