تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, یزد

بازار خان یزد ، بازاری از دوره قاجار | Yazd Khan Bazaar 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار خان یزد

در این مطلب از مجله تاپ تراول  شما را با یکی از جاذبه های بسیار زیبای یزد یعنی بازار خان یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

هر قدم در شهر یزد فصلی است از تاریخ، تمدن و معماری پرشکوه مردمانی در اقلیم خشک و کویریِ این شهر؛ مردمانی که با گذاشتنِ خشتی بر روی خشت دیگر، موفق شده اند خانه ها، آب انبارها، مساجد و بناهای ارزنده ی خشتیِ دیگر از خود به جای بگذارند. این مردمان مناسب ترین مصالح و فنون معماری را بر اساس اقلیم جغرافیایی خود به کار گرفته اند.

بازار خان یکی از بزرگترین بازارهای شهر یزد می باشد که به دوران ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد و محمد تقی خان بافقی آن را ساخته است. طول این بازار به حدود ۲۷۴ متر می رسد و ا رتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر است. در مجموع، حدود ۱۵۳ مغازه در بازار خان فعال است و قسمت های گوناگونی همچون بازار، حمام، میدان و مدرسه نیز در آن به چشم می خورد. این بازار خود از بازارهای دیگری ایجاد شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 مجموعه بازار خان یزد ، که از چند راسته تشکیل شده دارای بازارها و تیمچه های زیادی است. هر کدام از بازارها به نام خاصی شهره هستند اما عموم مردم همه این بازار ها را تحت عنوان بازار خان می شناسند و می نامند.این بازار دارای دو قسمت شمالی – جنوبی و شرقی – غربی است. قسمت شمالی جنوبی این بازار ۷۸ متر طول دارد و دارای ۵۳ باب مغازه است. قسمت شرقی- غربی نیز ۱۸۰ متر طول دارد و دارای ۱۰۰ باب مغازه است.

بازار خان یزد
بازار خان یزد

از بخش های گوناگون بازار یزد می توان به بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت سازها (چیت سازی)، بازار ‏ملا اسماعیل، بازار افشار، بازار صدری (شاهزاده فاضل)، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخود بریزی نام برد.
بازار قیصریه که حد فاصل میدان خان و مدرسه خان قرار دارد، از نظر معماری نسبت به سایر بازارها شکیل تر است و توسط دو در چوبی با ارزش، بسته خواهد شد. این بازار محل فروش پارچه های یزدی است.

در صورتی که در مسیر حرکتتان به بازار پنجه علی رسیدید فراموش نکنید سری هم به کافه عدسی پناهنده بزنید که سال های سال هست که با عدسی های مشهور خودش پذیرای مهمانان داخلی و خارجی بوده است. بازار خان در سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۵۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.بازار خان یزد

حمام خان یا گرمخانه نور با معماری دوره ناصرالدین شاه، که مختص خوانین و بزرگان بوده در سال ۱۱۷۰ هجری شمسی به وسیله ی میرزا محمد تقی خان بافقی ساخته و سه دهه بعد (سال ۱۲۰۰ ه.ش) مورد ساخت و ساز مجدد قرار گرفت. در همین دوره بود که تزئینات و گچ بری های زیبای شاه نشین نیز اضافه شد.

بد نیست بدانیم محمد تقی خان که به خان بزرگ شهرت دارد و سر سلسله خاندان مشهور به خوانین یزد در ۱۱۲۹ هجری قمری متولد شده و در سال ۱۱۶۱ بر مقر حکمرانی یزد نشست و در سال ۱۲۱۳ فوت کرد از او تأسیسات عمومی و خیریه مهمی باقی مانده است مثل باغ دولت آباد، میدان خان، قیصریه، مدرسه خان و جنت آباد.

حمام خان علاوه بر فضاهای سه گانه بینه، میان در و گرمخانه، دارای استخری به ابعاد تقریبی ( ۱۲× ۶ ) متر در کنار گرمخانه است. فضای بینه از نظر مساحت و تزئینات ازسایر فضاها مشخص تر بوده و در اطراف آن سکوهای نشیمن و رختکن و در زیر سکوها حفره های جای کفش تعبیه شده و در بالای سقف گنبدی شکل بینه حمام، نورگیرزیبایی قراردارد. ارتباط بینه به گرمخانه از طریق “ میان در “ انجام می گیرد. گرمخانه شامل خزینه آب گرم و فضای شستشو است و درجنب خزینه، مخزن آب سرد موجود است.

بازار خان یزد
بازار خان یزد

شماره ثبت حمام خان در فهرست آثار ملی ایران ۲۴۰۶ است. امروزه این حمام به رستوران تغییر کاربری داده است. می توانید بعد از گذر از میدان و بازار خان و تماشای مشاغل قدیمی که هنوز هم در این بازار رونق دارد لختی در حمام خان استراحت کنید و از منوی  رستوران که مشتمل برانواع غذاهای ایرانی و یزدی هست تناول کنید.بازار خان یزد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *