تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

بوستان سنگی جمشیدیه تهران | Sangi Park 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بوستان سنگی جمشیدیه تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی بوستان سنگی جمشیدیه را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از بوستان های سنگی بسیار زیبا، دیدنی و محبوب در شهر تهران است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

بوستان سنگی جمشیدیه که با نام پارک سنگی نیز شناخته می شود یکی از بوستان های بسیار زیبای تهران است. این بوستان دارای مساحتی حدود 10 هکتار می باشد و در پایان خیابان شهید باهنر (نیاوران) قرار گرفته است.

این بوستان از شمال به کوه کلک چال، از جنوب به باغ دولو، از شق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک چال متصل خواهد شد.  از ویژگی های این پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَک چال قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این تفرجگاه دلنشین با امکانات خوبی که در دل خود دارد، موفق شده شرایط تفریح یک روز تعطیل را برای پایتخت نشینان مهیا کند. وجود درختان کهنسال این بوستان را به یکی از ریه های شهر تهران تبدیل کرده است.

بوستان سنگی جمشیدیه تهران
بوستان سنگی جمشیدیه تهران

نگاهی به تاریخچه پارک جمشیدیه

بوستان سنگی جمشیدیه مصفا که در منطقه یک و ناحیه ۴ تهران و در بخشی از اراضی باغ های دولو ساخته شده است، روزگاری متعلق به خاندان دولو بود که در دوره قاجار می زیستند.

بوستانی که امروزه به آن «پارک جمشیدیه» می گویند، در اصل متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود، در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

در ابتدا قرار بود که بنای یک سرای سالمندان در آن طرح ریزی شود؛ اما این تصمیم هرگز به اجرا در نیامد و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت و سال ۱۳۵۶ این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و به یکی از جاذبه های گردشگری مهّم پایتخت تبدیل شد.بوستان سنگی جمشیدیه تهران

بوستان سنگی جمشیدیه از بدو تأسیس، ۲ بار بازسازی شده است و در سال ۱۳۷۴، ۱۶ هکتار به وسعت آن اضافه کرده شد که قسمت الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، به نام «فردوسی» مزین شد؛ بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن به کار رفته، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است.

در اصل آنچه که امروز به عنوان بوستان جمشیدیه می شناسیم، در طول سال ها دچار تغییرات شده؛ اما طراحی اصلی آن را کامران طباطبایی دیبا انجام داده است؛ وی در ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵، تحصیل در رشته معماری در دانشگاه هاروارد را در شهر واشینگتن دی.سی شروع کرد، او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و … را در کارنامه خود دارد.

بخش های مختلف پارک

با ورود به فضای بوستان سنگی جمشیدیه هجوم هوای خنک و پاکیزه را به درون ریه های خود احساس می کنیم. اینجا دیگر از دود و ماشین خبری نیست. تا چشم کار می کند، درخت است و گل، نغمه پرندگان با صدای شرشر آب درهم آمیخته و سمفونی دل پذیری را به وجود آورده است.

قرار گرفتن کوه، رودخانه، آبشار و فضایی جنگلی مجموعه زیبایی را به وجود آورده که موجب شده کوهنوردان بسیاری از این مسیر برای صعود بهکلکچال استفاده کنند. وجود پله ها و عبور از کفپوش های ناهموار سنگی که تداعی کننده جاده های جنگلی است، فضایی دلچسب و خاطره انگیز برای عبور و مرور به وجود آورده است.بوستان سنگی جمشیدیه تهران

لمس طراوت بوستان در کنار دریاچه

وجود دریاچه ای زیبا به همراه آب نماهای گوناگون طراوت دلپذیری به محیط بخشیده است. دیدن بازی ماهی ها و مرغابی های بازیگوش در این برکه می توانند ساعت ها نگاه گردشگران را مجذوب خود کند.

این بوستان از امکانات گوناگونی چون آلاچیق، آبشار، کافه های گوناگون، آب نما، سرویس های بهداشتی، رستوران و فضایی برای نگهداری پرندگان برخوردار است. وجود تندیس های متعدد با طرح های مفهومی و انتزاعی در نقاط مختلف پارک، زیبایی و جذابیت فضا را دو چندان کرده است.

فعالیت های فرهنگی

این بوستان برای فرهنگ دوستان نیز فرصتی مهیا کرده تا از نگارستان و آمفی تئاتر آن استفاده کرده و در کنار بهره بردن از طبیعت به فعالیت های فرهنگی بپردازند.

بوستان سنگی

بعد از طی حدود ۶۰۰ پله به فضای زیبایی می رسیم که نگاهمان را مجذوب خود می کند. این بوستان موزه ای سنگی است که در آن سنگ ها در اشکال گوناگون تغییر شکل یافته اند و باغ وحشی سنگی را پیش چشمان مان به نمایش می گذارند.

بوستان سنگی را می توان فرزند پارک جمشیدیه دانست که با امکانات مناسب میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است.

در حوالی این موزه سنگی نیز دشت کوچکی قرار دارد که چوپانان در آن به چرای دام های خود می پردازند. صحنه ای که شاید کمتر کسی بتواند در میان این شهر مدرن از دیدن آن لذت نبرد و شگفت زده نشود.

بوستان سنگی جمشیدیه تهران
بوستان سنگی جمشیدیه تهران

آشنایی با گونه های مختلف گیاهی و جانوری

گونه های بسیار زیادی از گیاهان در این بوستان زندگی می کنند و سخاوتمندانه وظیفه پاکیزگی هوای آلوده تهران را به دوش می کشند.

نارون، چنار، سرو، بلوط، زبان گنجشک، افرای سیاه و درختان میوه چون بادام، سیب، زردآلو و گلابی از درختانی است که در این بوستان فرصت رشد و نمو یافته اند.

بیش از ۶۰ گونه پرنده نیز در این بوستان شناسایی شده که در لابه لای شاخ و برگ درختان زندگی می کنند. همراه داشتن یک کتاب راهنما و دوربین دو چشمی فرصت مناسبی است تا در این باغ مصفا به پرنده نگری بپردازید و با گونه های مختلف این ساکنین زیبا از نزدیک آشنا شوید.

نمایشگاه های موقت

در صورتی که خوش شانس باشید، می توانید در کنار استفاده از محیط و فضای سبز این بوستان از نمایشگاه های مزمانی که گه گاهی در آن برگزار خواهد شد نیز دیدن کنید. در این نمایشگاه ها می توانید از دیدن صنایع دستی هنرمندان لذت برده و با خرید از آن ها یک یادگاری ارزشمند برای خود تهیه کنید.

تهران زیر پای شماست

منظره این شهر بزرگ با انبوه ساختمان های گوناگون که در کنار هم قد برافراشته اند، می تواند تصویر زیبایی باشد که تماشای آن را از ارتفاعات بوستان جمشیدیه به شما پیشنهاد می کنیم.بوستان سنگی جمشیدیه تهران

دسترسی به بوستان سنگی

چهار در ورودی برای این پارک در نظر گرفته شده است. این بوستان در منتها الیه خیابان باهنر قرار گرفته است.

کلکچال در شمال این بوستان بوده و از جنوب به باغ های دولو منتهی خواهد شد. از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال متصل خواهد شد.

بهترین گزینه پیش رو استفاده از مترو است. بعد از رسیدن به ایستگاه تجریش می توانید با استفاده از سواری یا اتوبوس های خط جماران-تجریش خود را به این پارک برسانید. اتوبوس های بی. آر تی که از میدان راه آهن حرکت کرده و به تجریش ختم می شوند نیز گزینه مناسبی برای رسیدن به میدان تجریش است. از میدان نیز اتوبوس و سواری هایی برای رسیدن به جمشیدیه وجود دارد.

بهترین فصل بازدید

این بوستان سنگی در هر فصلی زیبایی خودش را دارد، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم فرصت دیدن آن را در دو فصل پاییز و بهار از دست ندهید.

سرسبزی و طراوت درختان سر به فلک کشیده در بهار هوش از سر هر بیننده ای می برد و رنگارنگی پاییز تصویری به یاد ماندنی از این بوستان در ذهن تان به جای خواهد گذاشت.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *