تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

تالاب میقان اراک 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تالاب میقان اراک

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اراک یعنی تالاب میقان را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

تالاب میقان از تالاب های ایران است که در استان مرکزی و در 8 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد واقع شده است. در سالهای با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می آید.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تالاب میقان در نزدیکی شهر اراک واقع شده است که همه ساله پرندگان خیلی از کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و… به آن کوچ میکنند.در صورتی که چه که با عبور جاده ای از وسط آن همثل دریاچه ارومیه، به زودتر خشک شدن آن واز بین بردن جانوران و حیوانات و گیاهان آن کمک کرده اند، ولی کماکان از سراسر ایران به دیدن این تالاب بسیار زیبا می آیند.در امسال نیز با آتش گرفتن آن،چندین هکتار از نیزارهای آن در آتش سوخت. در نزدیک این تالاب کارخانه تولید سولفات سدیم احداث شده است که از املاح این تالاب تامین میشود و در اصل برای تولیدات این کارخانه،در وسط آن جاده احداث کرده اند.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

ارتفاع تالاب از سطح دریاهای آزاد 1700 متر است و سطح آب در آن نسبت به فصل سال از مانداب(عمق بسیار کم) تا حدود 1٫40 تغییر می کند. منابع تامین آب تالاب را بارش های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می دهند.
وسعت تالاب حدود 25٬000 هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، بخش کویری و دشت های اطراف خواهد شد. از نظر دیرینه شناسی قدمت آن به دوره پالئوسن باز می گردد که در آن دوره به علت حرکت صفحه های تکتونیکی اطراف شکل گرفته است.

تالاب کویری میقان شامل یک دریاچه فصلی، کویر و دشت های آبرفتی است. نزدیکترین کوه به تالاب در 10 کیلومتری جنوب شرقی آن واقع شده که «کوه تخت زرد» نام دارد و ارتفاع آن 2269 متر است. در وسط تالاب سه جزیره موجود است که بزرگترین آنها 500 متر است. این تالاب در پست ترین نقطه دشت فراهان و منطقه اراک قرار گرفته است

این تالاب دارای قابلیت های بوم شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می دهد که در میان آنها برخی از گونه های نادر و حمایت شده دیده می شوند. به دلیل جمعیت بالای درنا در تالاب نسبت به زیستگاه های دیگر کشور، این تالاب اهمیت بیشتری پیدا نموده است. همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور محسوب می شود. علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند.

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

این تالاب یا دریاچه در منطقه فراهان سفلی قرار دارد،که درفصل بارندگی پرآب است ودرفصول خشک به طور باتلاق ونمک زار در می آید که به کویر و دریاچه میقان شهرت دارد خاک این منطقه از مارن و رس بوده و در هوای مرطوب و بارانی نرم خواهد شد و هنگامی که رطوبت هوا کم می گردد قدرت تبخیر آب بالا رفتن می یابد.
در دریاچه به دلیل شوری آب،گنبدها و طبقات نمکی شکل می گیرد.این طبقات و لایه های نمکی تمامی سطح دریاچه را پوشانده است و از فاصله دور سفید و برفی جلوه می کند.
زیبایی این دریاچه در تمامی ایام روز مخصوصاً در هنگام طلوع وغروب خورشید شگفت انگیز بوده و جلوه ها و سرابهای ایجاد شده آن هر بیننده ای را متحیر می سازد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *