تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رشت, گیلان

باغ محتشم ، باغ تاریخی و قدیمی در رشت | Gilan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ محتشم رشت

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با باغ محتشم رشت ، باغ تاریخی و قدیمی در استان گیلان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

باغ محتشم رشت که امروزه پارک شهر رشت نیز نامیده می‌شود، از جاهای دیدنی رشت و قدیمی‌ترین پارک این شهر به شمار می‌آید. این مجموعه دارای دو بخش مکانیزه و باغ است. قدمت باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت محسوب می‌شود، به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد.

رودخانه گوهررود با انحنای خاصی از جنوب باغ عبور می‌کند و زیبایی محیط را دو چندان می‌سازد. همچنین این بوستان دارای یک برکه طبیعی زیبا با دو فواره است که همراه با درختان قدیمی به جذابیت آن افزوده‌اند.

باغ محتشم رشت


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 

عمارت کلاه فرنگی

عمارت های کلاه فرنگی گونه ای از کوشک محسوب می شوند که در معماری دوره قاجار، در ایران رواج پیدا کردند. البته این به این منظور نیست که اینگونه بنا ها محدود به دوره قاجار بوده اند، بلکه سابقه تاریخی آنها بیشتر  از این زمان است، اما بیشترین کلاه فرنگی موجود در ایران یادگار دوران قاجار است.

کلاه فرنگی ها عموما ساختمان های تزئینی شاهانه ای هستند که در وسط باغ ها بنا می شوند. سبک معماری آنها تلفیقی از معماری اروپا و ایران بوده است. دلیل معروف شدن این عمارت ها به کلاه فرنگی، به خاطر شباهت طبقه بالایی بنا به کلاه سیلندری یا فرنگی، بوده است.  سبک جدید کلاه فرنگی ها نیز دکه ها و کیوسک ها واقع در میادین می باشد.

باغ محتشم رشت

تاریخچه باغ محتشم

باغ محتشم در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. اکبرخان بیگلربیگی یکی از ثروتمندان و اشراف آن دوره محسوب می شد. او اجاره دار گمرکات شمال کشور بود و احداث این پارک با همت وی صورت گرفت. درختان تنومند و زیبایی که امروزه در پارک شهر رشت دیده می شوند، همان نهال های ظریف و کوچکی بودند که به دستور اکبرخان کاشته شدند.

بعد از اینکه اکبرخان دار فانی را وداع گفت، تمام باغ و عمارت تابستانی درون آن به تنها دخترش ارث رسید. دختر او با پسر عموی خود، یعنی صادق خان اکبر محتشم الملک ازدواج کرده بود. از همین رو از آن به بعد این مکان را باغ محتشم، نام نهادند. در دوران رضاشاه پهلوی، دولت به عنوان بدهی های مالیاتی گزاف این باغ را متصرف گشت. پس از آن زمان، این باغ خصوصی تبدیل به پارک شهر رشت و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

در زمان های گذشته وسعت این پارک بسیار زیاد بوده است. اما در گذر زمان و با گسترش شهر رشت پارک کوچکتر شد.

باغ محتشم رشت

دسترسی

باغ محتشم رشت در خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود قرار دارد. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خودروی شخصی می‌توانید به این مجموعه دسترسی داشته باشید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *