تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

آشنایی با برج ساعت انزلی (مناره بندر انزلی) | Gilan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

برج ساعت انزلی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با برج ساعت انزلی (مناره بندر انزلی) آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

برج ساعت انزلی که یکی از قدیمی‌ترین بناها و مکان های دیدنی بندر انزلی است، همچنان به درستی ساعت را نمایش می‌دهد و پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع‌ شده است.

برج ساعت انزلی به دستور فردی به نام خسروخان گرجی در سال 1194 خورشیدی ساخته شده است. او در آن زمان از طرف ناصرالدین شاه قاجار به عنوان حاکم انزلی انتخاب شده بود.

برج ساعت انزلی


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

گفته می‌شود از این برج به عنوان فانوس دریایی هم استفاده می‌ شده است. اما در گذشته بیش‌ترین کاربرد این برج، دیدبانی بود. در آن زمان تقریبا ایران و روسیه در جنگ با هم بودند و از بالای این برج می‌شد تحرکات شهر را نظاره کرد. رضاشاه در سال 1308 خورشیدی دستور دارد این برج را تعمیر کنند و مهندس آلمانی که مسئول این کار بود ساعتی بزرگ و چهارگوش را در بالای برج نصب کرد.

برج ساعت انزلی

جالب است بدانید این ساعت هنوز هم زمان را به درستی نمایش می‌دهد. اما ساعت فعلی همان ساعتی نیست که آن فرد آلمانی آن را بر بالای برج نصب کرده بود. آن ساعت مدت‌ها بود که از کار افتاده بود. ساعت فعلی را در سال 1369 خورشیدی، شهردار وقت انزلی جایگزین ساعت قدیمی کرده است. این ساعت دیجیتالی است!

به طور کلی ارتفاع برج ساعت انزلی به ۲۸ متر می رسد و زیر بنایی که برای آن در نظر گرفته شده ۵۰ متر مربع همراه با ۴ متر شعاع می باشد. پایه ای که برج بالای آن قرار دارد ۲ متر بوده و همچنین روی آن پایه ای جای گذاری شده که شکلی مربعی و مستطیل مانند دارد و ارتفاع آن تقریبا ۷ متر می باشد و ابعادی حدودا ۹ متری را شامل می گردد.

در پیکره برج منافذی برای رد و بدل شدن هوا تعبیه شده و هر کس که بخواهد خود را به بالای برج برساند باید ۵۴ پله مارپیچی را طی کند تا نهایتا به بالکن برسد. ساعت در بالاترین قسمت برج قرار دارد و در اطراف آن نیز حفاظی برای سرکشی و مرمت قرار گرفته است.

آدرس برج ساعت بندر انزلی: استان گیلان- بندر انزلی- خیابان سپه




   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *