تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, باتومی, گرجستان

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

باتومی در گرجستان که به دریای سیاه معروف است یکی از شهرهای بسیار زیبا است که مسافرت به آن خیلی جذاب خواهد بود. در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گرجستان این جاذبه گردشگری فوق العاده ی گرجستان را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

باتومی یکی از شهرهای بندری است که در کرانه ی دریای سیاه در کشور گرجستان قرار گرفته است. سفر به باتومی دنیایی از تجربیات جدید است که نباید آن را از دست بدهید.

تور گرجستان و به ویژه تور باتومی یکی از پرطرفدارترین تورهای مسافرتی در ایران است. در صورتی که شما هم فکر سفر به باتومی به سرتان زده با تاپ تراول در ادامه ی این مطلب همراه باشید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

باتومی، پایتخت تابستانی کشور گرجستان با پس زمینه ای از تپه های مه آلود در سال های گذشته شاهد رشد هتل ها و جاذبه های جدید چون قارچ ها بوده، اما همچنان بخشی از جذابیت دلربای خود را به شکوه اصیل قرن های گذشته مدیون است.

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان
بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

دیدنی های باتومی از جمله پارک بلوار باتومی، موزه صنعت برادران نوبل، کلیسای جامع مادر مقدس و باغ گیاه شناسی باتومی در تمامی مواقع سال میزبان گردشگران زیادی هستند. هم اکنون تور باتومی از محبوب ترین تورها در میان تور گرجستان به شمار می آید.

برای مسافرانی که از ترکیه می آیند، باتومی با جو آرامش بخش، مکان های اقامتی گوناگون، رستوران های خوب و زندگی شبانه پویا، معرف خوبی برای گرجستان است.

باتومی را با اقلیم نیمه گرمسیری مرطوب و آب و هوای ساحلی به همراه زمستان های سرد بدون برف و تابستان هایی با گرمای متعادل می شناسند.

باتومی در اواخر قرن نوزدهم به عنوان پایانه غربی راه آهن از باکو گسترش یافت و بعد از آن، یک پنجم تولیدات نفتی جهان در همین خط جابه جا شد. یک پالایشگاه و خط لوله نیز در همان سال ها به وسیله ی لودویگ نوبل (برادر آلفرد، مخترع سوئدی دینامیت) در باتومی ساخته شدند.

باتومی به عنوان یک بندرگاه آزاد به سرعت تبدیل به اقامتگاه تفریحی مدرن در گوشه جنوبی امپراطوری روسیه شد. در عصر شوروی، مرز میان باتومی و ترکیه بسته بود.

نوسازی و معماری جدید ساختمان های این شهر، باتومی را تبدیل به یکی از قطب های اصلی گردشگری دریای سیاه نموده است.

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به آب و هوا

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به آب و هوا، ۱۶ آوریل تا ۱۶ جولای (۲۷ فروردین تا ۲۵ تیر) و ۲۷ آگوست تا ۱۸ نوامبر (۵ شهریور تا ۲۷ آبان) است.

باتومی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۶۳ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در باتومی در زمان های گوناگون سال به شدت متغیر است. بر اساس رطوبت، هوا به غیر از چند هفته بسیار سرد در زمستان، در بیشتر سال دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. باتومی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۶۳ از ۱۰۰ را دارا است.

در صورتی که در پی سفر در گرم ترین ماه های سال هستید، در ماه آگوست، جولای و ژوئن به این شهر بروید. گرم ترین زمان سال در اواخر ماه جولای (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۲۸٫۲ درجه سانتی گراد و حداقل دمای ۲۱٫۶ درجه سانتی گراد در شب ها است.

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان
بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به دمایی که حس می کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می گذارد و دماهای پایین وقتی که بادهای قوی می وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می کنند. در حقیقت می توان گفت که دمایی که ما حس می کنیم، به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به بارش باران یا برف

در صورتی که در پی سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی متر در ماه گفته می شود) یعنی آوریل، می و ژوئن به باتومی بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی) است.

چه زمانی می توانید با بارش برف در باتومی روبه رو شوید؟

گزارشات هواشناسی نشان می دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه به ویژه در اواخر ماه و اوایل فوریه (اوایل تا اواسط بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در باتومی، روزهای آخر ماه ژانویه (اوایل بهمن) است.

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به رطوبت و وزش باد

باتومی دارای ماه های مرطوب زیادی است. کم رطوبت ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۵۶٫۶ درصد، ماه دسامبر و مرطوب ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۵٫۴ درصد، جولای است.

وزش باد در باتومی، معمولا متوسط است. پربادترین ماه های سال، دسامبر و سپس ژانویه و نوامبر هستند. باد ماه دسامبر با سرعت ۲۱٫۵ کیلومتر بر ساعت، یک باد متوسط به شمار می آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در باتومی در اواخر دسامبر، ۳۸ کیلومتر بر ساعت است که یک باد تازه به شمار می آید.

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به جمعیت گردشگران

شلوغ ترین ماه های گردشگری باتومی، ژوئن، جولای و می هستند. قیمت هتل و بلیط هواپیمادر این ماه ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته در صورتی که از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می توانید کمی هزینه های خود را کاهش دهید.

خلوت ترین ماه گردشگری باتومی، نوامبر است؛ وقتی که با ارزان ترین قیمت هتل ها روبه رو خواهید شد.

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به فصول

فصل بهار: ماه های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد خواهد شد. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۲٫۲ تا ۲۳٫۷ درجه سانتی گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک تر می شویم، هوا گرم تر خواهد شد. بارش باران با متوسط صفر روز بارش موثر در ماه در بهار، در کمترین حالت خود است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری باتومی است و همین موضوع این فصل را زمانی ایده آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می کند.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

ماه های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به طور مطلوبی گرم هستند. این ماه ها با صفر تا ۱ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش متوسطی را تجربه می کنند.

ماه های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در باتومی هستند، پس ممکن است با بالا رفتن قیمت در هزینه هتل ها و پروازها روبه رو شوید.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۵٫۲ تا ۲۶٫۶ درجه سانتی گراد است که بر اساس میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا می کند. حدودا در هر ماه به طور میانگین صفر تا ۱ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. بر اساس آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گردشگری باتومی است.

فصل زمستان: ماه های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱۰٫۲ تا ۱۵٫۷ درجه سانتی گراد در باتومی بسیار سرد است. به طور میانگین صفر روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گرشگری باتومی است، پس قیمت هتل و بلیط هواپیما کاهش می یابد.

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان
بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

بهترین زمان سفر به باتومی با توجه به فستیوال ها و رویدادها

فستیوال شهری باتومبا (Batumoba)

فستیوال شهری باتومبا، محبوب ترین فستیوال در میان مردم شهر باتومی است که هر سال در اوایل پاییز برگزار خواهد شد. از برنامه های مفرح این فستیوال می توان به فعالیت های در فضای باز از جمله رژه های جشن، اجراهای تئاتر، کنسرت، غرفه های خیابانی، نمایشگاه ها و غیره اشاره کرد.

فستیوال بین المللی تماشای پرندگان (International Birdwatching Festival)

هر سال در ماه سپتامبر، فستیوال بین المللی تماشای پرندگان در آجارا برگزار خواهد شد. متخصصین خارجی، داوطلبان و گردشگران از کشورهای گوناگون به این منطقه می آیند تا مهاجرت دسته جمعی و عظیم پرندگان شکاری و دیگر گونه ها در ساحل شرقی دریای سیاه را تماشا کنند.

در چارچوب این فستیوال، سمینارها، سخنرانی ها و گشت و گذارهای سرگرم کننده به وسیله ی متخصصین گرجستانی و خارجی در مناطق تماشای پرندگان از جمله بلوار باتومی، بندرگاه باتومی، پارک ملی کولختی (Kolkheti National Park) و دلتای کروکی (Chorokhi delta) برگزار خواهد شد.

تماشای پرندگان، یکی از پرطرفدارترین مسیرهای گردشگری دوستدار محیط زیست، پتانسیل بالایی در منطقه آجارا دارد. ساحل دریای سیاه، به ویژه در مجاورت باتومی به عنوان راهروی مهاجرت شرق دریای سیاه شناخته می شود.

بیش از یک میلیون پرنده شکاری از این منطقه در سال مهاجرت می کنند. ساحل دریای سیاه رتبه سوم در حجم مهاجرت پرندگان در دنیا را دارا است و همین موضوع، گردشگران و دانشمندان زیادی را از سراسر جهان به باتومی می کشاند.

فستیوال بین المللی تماشای پرندگان از سال ۲۰۱۲ در منطقه آجارا برگزار خواهد شد و هدف اصلی آن، گسترش گردشگری تماشای پرندگان در آجارا و حفظ گونه مهاجر پرندگان شکاری است.

فستیوال جاز دریای سیاه (Black Sea Jazz Festival)

در لیست فستیوال های بین المللی، فستیوال جاز دریای سیاه، جایگاه خاصی دارد. این رویداد از سال ۲۰۰۷ تا به حال، هر سال تابستان به هویت فرهنگی باتومی، جانی تازه داده است.

به غیر از جاز، سبک های دیگر موسیقی نیز در این فستیوال به مخاطبان ارائه خواهد شد. از زمان تاسیس فستیوال جاز، ناحیه آجارا با میزبانی از موسیقیدانان مشهور بین المللی، گروه ها و هنرمندان گرجستانی و خارجی، تبدیل به قطب فرهنگی گرجستان گردیده است.

فستیوال بین المللی فیلم خانه هنر باتومی (Batumi international art-house film festival)

زمانی که حرف از هنر به میان می آید، به هیچ عنوان نباید فستیوال بین المللی فیلم خانه هنر باتومی را از دست داد. این رویداد از سال ۲۰۰۶ هر سال در فصل پاییز، میزبان هنرمندان و علاقه مندان به هنر در باتومی است.

تمرکز اصلی این رویداد بر خانه هنر و تولیدات مستقل فیلم است. هنرمندان سینمای گرجستان در این رویداد بین المللی می توانند با کارگردانان مشهور، تهیه کنندگان و منتقدان فیلم ملاقات کنند و تجارب خود را با آن ها به اشتراک بگذارند.

دوستداران فیلم نیز در این فستیوال درست به اندازه هنرمندان لذت خواهند برد، زیرا فیلم های جدید روز دنیا در سینماها به نمایش در می آیند. سمینارها و کارگاه ها نیز بخشی از فستیوال فیلم هستند که در آن، متخصصین گرجستانی و خارجی، کلاس و بحث های خود را برگزار می کنند.

فستیوال گردشگری روستایی گانداگانا (Gandagana)

از سال ۲۰۱۵، ناحیه آجارا در ماه اکتبر هر سال میزبان فستیوال گردشگری روستایی گانداگانا است. در طول دو روز پیاپی، میدان اروپا در باتومی میزبان محصولات و غذاهای مناطق گوناگون ناحیه آجارا است. هیجان انگیزترین بخش این فستیوال، تزئینات بازار است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد به سراسر آجارا بدون حتی ترک کردن باتومی، سفر کنند.

امتحان کردن غذاهای شناخته شده و نوشیدنی های بی نظیر و کمپانی در کلاس های آشپزی، بخش اصلی این فستیوال هستند. اجراهای گروه های موسیقی مدرن و فولکلور و مسابقات خنده دار نیز از بخش های جذاب گانداگانا هستند.

بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان
بهترین زمان برای سفر به باتومی ؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

باتومی؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های گوناگون سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به طور دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه  دما (سانتی گراد)  میزان بارش (سانتی متر)
ژانویه ۷٫۹ ۰٫۵
فوریه ۸٫۲ ۱
مارس ۹٫۹ ۰٫۳
آوریل ۱۲٫۴ ۰
می ۱۷٫۷ ۰
ژوئن ۲۱٫۶ ۰
جولای ۲۳٫۷ ۰٫۵
آگوست ۲۴٫۴ ۰٫۵
سپتامبر ۲۱٫۵ ۰
اکتبر ۱۷٫۳ ۰
نوامبر ۱۲٫۹ ۰٫۵
دسامبر ۹٫۸ ۰

میانگین ماهیانه دما و بارش در باتومی

چه زمانی به باتومی برویم

ماه حداقل دمای میانگین حداکثر دمای میانگین تعداد روزهای بارانی
ژانویه ۴٫۹ ۱۱٫۵ ۱
فوریه ۴٫۸ ۱۱٫۸ ۲
مارس ۶٫۲ ۱۳٫۸ ۱
آوریل ۹ ۱۶٫۱ ۰
می ۱۴٫۳ ۲۰٫۷ ۰
ژوئن ۱۸٫۲ ۲۴٫۷ ۰
جولای ۲۰٫۳ ۲۷ ۳
آگوست ۲۱ ۲۷٫۸ ۲
سپتامبر ۱۸٫۱ ۲۵٫۲ ۱
اکتبر ۱۴٫۱ ۲۱٫۲ ۰
نوامبر ۹٫۷ ۱۶٫۹ ۲
دسامبر ۶٫۷ ۱۳٫۷ ۰

حداقل و حداکثر دما در باتومی


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *