تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی, کرج

بازار نقش جهان اندیشه ☀️ نگین غرب تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار نقش جهان اندیشه

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با بازار نقش جهان اندیشه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بازار نقش جهان اندیشه که در آغاز کار با نام های نقش جهان و ایرانی‌ اسلامی شناخته می شد، در فاز چهار اندیشه با الهام از بناهای تاریخی ایران، همچون میدان نقش جهان اصفهان، باغ فین کاشان و باغ عفیف آباد شیراز ساخته شده است. این بازار در سال ۱۳۹۰ احداث و در ۱۳۹۳ به بهره‌ برداری رسیده است.

به طور کلی ظاهر این بنا شباهت زیادی با میدان نقش جهان اصفهان دارد. اما کمی که در آن پیش می‌روید، متوجه می‌شوید این بنا فقط الگو‌ برداری کوچکی از آن بنای تاریخی بوده و ویژگی‌ های خاص خود را دارد. از جمله این ویژگی‌ ها می‌توان به ترکیب بدیع معماری مدرن و کلاسیک در این بنا اشاره کرد.

بازار نقش جهان اندیشه


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بازار نقش جهان اندیشه هم مانند نقش جهان اصفهان شامل کاربری‌های متنوعی است. در این بنای بزرگ و بسیار زیبا کاربری‌های مختلف تجاری شامل یک هزار و ۱۶۸ واحد تجاری، فرهنگی و مذهبی همچنین یک هزار و ۵۲۸ پارکینگ احداث شده است.

زورخانه، سالن چند منظوره، مهد کودک، آمفی تئاتر و تالار پذیرایی، مسجد، حسینیه، بانک، ۲۴ عدد آسانسور، ۲۸ پله برقی، گالری‌های اتومبیل و مبل همچنین گالری هنری از مهمترین ویژگی‌های این بازار بزرگ است که می‌تواند فضایی خاطره انگیز را برای مردم رقم بزند.

از دیگر ویژگی های بازار نقش جهان اندیشه که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است باید به گنبد مسجد سلمان فارسی آن اشاره کرد. در واقع این گنبد دومین گنبد بزرگ موجود در ایران می باشد.

بازار نقش جهان اندیشه

این بازار بزرگ تنها یک مکان تفریحی و گردشگری نیست، بلکه همانطور که از نامش پیداست یک بازار و یک مرکز خرید بزرگ در اندیشه است. نقش اندیشه دارای بیش از 1200 مغازه در متراژهای مختلف می باشد. از مهمترین ویژگی های بازار بزرگ ایرانی اسلامی یا همان نقش اندیشه باید به فروشگاه های متنوع یا همان تنوع محصولات و خدمات ارائه شده در آن اشاره کرد.

در این بازار کلیه فروشگاه ها اعم از لباس و کیف و کفش، وسایل خانه، لوازم زیبا و سنتی اصفهان، کافه و رستوان های زیبای مدرن و سنتی و موجود است.

معماری بازار

اگر کمی در معماری بازار نقش جهان اندیشه دقت کنیم دو طرفش هشت سرا به نام هشت شاعر بزرگ کشورمان از جمله حافظ، سعدی، عطار، نظامی گنجوی، فردوسی، خیام، شمس و مولانا خودنمایی می‌کند که با کاشی‌های طراحی شده سراها را از یکدیگر تفکیک می‌کند. وارد یکی از سراها شدیم، در دو طرف ورودی، پله‌های برقی برای رفت و آمد به طبقه دوم این سراها قرار داده شده‌اند. داخل سرا را می‌توان شبیه بازارهای قدیمی تهران دانست که چندین سوق با معماری کلاسیک و مدرن در آن به چشم می‌خورد.

بازار نقش جهان اندیشه

در میانه راهرو می‌توان واحدهای کوچک و شیشه‌ای تجاری را دید، برخی واحدها گاه از دو طرف به اطراف بازار راه دارند و تنها با یک دیوار از هم جدا شده‌اند اما میان هر واحد و مشتری تنها یک شیشه قرار داده شده است که بتوانند داخل دکان را به راحتی مشاهده کنند. واحدها به لحاظ فرم از هندسه کلاسیک ایرانی پیروی می‌کنند. نحوه حرکت بدین صورت است که پس از طی مسیری، یک هشتی نمایان می‌شود و یکنواختی طولانی بودن حرکت پیاده را از میان بر می‌دارد.

سقف بازار با لوسترهای کلاسیک و در عین حال مدرن متناسب با شرایط خاص بازار تزیین شده که تا زمان افتتاح در محافظ پلاستیکی قرار دارند. نکته جالب در طراحی سوق‌ها را می‌توان در این دانست که با توجه به نام‌گذاری هر سرا روی دیواره‌های سوق یک بیت از سروده همان شاعر حک شده است. لذت یک روز و گردش زیبا را در زیباترین و بزرگترین بازار و مرکز خرید غرب تهران ، بازار نقش جهان اندیشه تجربه کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. علی

    تهران شده چین …چین هم الگویی از شهری در اتریش رو در چین بنا کرده حالا نکایته تهرانه که نقش جهان اصفهان رو حتی با همون درشکه چیهای اصفهان رو روبرداری کرده …پل خواجو رو هم روی دریاچه مصنوعی چیتگر بسازین

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *