تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی, راهنمای مراکز خرید

بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر) | تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار سنتی ایران مال

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با بازار سنتی ایران مال آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ایران مال از مدرن ترین مجتمع های تجاری نوین در ایران است. مجموعه چند منظوره اقتصادی، تفریحی و فرهنگی که با معماری جدید خود از بزرگترین بازارهای خاورمیانه است. اگر تا دیروز بازارهای سنتی محل خرید، گشت و گذار بود، امروز ایران مال با فضاها و معماری جذاب خود، خرید را به یک تفریح سرگرم کننده تبدیل کرده است. در واقع خرید، فقط یکی از بهانه های حضور در در ایران مال است.

بازار سنتی ایران مال با هدف زنده نگه‌داشتن اصالت مذهبی و ملی و فرهنگ ایرانی-اسلامی ساخته شده است. این بازار با الهام گرفتن از معماری سنتی و بناهای تاریخی ایران ساخته شده است. این بازار ضمن به نمایش گذاشتن تکه‌ای از معماری ایرانی-اسلامی قدیمی، مکانی مناسب برای نشان دادن و همچنین فروختن سوغات، صنایع دستی و محصولات نقاط مختلف ایران می‌باشد.

بازار سنتی ایران مال


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 به‌ جز ارائه محصولات در بازار سنتی ایران مال، صنعت و هنر ایرانی اصیل هم در این مکان ارائه می شود. در احداث و طراحی این بازار با ارزش از حرفه ای‌ترین و مجرب‌ترین سازندگان و کارشناسان در زمینه‌ی مجموعه­‌های سنتی استفاده شده است.

در کل بازار سنتی ایران مال علاوه بر تزئینات ساختاری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، تزئیناتی مانند نقاشی با طرح و موقعیت‌های اسلیمی، کشته‌بری، گچبری، کاشی‌کاری و تنگ‌بری به کار رفته است. در انتخاب و ساخت نقش‌های تزئینی هم به طور کامل الهام گرفته از الگوهای تاریخی ایرانی بوده است. چه در نوع نقش مایه‌ها و چه در مکان‌های قرارگیری تزئینات و چه در نوع رنگ‌ها، نمونه‌های تاریخی ارزشمند موجود در ایران الگوی طراحان بوده است.

بازار سنتی ایران مال

بازار سنتی ایران مال در نزدیکی دریاچه چیتگر می باشد که به تیمچه حاج علی اکبر نیز شهرت دارد. این بازار که مساحتی حدود 10 هزار متر مربع دارد واقع در طبقه دوم تجاری ایران مال قرار دارد.

در طراحی ساخت معماری‌های سنتی تیمچه حاج علی اکبر از بازار تبریز، قم، کاشان، قزوین و شیراز و … الهام گرفته‌اند و از استادان و هنرمدانی متخصص در عرصه معماری‌های سنتی استفاده کرده‌اند.

مرکز ثقل بازارسنتی ایران مال، چهارسوق بازار است. چهارسوق، بازار را به ۴ بخش تقسیم می‌کند و اندازه‌ی هر مغازه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است. قسمت اول نمایشگاه فیروزه است و تالار هنر و صنعت ایرانی بازار است که صنایع‌دستی با ارزش ایران مانند ظروف مینا، سفال، خاتم‌کاری، آینه‌کاری و … در آن ارائه می‌شود. نمایشگاه عقیق مرکز ارائه فرش دستبافت ایرانی است و در نمایشگاه الماس سوغات تمام شهرهای ایران  اراٍئه می‌شود.

بازار سنتی ایران مال

در بازار سنتی ایران مال ۲۱۰۰ مترمربع گچ‌بری تشکیل شده از کاربندی، یزدی‌بندی، کاسه‌سازی، مقرنس، تنگ‌بری با طرح‌های اسلیمی و شمسه و ترنجی و ۱۴۰۰ متر طول قطاربندی توسط استادان حرفه ای ایرانی انجام شده است. در این بازار مجموعاً بالغ بر ۴۷۰۰ شاخه لوستر سقفی و دیواری دست‌ساز توسط استادان حرفه ای قرار دارد.

بازار سنتی ایران مال


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *