تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

بهترین کویرهای ایران | سفری هیجان انگیز به دل بیابانهای ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی بهترین کویر های ایران خواهیم پرداخت. پس اگر علاقمند به کویر گردی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با کویرهای ایران آشنا شوید.

حدود یک چهارم مساحت ایران را کویر و بیابان تشکیل می دهد و گردشگران کویردوست، معمولا در فصل های پاییز و زمستان عازم این مناطق می شوند. در ماه های سرد سال، گرچه از گرمای سوزان تابستانی کویرها خبری نیست، اما باید مراقب شب های سرد کویر بود. صحرا، کویر، بیابان، بادیه و این دست اسامی، گرچه از لحاظ علمی تفاوت هایی با هم دارند و وجوه تمایزشان وابسته به ارتفاع از سطح دریا و مقدار بارش سالانه و نوع پوشش گیاهی و میزان نمک موجود در خاک است، اما برای گردشگران و کویرنوردان تفاوت چندانی ندارند و معمولا وجود تپه ماسه ای های نرم و بلند (یا همان رمل ها)، رودهای شور، دریاچه های نمک، گیاهان کویری و پرندگان و جانوران بیابان زی، باعث جذب مسافران به نقاط کویری می شود. «هر کس یک بار مسحور افسون کویر شود، تا پایان عمر رهایش نخواهدکرد.» این جمله معروف را دکتر «آلفونس گابریل»- جغرافیدان و جهانگرد فقید اتریشی- گفته است. او سفرهایی به کویرهای ایران داشته و معروف ترین سفرنامه اش، با عنوان «عبور از صحاری ایارن» به چاپ رسیده است.

کویر خارتوران

کویر خارتوران در شرقی‌ ترین مناطق استان سمنان و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شاهرود واقع شده است. این کویر با مساحتی بالغ بر ۱٬۴۷۰٬۶۴۰ هکتار تقریباً ۸٪ از مساحت کل ایران را شامل می‌شود و به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. حدود ۷۵٪ از این مساحت به عنوان زیستگاه حیات وحش در نظر گرفته شده و ۸٪ آن به عنوان پارک ملی خارتوران تعیین شده است. بقیه ۱۷٪ نیز به عنوان منطقه حفاظت‌شده خارتوران شناخته می‌شود.

کویر خارتوران


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

کویر مصر

کویر مصر که لقب دریای شنی کویر را به خود اختصاص می‌دهد، از توابع استان اصفهان است. این کویر معمولا از سوی منجمان یشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و از سایر کویرهای ایران پرطرفدارتر است. بسیاری بر این باورند که پس از فیلم سینمایی “خیلی دور، خیلی نزدیک” ساخته رضا میرکریمی که بخشی از آن در روستای مصر ساخته شده، این روستا بیشتر شناخته شد.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر مصر در ۷۰۰ کیلومتری تهران و در میان شن های روان کویر مرکزی ایران واقع شده است. روایات مختلفی در مورد نام این روستا وجود دارد که معروف‌ترین آنها به این ترتیب است: فردی به نام یوسف که از اهالی این روستا بوده، در زمان مواجهه روستا با کم‌آبی چاه عمیقی حفر کرده و به آب می‌رسد و از ساکنین می‌خواهد که به احترام حضرت یوسف و داستان وی که در مصر اتفاق افتاد، نام مصر را روی آن بگذارند و مردم نیز به احترام او می‌پذیرند. از جاهای دیدنی روستای مصر اینها هستند: منطقه امیر آباد در ۲ کیلومتری روستا که تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیباست.  روستای فرحزاد در شمال روستای مصر که نخلستان‌های بلند دارد. نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر که چشمه آبی هم دارد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است.پشنهاد میکنیم اگر به روستای مصر رفتید همه وقتتان را آنجا نگذرانید، چراکه چند کیلومتر آنطرفتر روستای زیبای عروسان واقع شده، جایی که میعادگاه عاشقان ستاره لقب گرفته است.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر مرنجاب

برای آن ها که می خواهند سفری یک روز از تهران به کویر داشته باشند، یکی از ساده ترین انتخاب ها، کویر «مرنجاب» است. این کویر که در نزدیکی کاشان و در حاشیه دریاچه نمک واقع شد، اکثر نمادهای کویری یعنی رمل و درختچه های بیابانی و چاه های دست کن و آب انبار و دریاچه نمک و کاروانسرا را دارد و به جز جاده اش که خاکی است، از لحاظ نزدیکی به پایتخت و امکانات بین راهی، گزینه ای مطلوب به شمار می رود.  کاروانسرای مرنجاب که در زمان شاه عباس صفوی بناشده، در مسیر گرمسار به کاشان و اصفهان قرار دارد و هم اکنون نیز برای اسکان گردشگرانی که قصد شب مانی در مرنجاب را دارند، مورد استفاده واقع می شود. کویر مرنجاب در حاشیه پارک ملی کویر است و در بسیاری از جاهایش رمل های نرم برای پیاده روی گردشگران یافت می شود. اگر به کویر مرنجاب می روید، می توانید در نزدیکی «آران و بیدگل» به دیدن «شهر زیرزمینی نوش آباد» هم بروید.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر خور و بیابانک

یکی از خوبی‌های بزرگ کویر این است که آدم میتواند در آن با خودش ساعت‌ها خلوت کند و چشم‌اندازی وسیع از تپه‌های شنی را جلوی چشمش ببیند که انگار تمامی ندارد. یکی از بهترین این تصویرها را میتوان در کویر خور و بیابانک که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان واقع شده، دید. شهرستان خور و بیابانک به مرکزیت خور در منتهی الیه شرق اصفهان قرار دارد و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نایین میرسد. خور که نامش با بیابانک پیوند خورده به معنی خورشید است و از آنجایی که در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن موقع فرشته نگهبان بوده است .بخش زیادی از خور را کویر تشکیل می‌دهد که جاذبه‌های گردشگری‌اش اینها هستند: تپه‌هایی که با وزش باد به شکل‌های مختلف درمی‌آیند، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ کیلومتری خور و آسمان پرستاره کویر که خیلی‌ها به عشق دیددنش به کویر می‌روند. دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان محسوب می‌شود و روستای ایرج که عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه های توریستی این منطقه است. فقط اینکه اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به کویرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کمپ کویری متین آباد

اگر یک آماتور هستید و می‌خواهید در عین تجربه کویر گردی، سختی زیادی متحمل نشوید، کمپ کویری متین آباد به عنوان اولین کمپ طبیعی (eco camp) ایران، واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، بهترین انتخاب برای شماست. در این کمپ اتاق، چادر و همچنین کومه هایی برای اقامت در نظر گرفته شده است، که برخلاف کاروانسراهای کویری نوساز و مدرن است، بنابراین خیلی راحت تر می‌توانید به تجربیاتی از قبیل راه رفتن روی رمل های لغزنده، تماشای ستارگان در آسمان شب و شترسواری دست پیدا کنید.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر زردگاه

زدرگاه در ۱۸۰ کیلومتری طبس، لقب سرسبز ترین کویر ایران را به خود اختصاص می‌دهد و این سرسبزی را مدیون نخلستان های این روستاست. روستای زردگاه روستایی پلکانی است، و از جذابیت های آن می‌توان به چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی اشاره کرد.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر نمک

کویر حاج علی‌قلی (کویر دامغان، کویر چاه جم) کویر و نمکزاری در جنوب شرقی دامغان است. گسترهٔ این کویر از کوه آهواند در شرق تا روستای فرات در غرب است. کوه‌های ترکمن‌گدار، خرس و دولت‌دیار در کرانهٔ جنوبی، و کوه پنج و سرخ‌کوه در کرانهٔ جنوب غربی این کویر جای‌دارند. رود فصلی کر از جنوب غرب به سوی دریاچهٔ نمک سرازیر می‌شود. اگر در زمانی بعد از بارندگی به دریاچه برسید شش ضلعی‌ها‌ی بسیار زیبایی را می‌بینید که تمام سطح دریاچه را پوشانده‌اند و در عین بی نظمی‌ دارای نظمی ‌خاص مانند جورچین در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.این کویر در فصل های مختلف و متناسب با بارندگی شکل خود را تغییر میدهد .

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

در فصل ها پر بارش و معمولا در فصل بهار این کویر بصورت دریاچه ی نمک پدیدار میشود و در حالت عادی بصورت کویر نمک با صفحاتی با اشکال هندسی زیبا است.شما می‌توانید با همراه داشتن امکانات اولیه از جمله چادر شبی را آرام به دور از دردسرهای زندگی شهری همراه با آرامش و حتی نگرانی از وجود حیوانات وحشی و با اطمینان به آنتن دهی تلفن همراه در کویر جنوب شهرستان دامغان همراه با دیدن ستاره‌ها‌ سپری کنید.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کلوت های بیابان لوت

کلوت ها سرزمین های سوزان عاری از هرگونه حیات گیاهی و جانوری هستند، که به دلیل دمای حدود ۷۰ درجه حتی باکتری ها نمی‌توانند در آنجا زندگی کنند. بزرگترین شهر کلوخی دنیا، کلوت کویر لوت است که شاهکاری از باد، خاک و آب به شمار می‌آید. این سازه های طبیعی توسط رقص باد در کویر ساخته می‌شوند و انسان در ساخت آنها هیچ تاثیری ندارد، و به دلیل فرسایش دائمی، همچنان در حال تغییر و تحول هستند. این مناطق به دلیل نبود حیات نباتی و حیوانی سراسر سکوت و آرامش اند، و حرکت باد در دل نرم خاک کویر منطقه ای را پدید آورده که از دور به شهری بزرگ می‌ماند با ساختمان هایی کوتاه و بلند.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر ریگ زرین

به فاصله ۴۰ کیلومتر از شمال بافق در استان یزد، بیابان ریگ زرین یا مغستان خودنمایی می‌کند. این کویر با ارتفاعاتی که از میانش می‌گذرند، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و شنزارهای ریز و روان آن بهترین تجربه از قدم گذاشتن بر کویر را به ارمغان می‌آورند. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را گنبد های نمکی پوشانده است.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران

کویر ریگ جن | ترسناک ترین کویر ایران

کویر«ریگ جن» از صعب العبورترین نواحی دنیا، منطقه کویری و پر از تپه های شنی و باتلاق های نمکی است. در حال حاضر در این منطقه هیچ علایمی از حیات دیده نمی شود. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است. تو اینجا هیچ گونه چشمه یا چاه آبی وجود ندارد. در بیشتر نقشه ها نامی از این منطقه نبرده شده است. تنها دو کویر شناس اروپایی در گذشته در سفرنامه های خود به وجود چنین کویری در ایران اشاره ای کرده اند. مردم محلی معتقدند این سرزمین نفرین شده است. در قدیم کاروان ها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی کردند. مردم محلی می گویند هر کسی که وارد این سرزمین شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران هم می نامند.

بهترین کویر های ایران
بهترین کویر های ایران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *