تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان جنوبی

جاهای دیدنی طبس + فلیم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی طبس

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی طبس آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

محتصری درباره شهرستان طبس بدایند :

طبس یکی از شهرهای کویری کشور در استان خراسان جنوبی می باشد که قبلا جزئی از استان یزد بشمار میرفت که در سال 91 به استان خراسان جنوبی ملحق شد.این شهرستان در منطقه ای با آب و هوای بیابانی و گرم خشک قرار دارد که دارای تابستان های گرمی می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 

فاصله طبس تا شهر مشهد ۵۴۰ کیلومتر و با بیرجند ( مرکز استان خراسان جنوبی ) ۲۷۰ کیلومتر است. نزدیکترین شهرستان به طبس از طرف شمال شرق از طرف جنوب غرب شهرستان یزد می باشد با آن ۳۶۵ کیلومتر فاصله دارد . معادن غنی زغا ل‌سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌ های انبوه و دریاچه‌ های بزرگ در گذشته‌ های دور در این منطقه می‌ باشد. این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده‌ است.

جاهای دیدنی طبس که در این مقاله به معرفی آنخا خواهیم پرداخت شامل : بارگاه امام زاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، امام زاده علی، امام زاده حسین، امام زاده زرگ، امام زاده فشاء – طاق شاه عباس که قدمت آن به ۷۰۰ سال است و از دوران صفویه می‌باشد، باغ گلشن – مزارشیخ ابونصر ایراوه ای (پیرحاجات) – روستای ییلاقی ازمیغان روستای ییلاقی خرو – سد وزنی قوسی کریت با قدمت حدود هزارسال و ۶۰ متر ارتفاع – طاق مشهور به شاه عباس – سد کریت، باغ گلشن، قلعه فدائیان حسن صباح، قلعه نایبند، طاق شاه عباس، آبگرم روستای دیگ رستم، روستای سرند وماودر، خانه گبر، قلعه شاهزاده، قلعه غنی آباد، قلعه هودر، قلعه بم، قلعه یوسف آباد، قلعه دختر، قلعه کلشانه، قلعه حسن‌آباد شجاع، قلعه پیرحاجات، قلعه جوخواه، قلعه پیستان، قلعه پروده، ارگ طبس، قلعه کهنه فهالنج، حسینیه یوسف آباد، مسجد دستگردان، مزارخسروآباد، و… مجموعاً بالغ بر۱۵۵ اثر تاریخی می‌ شود پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی طبش آشنا شوید

سد شاه عباسی طبس

سد شاه عباسی یکی از نمونه های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت کوشی ایرانی است. این سد ۲۵ متری که در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است، یک نمونه بی نظیر توسعه پایدار محسوب می شود.ایرانیان در دره های تنگ، سدها را روی طاق های آجری احداث می کردند که بدین ترتیب نیاز به سیستم انحراف در حین احداث مرتفع می گردد. این راه خلاقانه با کارکرد کاهش بیشینه سیلاب سیلاب در سد عباسی ترکیب گردیده است. سیلاب ها با دوره بازگشت ۱۰ سال از زیر طاق بطور آزادانه عبور می کنند. در سیلاب های بزرگ تر، مقداری از حجم سیلاب در پشت سد ذخیره می شود، به این ترتیب طی صدها سال، سد عباسی، شهر طبس را در مقابل سیلاب های رودخانه نهرین حفاظت نموده است.

سد شاه عباسی طبس

کال جنی طبس

کال جنی یا دره جن ها دره ای در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی است و ۳۵ کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. این دره یکی از دره های زیبا و حیرت انگیز است که بومیان قدیمی آن را دره جن ها نامیده اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن ها میدانستند. نقش و نگارهای روی دیواره های بلند به ما می گویند که این دره در طول هزاران سال و در اثر فرسایش و حضور سیلاب به وجود آمده است. شاید در روزگارانی رودخانه ای خراهان از اینجا گذر می کرده است.

جاهای دیدنی طبس

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی یکی از عجایب و دیدنیهای شهر طبس است که هر ساله شاهد بازدید هزاران گردشگر و زمین شناس داخلی و خارجی است.در شهرستان طبس در حوالی روستای خرو دره ای وجود دارد که آب چشمه ها ی کوچک و بزرگ در آن جاری است و کال سردر نامیده خواهد شد. در این منطقه و در دیواره دره حفره ها و کانال هایی وجود دارد که به احتمال زیاد قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد و با نظم خاص و مهندسی حساب شده ای بنا شده است که به خانه گبر معروف است. هرکدام از این حفره ها که قدمت آن همانطور که گفته شد به دوران ساسانیان یعنی حدود 1500 سال قبل برمیگردد، مقطعی از کانالی هستند که در داخل آن پس از چاه هایی که به ارتفاع حدود 10 متر هستند به دالان بالا می رسیم که به اتاقک هایی منتهی می شود. قوس تونل های بالایی خانه های گبر همانند قوس های بناهای دوران ساسانیان است که البته راه دسترسی به داخل این خانه ها مشکل و تنها با وسایل کامل صخره نوردی و کوهنوردی و به وسیله ی افراد خبره ورود به داخل آن امکان پذیر است.در رودخانه مسیر چشمه گرم مرتضی علی اختلاف دمای دو طرف رودخانه کاملا محسوس است.

جاهای دیدنی طبس

روستای اصفهک طبس

اصفهک یکی از روستاهای بسیار زیبای ایران از توابع دیهوک می باشد که در 38 کیلومتری طبس در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این روستا از روستاهای قدیمی شهرستان طبس محسوب می شود. زیباترین قسمت توریستی  اصفهک وجود روستای تخریب شده به وسیله ی زلزله سال 1357 است که در کنار روستای جدید قرار دارد.

جاهای دیدنی طبس

روستای حلوان

روستای حلوان یکی از زیباترین روستاهای طبس است که به واسطه نخلستان های خرما و معماری کویری اش از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است. جالب است بدانید قلعه حلوان که روستای قدیمی را بصورت کامل در خود جای داده، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلاع کل منطقه طبس است. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته که هم اکنون ۵ برج آن سالم است.

جاهای دیدنی طبس

باغ گلشن طبس

در کویری ترین شهر ایران باغ وسیع با درختان و گیاهان انبوهی وجود دارد که یکی از شگفتی های شهر طبس را تشکیل داده است. باغ گلشن که دارای اب جاری دائمی می باشد به دست ” امیر حسین خان” ساخته شده و امروزه تبدیل به یکی از زیباترین باغ های ایران شده است.

جاهای دیدنی طبس

دریاچه نمک خور

دریاچه خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است که عمق نمک آن به خاطر حرکت دایمی سفره های آب شور، بسیار نازک بوده و از 5 سانتیمتر تا 10 میلیمتر متغیر است. این دریاچه از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است اما در فاصله 50 کیلومتری طبس قرار دارد و به همین دلیل خیلی از افراد مسیر طبس را برای دسترسی به ان انتخاب میکنند.در دریاچه های نمک پدیده ای زیبا با ساختار چند ضلعی به صورت شبکه ای ایجاد می شود که در اصطلاح پلی گون یا چند ضلعی (Polygon) نام دارند. این پلی گون ها از جاذبه های دیداری دریاچه خور محسوب می شوند.

جاهای دیدنی طبس

از دیگر جاهای دیدنی طبس :

امام ‌زاده حسین بن موسی بن کاظم (ع) : امام زاده ای در شهر طبس وجود دارد به نام حسین بن موسی الکاظم که مورخان آن را از فرزندان امام کاظم دانسته اند. با توجه به برخی از اسناد، زمان بنای اولیه مزار این امامزاده در قرن پنجم هجری بوده است.

کویر حلوان طبس : نام کویر حلوان طبس برگرفته از روستایی است که در همان نزدیکی قرار دارد. روستایی که به صورت کامل توسط قلعه‌ای بزرگ و باستانی احاطه شده است. قلعه‌ای که می‌توان آن را بزرگ‌ترین و زیباترین قلعه باستانی کل طبس دانست.

غار حلوان طبس : یکی از غارهای بسیار قدیمی در 75 کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس واقع شده است. به گونه ای که عمر سنگ های این غار یه 160 میلیون سال قبل باز می گردد.

سد کریت طبس : سد کریت در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر طبس قرار گرفته است. از تاریخ ساختمان این بند اطلاعاتی در دست نیست و بخشی از طاق آجری آن ‌که در پایین بند وجود دارد در ناحیه تیزه از بین رفته و در نتیجه طرح کامل آن محو شده است.

قلعه اسماعیلیان : قلعه اسماعیلیان که نامش قلعه طبس بوده است یکی از مستحکم ترین دژهای زمان اسماعیلیان است که با وجود فرسایش و زلزله بزرگ این شهر، امروزه بخش های زیادی از این قلعه همچنان پابرجا مانده است.

کاروانسرای خان طبس : در مسیر جاده قدیم طبس به یزد، پس از عبور از کاروانسرای کلمرد و به فاصله ۳۰ کیلومتری آن، روستای رباط خان قرار دارد. در میان این روستا، کاروانسرای زیبای خان قرار دارد که دارای معماری زیبا و قابل توجهی است

برج‌ های هادرباش : برج‌های هادرباش را امروزه می‌توان معادل برجک‌های مراقبت دانست. از دیرباز تا به امروز، یکی از محصولات مهم طبس، خرما است. در این شهر زیبا، تا چشم کار می‌کند، نخلستان‌های وسیع دیده می‌شود. متاسفانه همیشه سارقان یا حیوانات وحشی به این نخلستان‌ها هجوم می‌آوردند و آسیب زیادی را به صاحبان آنها وارد می‌نمودند

جنگل سنو طبس : کویری بودن طبس به این معنا نیست که عاری از هرگونه پوشش گیاهی باشد. در مناطق کوهستانی و صعب العبور طبس و در فاصله ۲۴ کیلومتری این شهر، چندین هکتار اراضی سرسبز به چشم می‌خورد.

روستای ازمیغان طبس از جاهای دیدنی طبس : در این روستا تنها ۲۲۳ نفر ساکن هستند اما مناظر دیدنی طبیعی بی‌شماری دارد. جالب است بدانید که در کل منطقه، تنها در این روستا رودخانه دائمی به چشم می‌خورد. همچنین در ازمیغان درختانی بلند به ارتفاع ۲۰ متر و با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال وجود دارند که واقعا دیدنی هستند.


مقالات بیشتر بخوانید :

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *