بازار فرانسه کیش

در این مقاله از معرفی جاذبه های دیدنی کیش تصمیم گرفتیم تا شما را با یکی از اولین بازارهای کیش بنام بازار فرانسه که در دروان پهلوی و قبل از انقلاب اسلامی ساخته شده است . آشنا کنیم در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا علاوه بر این بازار تاریخی با بهترین مراکز خرید کیش نیز آشنا شوید.

بازار فرانسه کیش | بازاری با معماری فرانسوی و ایرانی

کیش یکی از سرسبز ترین جزایر خلیج فارس می باشد که در دو دهه اخیر بیش از دو هزار هکتار از زمین های جزیره جنگل کاری شده است. بیشتر جاهای دیدنی جزیره کیش شگفت انگیز است که طبیعت درطی سالهای طولانی آن را بوجود آورده و با دست بشر تغییراتی در آن ایجاد شده ‌است.

از جاهای گردشگری کیش سواحل ماسه‌ ای، اسکله تفریحی، جاده کرانه، پیست دوچرخه سواری، شهر زیرزمینی کاریز ، شهر باستانی حریره ،کشتی یونانی، روستای باغو، تفریحات آبی کیش ، درخت لور، گذر هنرمندان، نخلستان باغ بهشت، پارک دلفین، بوستان آهوان، پایاب کیش، مجموعه آوای خلیج فارس،مجموعه آکواریوم ، آب انبار مجموعه ورزشی المپیک با انواع زمین های ورزشی فوتبال، تنیس، استخر، والیبال، بسکتبال، شطرنج، اسکواش، بیلیارد، بولینگ مریم و دها مکان دیدنی دیگر می توان یاد کرد. در ادامه شما را با بازار فرانسه کیش آشنا خواهیم کرد

در شمال‌ شرقی جزیره زیبای کیش و در سمت غربی و مرکزی شهر، بازاری مربوط به دوره پهلوی دوم قرار واقع شده است که از اولین مراکز خرید در کیش به حساب می آید . این مکان که در حال حاضر بلااستفاده می باشد، به « بازار فرانسه » معروف است امروزه فقط به عنوان مکانی برای بازدید گردشگران استفاده می شود و کاربری دیگری ندارد. این بازار دارای دو بازوی اصلی در دو طبقه زیرزمین و همکف و ۵۲ غرفه هست و از اونجا که عمده اجناسش از برندهای معروف فرانسوی تامین می‌شدند، فرانسه نام گرفت. اگرچه در ظاهر، معماری بازار تلفیقی از معماری ایرانی و اروپاییست؛ اما در اصل بازار فرانسه شکلی بومی‌ سازی شده از معماری سنتی مناطق کویری ایران رو با توجه به اقلیم جزیره کیش نمایش می‌دهد.

معماری بازار فرانسه جزیره کیش الهام‌ گرفته از ساباط‌ های شهرهای کویری ایران به ویژه بافت تاریخی شهر یزد الهام گرفته است.

بازار فرانسه کیش | بازاری با معماری فرانسوی و ایرانی

با یک جستجوی مختصر در گوگل می‌توانید تصاویر متعددی از انواع ساباط رو در ایران ببینید و متوجه تشابه معماری فضای داخلی بازار فرانسه جزیره کیش با ساباط ایرانی شوید؛ با این تفاوت که در ساختار معماری بازار فرانسه سقف و ورودی‌ های گنبدی‌ شکل به صورت ورودی‌ هایی با زاویه ۴۵ درجه و مقطعی باز تغییر شکل پیدا کردند. این کار به منظور حرکت و جریان یافتن هوا بوده و مانع از تجمع گرما و رطوبت هوا در فضای گذر می‌شده؛ چراکه پوشش گنبدی باعث می‌ شود هوای شرجی داخل سازه حبس و همواره محیط گذر گرم و مرطوب و غیرقابل استفاده باشد.

جالب است بدانید که در طراحی بازار فرانسه علاوه‌ بر ساباط یک الهام کوچیک هم از معماری خانه ایرانی گرفته شده، به این شکل که در مقابل هر غرفه فضای کوچیکی برای نشستن یا ایستادن طراحی شده که نگاهی به پاگرد در دو طرف در ورودی خانه‌ های سنتی ایرانی نیز داره.