تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, مازندران

تالاب میانکاله | از جاذبه های بسیار زیبای مازندران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تالاب میانکاله مازندران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای مازندران یعنی تالاب میانکاله را به شما معرفی خواهیم کرد. تالاب میانکالهدر مازندران یک شبه جزیره ای در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر است که در فاصله دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران قرار گرفته است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

تالاب میانکاله در مازندران یک شبه جزیره ای در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر است که در فاصله دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع در استان مازندران قرار گرفته است. این شبه جزیره دارای مساحت بیش از 68 هزار هکتار و ارتفاع بین 15 تا 28 متر کم تر از سطح دریای آزاد است. میانکاله از سال 1348 به عنوان یک منطقه حفاظت شده نامگذاری شد و هم اکنون نیز تحت حفاظت محیط زیست است.

تنوع آب و هوایی کشور عزیزمان ایران و وجود اقلیم های مختلف، کوهستان ها و جنگل ها، رودها و جلگه ها، سواحل، تالاب ها و دریاچه ها، دشت ها، چمنزارها و مراتع وسیع موجب شده تا این اقلیم ها مامنی مناسب برای زندگی گونه های متنوع حیوانی در نظر گرفته شود و تنوع مجموعه ای از جانورانی که بسیار نایاب هستند را امروزه می توان در این مکان ها یافت کرد. در این مطلب همراه تاپ تراول باشید تا یکی از مهمترین زیستگاه های با ارزش پردندگان مهاجر را به نام تالاب میانکاله مازندران به شما معرفی کنیم.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

با توجه به این که ایران در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است، هر سال تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به منظور فرار از سرمای شدید مناطق شمالی دنیا، به کشورمان پناه می آورند. یکی از مکان هایی که این پرندگان برای سپری کردن فصل های سرد سال انتخاب می کنند، تالاب ها هستند و یکی از مهمترین ها و محبوب ترین تالاب هایی که پرنده گان مهاجر در ایران به آن سفر می کنند، تالاب میانکاله مازندران است.

تالاب میانکاله مازندران
تالاب میانکاله مازندران

این تالاب بین المللی که با عنوان بهشت پرنده نگری در کشورمان بین دوستداران طبیعت محبوبیت ویژه ای دارد. این تالاب بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله نیر به حساب می آید و یکی از زیستگاه های با ارزش پرنده های آبی و خشکی است. از بین انواع بسیاری از پرنده گانی که در این منطقه یافت می شود می توان طیف وسیعی از پرنده های آبزی مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان، اردک ها، انواع قوها، غازها و برخی گونه های پرنده های شکاری از قبیل سنقر تالابی و عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشک زی مانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار را نام برد.

 

علاوه بر این، تالاب میانکاله نیز محلی برای پرورش ماهی های گوناگون از جمله کپور، کفال، سفید، سوف، ماهیان خاویاری و بسیاری دیگر  است که بدین جهت در حفظ حیات وحش دریای خزر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب میانکاله مازندران در شبه جزیره ای به همین نام واقع شده است. در واقع آن یک شبه جزیره ای باریک است که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده متصل است که در نهایت با تنگه ای باریک به طول تقریبا یک کیلومتر به بندر ترکمن متصل می گردد.

تالاب میانکاله مازندران
تالاب میانکاله مازندران

دسترسی به تالاب میانکاله مازندران

برای دسترسی و رسیدن به این مکان دیدنی می بایست یکی از مسیرهای مختلفی که این امکان را به شما می دهد و بسته به اینکه از چه شهری می خواهید سفر کنید را انتخاب نمایید. ولی بهترین مسیرها که تعداد جاذبه های بیشتری را در دل خود جای داده است را به شما معرفی خواهیم کرد. در صورتی که از شهرهای غربی و یا مرکزی کشور قصد سفر دارید بهتر است ابتدا به ساری سفر کنید تا به این بهانه بتوانید ابتدا سری به دشت ناز ساری بزنید و ازطبیعت دوست داشتنی آن لذت ببرید و سپس راه خود را به سمت بهشهر و مقصد نهایی یعنی تالاب میانکاله مازندران ادامه دهید.

دشت ناز ساری

از شهر ساری که مسیر جاده سیاهکلرود به مازندران را در پیش بگیریم و به سمت میانکاله راه را ادامه دهیم، قبل از رسیدن به مقصد نهایی، مناظری در مسیر در پیش روی شما خواهد بود که به تجربه شیرین سفر تان خواهد افزود. یکی از این نقاط زیبا و دیدنی، دشت ناز ساری است که در نزدیکی شهر ساری واقع شده است و به مانند منطقه میانکاله یکی از پناهگاه های حیات وحش ایران به شمار می رود. در مسیر با توجه به تابلوهای راهنمایی به راه خود ادامه دهید تا به پناهگاه حیات وحش دشت ناز برسید. دشت ناز دارای مساحت ۵۵ هکتاری است که اصلی ترین مرکز زاد و ولد و نگهداری از تعدادی گونه های کمیاب و در حال انقراض ایرانی است و البته گوزن زرد خالدار یکی از آن ها محسوب می گردد. در این مکان از پشت فنس ها می توانید به تماشای گوزن های بزرگ و زیبایی بنشینید که با سرعت از کنار شما می گذرند به گونه ای که گویی از دیدن شما ذوق زده شده اند. درختان زیبای بلوط، مناظردیدنی جنگل، پرواز گروهی کبوترهای جنگلی همه و همه شما را محو خود خواهد کرد و ذهن شما را از مقصد نهاییتان پرت خواهد کرد.

تالاب میانکاله مازندران
تالاب میانکاله مازندران

تالاب لپو زاغمرز

از دشت ناز و شهر ساری که گذر کردید وارد بهشهر خواهید شد. در جاده ساحلی پیش رو و در ادامه راه رسیدن به تالاب میانکاله مازندران، تالاب دیگری به نام تالاب زاغمرز یا مرداب زاغمرز قرار دارد که آن هم به مانند دشت ناز بسیار زیباست. نام کامل این تالاب که تالاب لپو زاغمرز است از بخش شبه جزیره میانکاله جدا افتاده است. در گذشته به دلیل نزدیکی تالاب به ساحل دریای خزر و میانکاله، پرنده های زیادی به اینجا رفت و آمد و در آن زندگی می کردند، ولی شکار بیش از حد و عدم کنترل محیط زیست تالاب موجب شده است تا به ندرت پرنده ای در آن دیده شود. ولی هنوز هم ماهی های بسیار زیادی در تالاب زاغمرز پرورش داده می شود که صید آنها غیر قانونی است. طلوع و غروب بی نهایت زیبا و دیدنی تالاب را در کمتر جایی می توان یافت کرد که توصیه می شود در مسیر سفر به تالاب میانکاله مازندران از تالاب زاغمرز نیز دیدن کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *