تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
متفرقه

باغ های معلق بابل ، عنوان یکی از عجایب هفتگانه مشهور دنیا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ های معلق بابل

عجایب بی شماری در فرهنگ و کشور‌های مختلف این کره خاکی وجود دارد، از بنا‌های عجیب و غریب گرفته تا دریا‌ها و اتفاقات خارق العاده که هر کدام پشت سر خود، گذشته و داستانی پرفراز و نشیب را یدک می‌کشند. داستان‌هایی که گاه باورکردنی اند و ساده و گاه حتی اگر آن را با چشم خودتان هم ببینید، نمی‌توانید باور کنید. یکی از این موارد و بنا‌های عجیب باغ‌های معلق بابل است . در ادامه همراه مجله تاپ تراول باشید تا با باغ های معلق بابل بیشتر آشنا شوید.باغ های معلق بابل

تاریخچه و علت ساخت باغ های معلق بابل

باغ های معلق بابل تنها اثر در میان عجایب هفتگانه جهان می باشد که در میان هنوز هم اطلاعات دقیقی از وجود و یا عدم وجود آن ها در دست نیست و برخی از مورخان معتقداند که این باغ ها تنها رویایی دست نیافتنی و بسیار زیبا برای مردم جهان باستان بوده اند و برخی نیز اعتقاد دارند که این مجموعه بسیار زیبا در بین سال های 704 الی 681 پیش از میلاد مسیح، به دستور بخت النصر دوم ساخته شده است.

به گفته داستان ها و افسانه های جهان باستان یکی از همسران بخت النصر دوم شاهزاده ای از سرزمین ماد بود که پس از ازدواج با بخت النصر و نقل مکان به شهر بابل که در کشور عراق کنونی قرار داشته است، به سبب عادت نداشتن به آب و هوای خشک دچار بیماری شده و بخت النصر برای بهبود بیماری وی فرمان ساخت باغ های معلق بابل را صادر کرد، همچنین گفته می شود که این باغ ها بر روی طبقات مختلف قصری باشکوه قرار داشته و در صورت وجود یکی از شاهکار های مهندسی زمان خود به شمار می آمد.

خوب است بدانید که در این میان برخی از مورخان نیز اظهار داشته اند که باغ های معلق بابل در شهر نینوا و به دستور سناخریب ساخته شده است، شاید علت شکل گیری چنین عقیدای این باشد که در کتیبه های تاریخی گزارشات تمامی کار های بخت النصر وجود دارد و تقریبا در هیچ یک از آن ها اشاره ای به ساخت مجموعه ای عظیم تحت عنوان باغ های معلق نشده است.باغ های معلق بابل


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شکل ظاهری و نوع معماری

چیزی که بیش از هر ویژگی دیگری باعث شده تا باغ های معلق بابل مشهور و زبانزد شود، معماری ممتاز و به معنای واقعی کلمه بی نظیر آن است. شکل کلی سازه به صورت یک مربع عظیم الجه ترسیم شده که به کار گیری آسفالت، آجر و حتی سرب در لا به لای دیوارها از نکات برجسته آن به شمار می رود. در برخی متون از پایه های ده متری گفته شده که برای محکم نگهداشتن سازه در زمین فرو برده بودند؛ در واقع طرح اصلی ایجاد یک کوه مصنوعی و فراهم کردن ارتفاعی زیاد از سطح زمین بود؛ سپس قصری وسیع ساخته و اطراف آن با انواع گل و گیاه ها پوشیده شد.

عمارت در واقع چهار طبقه داشت که به شهادت شماری از تاریخ نگاران عرض هر دیوار به 3 تا 6 متر و طول آن ها به 180 متر می رسید. در دور تا دور ساختمان هم ایوان هایی فراخ قرار داشت؛ این ایوان ها با کمک پلکان هایی به هم مرتبط و متصل می شدند و از آن جا که گل ها و گیاهان به جای ریشه در خاک داشتن در کف آن ها کاشته شده بودند؛ لقب معلق به این باغ با شکوه اطلاق شد. شیوه انتقال و گردش آب یکی از پر بحث ترین موضاعات درباره این مکان است، که چطور مردم آن زمان به همچین مهارت و فکری رسیده بودند؛ که در آن ارتفاع همچین باغی ساخته و آن را در کمال سلامتی، سر سبزی و خرمی اداره می کردند.

آب طبیعی رودخانه به کمک دو چرخ غول پیکر و تعبیه کانال های فراوان و شیب دار از بالای عمارت تا به پایین، جریان پیدا می کرد و بدین وسیله تمام فضا آبیاری می شد. شاید جالب باشد که بدانید که برای پوشش دهی کل فضا و سیراب کردن همه گیاهان حدودا به 8200 گال آب نیاز وجود داشته. نکته جالب دیگر تعدد و فراوانی انواع گل ها و درختان کاشته شده است، اینکه چطور در آب و هوای گرم و خشک بین النهرین محلی با این عظمت و زیبایی پدید آمد و چطور و با چه زحمتی این گونه ها از سراسر جهان جمع آوری شده و به آن جا انتقال پیدا کردند.

باغ های معلق بابل
باغ های معلق بابل

این باغ‌ها چقدر بزرگ بودند؟

دیودوروس می‌گوید این باغ‌ها ۱۲۲ متر عرض، ۱۲۲ متر طول و بیش از ۲۴ متر ارتفاع داشتند. در برخی از نقل‌قول‌ها ارتفاع این باغ‌ها برابر با ارتفاع دیواره‌های بیرونی شهر ذکرشده است. هرودوت این ارتفاع را ۱۰۰ متر عنوان می‌کند. به هر حال این باغ‌های دیدنی منظره‌ی شگفت‌انگیزی از یک کوه مصنوعی سرسبز را به نمایش می‌گذاشتند که از دل دشت سر برآورده است.

حقایق و نکات جالب در رابطه با باغ های معلق بابل

– این باغ ها در صورت وجود به سیستم آبیاری بسیار پیشرفته ای نیاز داشته اند که این سیستم با توجه به تکنولوژی های موجود در آن زمان، بسیار منحصر به فرد و شگفت انگیز بوده و در واقع یکی از دلایل اصلی قرار گیری این باغ ها در میان عجایب هفتگانه جهان باستان محسوب می شود.

– باغ های معلق بابل تنها مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان می باشد که هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با وجود و یا عدم وجود آن در دست نیست.

– امروزه مهندسان معماری از شکل کلی باغ های معلق ایده گرفته و فضاهای سبزی بر روی بام و یا دیوار های ساختمان ها طراحی می کنند که این فضا های سبز با عنوان روف گاردن و یا ورتیکال گاردن شناخته می شوند.

– همانطور که فرضیه های بسیاری در رابطه با وجود، عدم وجود و یا محل قرار گیری باغ های معلق بابل وجود دارد، فرضیه هایی نیز در رابطه علل نابودی این مجموعه مطرح می باشد، برخی معتقد اند که این باغ ها در اثر جنگ از بین رفته اند در حالی که عده ای تصور می کنند علت از بین رفتن این باغ ها زلزله بوده است.

 – خوب است بدانید که در صورت وجود باغ های بابل، برای آبیاری تمامی گیاهان موجود در آن روزانه بیش از 8200 گالن آب مصرف می شد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *