تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

برج میلاد تهران و هر آنچه که لازم است بدانید| Milad Tower 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

برج میلاد تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی برج میلاد را به شما معرفی خواهیم کرد جزء نمادهای شهر تهران نیز بحساب می آید . این برج یک برج مخابراتی چند منظوره ای است که در شمال غربی تهران واقع شده است. که در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را بطور کامل با این برج و جاذبه های گردشگری آن آشنا کنیم. در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید

برج میلاد برج مخابراتی چند منظوره ای است که در شمال غربی تهران واقع شده است. این برج مخابراتی چند منظوره دارای ارتفاع 435 متری می باشد و بلندترین برج ایران محسوب می شود. این برج همچنین در جهان جایگاه ششمین برج بلند مخابراتی و نوزدهممین سازه ی بلند نامتکی جهان را داراست.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به‌شمار می‌آید. برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک غرب ساخته شده‌است.

طراحی و اجرای برج میلاد در شهر تهران به دلایل گوناگونی صورت گرفت. در درجه ی اول این برج عملکرد مخابراتی دارد و اکنون به نشانه ای برای شهر تهران تبدیل شده است. علاوه بر عملکرد مخابراتی، تأمین شرایط مناسب برای نصب آنتن های شبکه های تلویزیونی، اهداف گردشگری و جذب توریست از دیگر عملکردهای این برج است.

برج میلاد تهران

ایده ی ساختن یک نماد جدید برای شهر تهران، اوایل دهه ی 70 مطرح شد. از همان دوران بود که شهرداری تهران تحقیقات گسترده ای را برای پیدا کردن محلی مناسب برای ساختن این نماد جدید و طراحی آن آغاز کرد. در مطالعات اولیه ی برج میلاد، ۲۱ نقطه از تهران برای احداث برج مورد مطالعه قرار گرفت که از میان آنها چهار نقطه و در نهایت تپه های کوی نصر انتخاب و طراحی معماری آغاز شد.

برج میلاد از پنج قسمت پی، پایه ی برج، بدنه ی اصلی، رأس و آنتن مخابراتی تشکیل شده است و در مجموع 435 متر ارتفاع دارد. فونداسیون برج میلاد با پلان دایره ای شکل به قطر 66 متر، از 22000 مترمکعب بتن تنیده با ضخامت 14 متر ساخته شده است. این پی توانایی مقاومت در برابر زلزله و بادهای شدید را داراست.

ساختمان پای برج در ۶ طبقه با کاربری تجاری، اداری و مراکز هنری با مساحت کلی ۱۷ هزار متر مربع بنا شده است. سقف بتنی یکپارچه قوسی شکل و منحصر به فرد این ساختمان از برجسته ترین  کار های بتنی معماری معاصر محسوب می شود. طرح روی این سقف نقش هندسی یک گره ایرانی است. این ساختمان با طرحی برگرفته از معماری سنتی ایرانی تا ارتفاع 28.4 متری برج میلاد را در بر می گیرد.

از دیگر ویژگی های این سازه نحوه اجرای پایه های X شکل و بام قوسی آن به همراه استفاده ازیک نوع بتن به جای سنگ در نمای بیرونی ساختمان لابی می باشد.

بدنه ی اصلی برج با ارتفاع کلی 315 متر به شکل هشت ضلعی طراحی و با استفاده از بتن مسلح ساخته شده است. شکل هندسی هشت ضلعی آن برگرفته از معماری دوران اسلامی ایران است و این خصوصیت، برج میلاد را از برج های مشابه در جهان که غالبا با مقطع دایره ساخته شده اند، متمایز می کند.

بدنه ی اصلی برج کاربری عمومی ندارد و فقط محل عبور تاسیسات و آسانسور های پر سرعت برج است. حدود 35000 مترمکعب بتن در ساختمان بدنه ی اصلی این برج به کار رفته است.

قسمت بعدی برج که در واقع مهم ترین بخش آن است، ساختمان رأس برج است که دارای سازه ی فولادی بوده و از ارتفاع 245 متری تا 315 متری برج را در بر می گیرد. این بخش 12 طبقه ای، 2100 تن وزن دارد و با زیربنای 12000 مترمربع، بزرگ ترین سازه ی رأس برج های مخابراتی جهان است.

برج میلاد تهران

سازه ی رأس برج میلاد از دو بخش اصلی سبد فلزی به وزن 1700 تن و گنبد آسمان به وزن 400 تن تشکیل شده است. طبقه ی اول این سازه اختصاص به فضای ایمنی و آتش نشانی دارد که در مواقع بروز خطر آتش سوزی به عنوان یک جان پناه امن مورد استفاده قرار می گیرد. طبقات بعدی این سازه به ترتیب فضاهایی برای تأسیسات مکانیکی، سالن و تریای دید سرپوشیده، گالری هنری با دید آزاد، رستوران گردان با سکوی دید روباز، دو طبقه شامل تجهیزات مخابرات و تلویزیون، رستوران ویژه، اتاق آسانسورها و گنبد آسمان است.

گنبد آسمان، آخرین طبقه ی عمومی برج، گنبدی شیشه ای به ارتفاع ۱۳ متر می باشد. بر روی دیوار هشت ضلعی مرکزی این طبقه کار هنری اجرا و نصب شده است که جلوه ی خاصی به این طبقه داده است. این اثر هنری بر پایه ی مجموعه ای از نمادها، اسطوره ها و روایت های کهن ایران زمین شکل گرفته و بازگو کننده ی سیر تکاملی فرهنگ و تمدن نه هزار ساله ی ایرانیان از دوران امپراطوری بزرگ ایران، دوران اسلامی تا زمان کنونی است. اندیشه ی اولیه ی طراحی این اثر، برخواسته از نشانه های جاودان تمدن بشری ناظر بر چهار عنصر اصلی آفرینش: آب، باد، خاک، آتش و نیز مفاهیم بنیادینی همچون زندگی، مرگ، عشق، عدالت، مبارزه و صلح است.

چهار دیواره ی اصلی اثر، هریک الهام گرفته از نقش مایه های گوناگونی است مرتبط با یکی از نشانه های چهارگانه که در آمیزش با دنیای پررمز و راز هندسه، ریاضیات و نجوم قرار گرفته است. این نقش ها پیوسته الهام بخش هنر و معماری ایران در دوران گوناگونی بوده که با تفکر ایرانی – اسلامی در نمونه های درخشان میراث فرهنگی و هنری این سرزمین تجلی یافته است.

مقام اول بزرگترین رستوران گردان جهان در ارتفاع ۲۷۶ متری متعلق به برج میلاد تهران است. این رستوران در طبقه ی ششم رأس برج با ظرفیت ۳۰۰ نفر فضایی دلنشین است که اثری از شاهنامه ی فردوسی بر زیبایی این رستوران افزوده است. این رستوران از دو فضای ثابت و متحرک تشکیل شده است و یک دور در ساعت به حول قسمت ثابت رستوران گردش می نماید و دید ۳۶۰ درجه را برای میهمانان رستوران فراهم می نماید.

بزرگترین قطر در سازه ی رأس برج میلاد در طبقه ی هفتم در تراز ۲۸۰ متری  با زیربنایی در حدود ۳۰۰۰ متر واقع شده است. استفاده از سکوی دید باز این طبقه تجربه ی بی نظیری است. از این سکو می توان به طور کامل شهر تهران و محوطه ی اطراف برج را از ارتفاع دید.

پس از سازه ی رأس برج، آنتن مخابراتی با ارتفاع 120 متر بر روی آن نصب شده است که در واقع کاربرد اصلی برج را برای پوشش مخابراتی و تلویزیونی شهر تهران تأمین می کند. این آنتن، پوسته ای فلزی به ارتفاع 120 متر است که از ارتفاع 315 متر شروع می شود و تا تراز 435 متر ادامه می یابد و 365 تن وزن دارد. قطر این دکل در پایه 6 متر است و اندازه ی آن در مقاطع شانزده، هشت و چهارضلعی به تدریج کاهش می یابد و به مربعی به طول 60 سانتی متر می رسد.

بدنه و پایه ی برج بتنی بوده و سازه ی رأس از جنس فولاد با نمای شیشه ای است. 120 متر دکل آنتن از جنس فولاد با پوشش گالوانیزه است.

در طراحی برج میلاد تلاش شده است با بهره گیری از ویژگی های معماری اصیل و اسلامی ایران، نمای ویژه ای برای نماد پایتخت ایران طراحی شود. برای مثال نمای سازه ی رأس برج میلاد در قسمت پایین آن برگرفته از سقف خانه ی بروجردی ها در کاشان و در واقع شکل وارونه ی آن است. هم چنین خطوط متقاطع سازه ی پای برج  و شکل متقارن آن با الهام از اصول معماری سنتی ایرانی شکل گرفته است.


مقالات بیشتر بخوانید :

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *