تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
کاشان

بازار سنتی کاشان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار سنتی کاشان

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای کاشان یعنی بازار سنتی کاشان را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. بدون شک این بازار سنتی جزء جاهای دیدنی کاشان به حساب می آید پس در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

کاشان شهر تاریخی و خوش عطر و بوی ایران یکی از قطب های گردشگری اصلی کشور محسوب می شود و سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری با هدف بازدید از مراسم گلاب گیری به این شهر سفر می کنند. این شهر پر از جاذبه های گردشگری است که در فاصله های بسیار کمی در کنار هم قرار گرفته اند از همین رو در طول یک روز می توانید بیشتر مناطق گردشگری آن را ببینید.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بازار سنتی کاشان یکی از مهمترین و زیباترین بناهای قدیمی کاشان است که از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد. این بازار با ساماندهی فضاهای معماری و قرار گیری آن در کنار راه های بازرگانی باستانی از باشکوهترین و پر رونق ترین بازارهای ایران است.  این اثر در تاریخ 8 شهریور 1255 با شماره ثبت 1284 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار بزرگ و قدیمی کاشان یکی از جذاب ترین اماکن دیدنی کاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاکنون فعال و پر رونق بوده است. خیلی از سیاحان نامدار اروپایی که در قرون گذشته به ایران آمده و از کاشان هم دیدار کرده اند در سفرنامه های خود عظمت، شکوه و زیبایی بازار را ستایش کرده اند. بازار کاشان که از حوالی میدان کمال الملک تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا که تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد شامل تعداد زیادی بازارچه و گذر بوده و ده ها بنای تاریخی همچون: مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه قسمتی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها، و…

بازار سنتی کاشان
بازار سنتی کاشان

با این توضیح که بعضی از بخش های بازار به اصنافی خاص اختصاص داشته و با نام همان صنف شناخته می شود. از جمله بازار مسگرها، رنگرزها، کفش دوزها، ریسمان فروش ها، ضرابخانه، زرگرها، بزازها، خیاط ها و…

بازار مسگری کاشان که تا نمیه ی اول قرن حاضر اهمیت و شهرت جهانی خود را از دست نداده بود، بر اساس گفته ی پروفسور ادوارد براون «در بازار مسگرهای کاشان با صدای دائمی چکش که روی مس می خورد و کوره هایی که مس در آن ها قرمز خواهد شد، یکی از نقاط تماشایی مشرق زمین است».

حسن نراقی در کتاب آثار تاریخی شهرستان های کاشان و نطنز می نویسد: در سفرهای متوالی شاه عباس اول و جانشینان وی به آن شهر، بازار بزرگ و میدان متصل به آن اولین مرکز جشن و چراغانی و محل تفریحات شبانه و محفل عیش و نوش و بزم شاهانه بوده است.

بازار سنتی کاشان
بازار سنتی کاشان

مجموعه بازار بزرگ کاشان که در سال 1355 به شماره 1284 در شمار آثار ملی به ثبت رسیده است بر اثر زلزله 1192 هجری قمری همثل سایر عمارات عالیه ویران شد. اما در زمان سلطنت طولانی فتحعلی شاه قاجار از نتیجه ی ثبات اوضاع سیاسی و پیشرفت صنایع محلی ساختمان های بزرگ نظیر کاروانسراها، تیمچه و بازارچه های گوناگون در امتداد بازار بزرگ ساخته شد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *