تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

بوستان بهشت مادران | یکی از جاذبه‌ های تهران ویژه بانوان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

یکی از جاذبه‌های دیدنی در پایتخت که ویژه بانوان است و داشتن حجاب برای بانوان در آن اجباری نبوده، بوستان بهشت مادران تهران نام دارد. این پارک در بزرگراه همت واقع شده و در صورتی که قصد دسترسی و استفاده از امکانات بوستان بهشت مادران را دارید باید به خیابان جلفا و سپس به خیابان کاویانی غربی مراجعه کنید. محوطه کلی این بوستان بسیار سرسبز است و مکانی بسیار مناسب برای ورزش و پیاده‌روی به شماره می‌رود. در بعضی از روز‌های تعطیل این پارک به‌صورت عمومی و همگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارک بهشت مادران به عنوان اولین پارک اختصاصی در تهران برای بانوان در نظر گرفته شده است. این پارک شامل یک فضای بزرگ، مسیر دوچرخه سواری، سالن ورزش و بسیاری از امکانات دیگر می‌شود.

بهشت مادران که به عنوان اختصاصی‌ ترین بوستان بانوان در ایران شناخته می‌شود در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد. با احداث نخستین پارک بانوان بازتاب‌های زیادی در فضای رسانه‌ای به وجود آمد. افتتاح این پارک با مخالفت بسیاری از شهروندان همراه بود و بسیاری از افراد سعی کرده بودند تا از این ‌ایده به عنوان فرصتی برای دامن زدن به تفاوت‌ها و تفکیک جنسیتی استفاده نمایند. ساخت این بوستان از سال ۱۳۸۴ آغاز گشت.

بوستان بهشت مادران تهران

به‌طور کلی بهشت مادران در حدود ۲۰ هکتار مساحت دارد و امکانات ورزشی و فرهنگی متنوعی در آن قرار داده شده‌اند. این بوستان در منطقه ۳ شهرداری تهران و در تقاطع خیابان کاوه و اتوبان حقانی واقع شده است. طرح کلی بوستان بهشت مادران برای اولین بار در مرداد سال ۱۳۸۲ در شورای شهر تهران به تصویب رسید و سپس عملیات ساخت آن دو سال بعد آغاز گردید. بوستان بهشت مادران را می‌توانید در لیست جا‌های دیدنی تهران مشاهده نمایید. این پارک در زمان شهردار وقت محمدباقر قالیباف افتتاح شد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پس از پارک بهشت مادران پارک‌های دیگری نیز به عنوان پارک بانوان تهران یا با نام‌های دیگر مانند پارک نرجس یا پارک پردیس برای بانوان تاسیس گردیدند. نکته‌ای که در رابطه با مراجعه به این پارک وجود دارد قرار گرفتن آن در طرح ترافیک است؛ لذا در زمان استفاده از امکانات بوستان بهشت مادران باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

نحوه امنیت بوستان

دورتادور این بوستان به‌واسطه برزنت‌های آهنی پوشانیده شده است. طول این برزنت‌ها در حدود ۴ متر بوده و به علت این که در ارتفاعات یک تپه قرار دارد، پوشش گیاهی زیادی در اطراف آن به چشم می‌خورند. همین موضوع سبب گردیده تا هیچ دیدی از بیرون به داخل این محوطه وجود نداشته باشد.

بسیاری از بانوان روزانه با خیال راحت و بدون الزامات حجاب در این مکان به پیاده‌روی و ورزش می‌پردازند. امکان استفاده از بازی‌های گروهی بدون هیچ نگرانی در این بوستان وجود دارد. در این پارک جاده‌ای تحت عنوان جاده سلامتی پارک بهشت مادران تعبیه شده که برای ورزش‌های سبک بسیار مناسب است. امکانات ورزشی و وسایل مورد نیاز برای نرمش نیز در پارک‌ها وجود دارند.

انواع برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و همچنین صنایع دستی و هنر‌های تجسمی نیز در این مکان در نظر گرفته شده‌اند. نکته دیگری که در رابطه با بوستان بهشت مادران تهران وجود دارد این است که هیچ‌گونه فیلمبرداری و عکاسی در این مکان انجام نمی‌شود. این موضوع نیز به‌دلیل امنیت بوستان فوق در نظر گرفته شده است. بانوان تنها می‌توانند فرزندان پسر تا پنج سال خود را به این پارک بیاورند.

بوستان بهشت مادران تهران

مسیر دسترسی

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همواره در رابطه با استفاده از امکانات در نظر گرفته شده در این بوستان مطرح می‌شود نحوه دسترسی به این پارک است. بهترین راه برای دسترسی به پارک بهشت مادران استفاده از وسیله شخصی خواهد بود. پارک بهشت مادران با مترو فاصله کمی دارد و نزدیک‌ترین ‌ایستگاه به آن‌ ایستگاه مصلی نام دارد که در حدود یک کیلومتری آن واقع شده است.

البته شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس نیز به این مکان دسترسی داشته باشید. به این منظور نیاز است تا از خط ۵ اتوبوس‌های تندرو غرب به شرق استفاده کنید و در‌ ایستگاه بهشت مادران یا پارک آزادگان از اتوبوس پیاده شده و با استفاده از مترو یا تاکسی اقدام به طی کردن ادامه مسیر نمایید.

مشاهده آدرس از روی نقشه : https://goo.gl/maps/qjou6KL8qxxZVhs58

ساعات کاری

به‌طور کلی ساعات کاری این پارک در روز‌های عادی همه روزه از ساعت ۵ صبح تا ۷ بعدازظهر و به‌طور اختصاصی مختص به بانوان خواهد بود. در روز‌های تعطیل این پارک برای عموم در نظر گرفته شده و به‌صورت مختلط می‌توان از آن استفاده کرد. در روز‌های پنجشنبه نیز از ساعت ۸ بعدازظهر برای بازدید عموم در نظر گرفته شده است. در روز‌های تعطیل همراه با خانواده خود می‌توانید از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ نیمه شب از امکانات و خدمات این بوستان استفاده نمایید.

امکانات

در صورتی که قصد استفاده از امکانات این بوستان را دارید باید از تجهیزاتی که برای این پارک در نظر گرفته شده‌اند آگاهی کاملی داشته باشید. این پارک دارای پوشش گیاهی بسیار مناسبی بوده و مجموعه‌های ورزشی متعددی نیز در آن وجود دارند. استخر بهشت مادران یکی دیگر از قسمت‌های بسیار مهم این بوستان به شمار می‌رود. مجموعه‌های فرهنگی این پارک نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. به عنوان مثال خانه فرهنگ حورا و خانه سلامت زنان از امکانات مهم موجود در بوستان بهشت مادران تهران هستند.

پوشش گیاهی موجود در بوستان

یکی از جاذبه‌های این پارک پوشش گیاهی بسیار زیبا و بی‌نظیری بوده که در آن تعبیه شده است. این پارک سراسر از درختان سوزنی و پهن برگ پوشیده شده که یک منظره بی‌نظیر و چشم‌نواز را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در روز‌های گرم تابستان می‌توانید از سایه به وجود آمده به‌واسطه این درختان استفاده کنید. گلکاری‌های انجام شده یک ترکیب هنرمندانه‌ای را به نمایش می‌گذارند. در کنار تمامی این پوشش‌های گیاهی بی‌نظیر چندین آب‌نما نیز در پارک به چشم می‌خورند که در اطراف آن نسیمی خنک را استشمام خواهید کرد.

مجموعه‌های ورزشی بوستان

یکی دیگر از امکانات مناسب بوستان بهشت مادران مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده در آن است. دو پیست دوچرخه سواری حرفه‌ای و نیمه‌ حرفه‌ای و همچنین میز‌های شطرنج و میز‌های تنیس نیز از امکانات ورزشی این بوستان به شمار می‌روند. در پارک بهشت مادران می‌توانید از میز پینگ پنگ و ورزش‌هایی مانند بدمینتون، بسکتبال، والیبال و سالن تیراندازی با کمان نیز استفاده کنید. امکانات مناسب این بوستان باعث شده تا روزانه تعداد بسیار زیادی از علاقه‌مندان به ورزش‌های مختلف به این مکان مراجعه کنند.

استخر بوستان

استخر این پارک یکی از استخر‌های روباز و بسیار تمیز کشور به شمار می‌رود که مکانی بسیار مناسب را برای روز‌های گرم تابستان به وجود می‌آورد. با استفاده از این استخر می‌توانید لحظات و خاطراتی بسیار خوش را تجربه کنید؛ اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا نیاز است تا پیش از استفاده از امکانات موجود در استخر بوستان بهشت مادران از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

مجموعه ورزشی محبوبه دانش در بوستان

مجموعه ورزشی تحت عنوان محبوبه دانش برای انجام بسیاری از ورزش‌های رزمی و آموزش‌هایی مانند بسکتبال و والیبال در این مجموعه در نظر گرفته شده‌اند. مجموعه ورزشی محبوبه دانش در بخش جنوب غربی پارک بهشت مادران واقع شده است. در صورتی که به سلامت خود اهمیت می‌دهید و علاقه زیادی به ورزش دارید می‌توانید از کلاس‌ها و آموزش‌های موجود در این مجموعه ورزشی نهایت استفاده را ببرید. در این مجموعه کلاس‌هایی مانند یوگا و بدنسازی نیز برگزار می‌شوند. برای ثبت نام و استفاده از این امکانات نیاز است تا از قبل با مجموعه تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

خانه تن آرام در بوستان

بوستان بهشت مادران تهران دارای مجموعه‌های بسیار زیادی است که هر یک از آن‌ها امکانات مناسبی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. در صورتی که احساس خستگی می‌کنید برای کاهش بار فیزیکی و همچنین به منظور کم کردن استرس می‌توانید از مجموعه ماساژ در نظر گرفته شده در خانه تن آرام در بوستان بهشت مادران تهران نهایت استفاده را ببرید.

مجموعه‌های فرهنگی

در بوستان بهشت مادران تهران علاوه‌بر امکانات و تجهیزات ورزشی بسیار مناسبی که وجود دارند می‌توانید از مجموعه‌های فرهنگی مانند کتابخانه و خانه فرهنگ نیز استفاده کنید. در این مجموعه امکانات کاملی برای تمامی افراد در نظر شده و به همین منظور می‌توانید در تمامی روز‌های هفته از این امکانات نهایت استفاده را ببرید. کتابخانه بوستان بهشت مادران در تهران با مجموع چهارهزار کتاب به عنوان یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های شهر تهران شناخته می‌شود. بانوان می‌توانند همه روزه در محیطی آرام و ساکت از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر از خدمات این کتابخانه نیز استفاده نمایند.

خانه فرهنگ حورا

این مجموعه فرهنگی در قسمت مرکزی بوستان بهشت مادران واقع شده است. در این مجموعه فعالیت‌های بسیار مختلف و متنوع فرهنگی، آموزشی و همچنین دینی برگزار می‌شوند. خانه فرهنگ حورا برنامه‌های بسیار مناسبی را برای تمامی رده‌های سنی در نظر گرفته است. کلاس‌های مختلف و برنامه‌های سرگرم‌کننده و همچنین آموزش‌های دینی تنها قسمتی از برنامه‌های موجود در این مجموعه هستند.

کلینیک گل و گیاه

یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین قسمت‌های پارک بهشت مادران کلینیک گل و گیاه است. در صورتی که علاقه زیادی به طبیعت و همچنین گل و گیاه دارید می‌توانید از این قسمت بوستان نیز استفاده کنید. این قسمت گلخانه‌ای است که در آن انواع گیاهان دارویی مانند آویشن، رازیانه و خوراکی‌های مختلفی مانند قارچ و گل‌های تزیینی پرورش داده می‌شوند.

خانه سلامت زنان

یکی دیگر از قسمت‌های بسیار مهمی که در بوستان بهشت مادران تهران در نظر گرفته شده خانه سلامت زنان است. در این مرکز تمامی مشکلات سلامتی و مالی زنان مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا بتوانند در محیط امن به مشاوره و آموزش بپردازند. این کلاس‌ها معمولاً در زمینه‌های مختلفی مانند درآمدزایی و بهداشت هستند. با شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید اطلاعات مالی و سلامتی خود را افزایش دهید.

از دیگر امکانات موجود در بوستان بهشت مادران تهران می‌توان به یک چایخانه نیز اشاره کرد. این چایخانه تحت عنوان خیمه مادر بی‌نشان در مجاورت مسجد حضرت خدیجه قرار دارد. این مسجد نیز در قسمت شمالی بوستان واقع شده است. زمین بازی و خانه بازی کودکان نیز از قسمت‌های مهم پارک بهشت مادران به حساب می‌آیند. علاوه‌بر تمامی امکانات فوق ده آلاچیق و باربیکیو نیز در پارک تعبیه شده‌اند.

در روز‌های گرم سال امکان استفاده از امکانات در نظر گرفته شده در پارک وجود دارد و می‌توانید در روز‌های تعطیل به همراه خانواده ساعات خوشی را در این بوستان پشت سر بگذارید. در پارک بهشت مادران تهران ‌ایستگاه روزنامه‌خوانی و سالن آمفی تئاتر روباز نیز به چشم می‌خورند. سرویس‌های بهداشتی تمیز، بوفه و نگهبانی در اطراف پارک از دیگر امکانات مناسب این پارک به شمار می‌روند.

بوستان بهشت مادران تهران

جا‌های دیدنی مهم در اطراف پارک

به‌دلیل موقعیت قرارگیری و جغرافیایی پارک بهشت مادران امکان دسترسی به سایر جا‌های دیدنی مهم در تهران وجود دارد؛ بر همین اساس از قسمت جنوب می‌توان از پارک آزادگان و پارک‌ های جلفا و عقاب دیدن کرد. مجموعه ورزشی کشوری نیز در بخش شمالی و باغ کتاب تهران و موزه کتاب نیز در بخش شرقی این بوستان واقع شده‌اند. باتوجه به تمامی امکاناتی که برای بانوان در نظر گرفته شده‌اند، می‌توان ساعاتی را در آرامش به انواع تفریحات و سرگرمی‌ها در این بوستان پرداخت.

کلام پایانی

پارک بهشت مادران تهران یکی از پارک‌ های اختصاصی برای بانوان بوده که امکان استفاده همه روزه از آن وجود دارد. استفاده عموم مردم از این پارک نیز تنها در روز‌های تعطیل امکان‌پذیر است. امکانات بسیار مناسبی در این مجموعه در نظر گرفته شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استخر و مجموعه‌های ورزشی متعدد اشاره کرد. در پارک بهشت مادران مجموعه‌های فرهنگی بسیار مناسبی نیز مانند کتابخانه بوستان و خانه فرهنگ حورا در نظر گرفته شده است. این بوستان همه روزه میزبان بانوان است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *