تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


ترکیه, راهنمای سفر, هزینه سفر

تبدیل پول در ترکیه و راهنمای استفاده آن 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تبدیل پول در ترکیه و راهنمای استفاده آن

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره چگونگی تبدیل پول در ترکیه سخن خواهیم گفت .پس اگر تصمیم دارید به کشور ترکیه سفر کنید بدون شک با خواندن این مقاله میتوانید به راحتی پولهای خود را به واحد پول ترکیه تبدیل کنید

در سال های اخیر ترکیه به یکی از بهترین و توریتسی ترین کشورهای آسیا و اروپا تبدیل شده است که آوازه آن در اکثر کشور از جمله ایران شنیده می شود . از آنجای که ترکیه به عنوان یک کشور همسایه و نزدیک ما به حساب می آید.

سالانه ایرانهای زیادی برای سفر به این کشور مسافرت می کنند که شهرهای استانبول , آنتالیا , ازمیر , بدروم , و… به عنوان پر بازدید ترین شهر های ترکیه می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

همانطور که می دانید برای سفر به هر کشوری راحت ترین راه برای خرید و تفریح استفاده از پول همان کشور می باشد پس در این مقاله از وب سایت تاپ تراول به معرفی راهنمای تبدیل پول در ترکیه خواهیم پرداخت پس در ادامه با همراه باشید .

اگر اولین بار باشد که به این کشور سفر می کنید حتما سولات زیادی در ذهن شما پیش می آید که با خواندن این مقاله به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.


مقالات بیشتر بخوانید :

تبدیل پول در ترکیه و راهنمای استفاده آن
تبدیل پول در ترکیه

 واحد پول ترکیه

واحد پول رسمی ترکیه لیر است که با نماد اختصاری TRY شناخته می شود. اما شاید گاهی ببینید که با نماد TL به معنای تله که سمبلی قدیمی است هم به کار برده شود این موضوع را شاید حتی در بانک ها، صرافی ها یا دستگاه های کارت خوان نیز مشاهده کنید.

اسکناس لیر ترکیه در رقم های ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰، و ۵ تولید می شوند که هر یک رنگ متفاوتی دارد اما توجه داشته باشید که اسکناس ۵ و ۵۰ لیری تا اندازه ی زیادی شبیه به هم هستند و در مبادلاتتان در استفاده ی از آن ها دچار مشکل نشوید.

باید بدانید که استفاده از سکه هم امری عادی و معمول در ترکیه است و توصیه می کنیم یک کیف کوچک مخصوص پول های خرد همراه داشته باشید تا آن ها را گم نکنید، این سکه ها در واحدهای ۵، ۱۰، ۲۴، ۵۰ و یک لیری تولید و استفاده می شوند.

تبدیل پول در ترکیه
تبدیل پول در ترکیه

کدام مکانها برای تبدیل پول بهتر است ؟

خیلی از گردشگرانی که برای اولین بار رهسپار ترکیه می شوند نمی دانند که بهترین مکان برای تبدیل پولشان به لیر کجاست. درباره ی این موضوع باید بگوییم که بدترین مکان برای مبادلات ارزی فرودگاه است و تا مجبور به تبدیل ارز در فرودگاه نشدید این کار را انجام ندهید.

به جز فرودگاه ها چند مکان دیگر برای تبدیل ارز شما وجود دارند؛ صرافی ها که به آن ها دوویز گفته می شود، طلا و جواهر فروشی ها، آژانس های مسافرتی و در مناطق توریست نشین اغلب مغازه و فروشگاه ها. این مکان ها با دیدن گذرنامه و دریافت وجه شما پولتان را تبدیل می کنند. اما بهترین مکان برای تبدیل پول کجاست؟

درباره ی این موضوع باید بگوییم که نرخ ارز و سود و زیان در معامله تا اندازه ی زیادی بستگی به زمان دارد، ممکن است در یک روز از مبادلات خود سود ببرید اما فردای همان روز به دلیل نوسانات ارزی زیان کنید. اما با همه ی تفاصیل باید این نکته را بدانید که بهترین مکان برای تبدیل ارز همان صرافی ها هستند ولی در انتخاب صرافی نیز باید دقت کنید زیرا قیمت ارز در همه ی صرافی ها نیز یکسان نیست و اغلب چند دلاری باهم فرق دارند، حتی گاهی صرافی های یک خیابان هم قیمت های مختلفی دارند پس اگر اختلاف چند دلار در مبادلات برای شما مهم است قیمت چند صرافی را مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آیا استفاده از یورو ، دلار یا پوند انگلیس هم ممکن است ؟

مغازه ها، رستوران ها، هتل ها و مکان هایی که زیاد با توریست ها در ارتباط هستند انواع ارز را می پذیرند. حتی در مناطقی مثل آنتالیا که گردشگران خارجی بسیاری حضور دارند، حتی فروشگاه ها هم قیمت هایشان را به یورو یا دلار اعلام می کنند و به راحتی این ارزها را می پذیرند. اما در هر صورت پیشنهاد می کنیم با ارز محلی یعنی لیر خرید کنید زیرا فروشنده ها قیمت های دلار، یورو و… را دقیق حساب نمی کنند و اغلب شما کمی زیان خواهید کرد.

استفاده از ای تی ام (ATM)

ترکیه کشوری است که به استفاده ی مدرن از پول و ماشینی و اتوماتیک شدن مبادلات پولی اش زبانزد است چرا که اگر به این روش و با استفاده از دستگاه های ای تی ام مبادلات انجام شود بسیار امن تر خواهد بود و مردم و توریست ها نیز راحت تر و با خیالی آسوده خردید و فروش و حمل و نقل هایشان را انجام می دهند. به همین دلیل همه جا پر است از دستگاه های دریافت و ارسال پول و خرید بلیت.

برای استفاده از این ای تی ام  اغلب باید اسکناس لیر همراه داشته باشید، شما به هر حال کشور خود را ترک کرده اید پس حتما مقداری پول نقد آن کشور را همراه ببرید تا در مواقع اضطراری مثلا مسدود شدن حساب بانکیتان مشکلی پیش نیاید. نکته ای که درباره ی استفاده از این دستگاه ها  باید به یاد داشته باشید این است که اغلب آن ها زبانشان ترکی است و زبان انگلیسی ندارند اما آن هایی که زبان انگلیسی دارند به این معناست که ارزهای دیگر را هم می پذیرند. بنابراین برای استفاده از این دستگاه ها تا اندازه ی کمی باید ترکی هم بدانید.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که در برخی از محله ها افرادی کنار دستگاه ها می ایستند و سعی در کمک کردن شما دارند پیشنهاد می کنیم کارهایتان را به این افراد نسپارید زیرا احتمال دزدی و کلاهبرداریشان زیاد است، حتی اگر ترکی هم نمی دانید به صدایی که در دستگاه شما را راهنمایی می کند گوش دهید و اعداد و ارغام دستگاه را نگاه کنید و باز اگر چیزی متوجه نشدید از اهالی ترکیه و توریست های دیگر کمک بخواهید و باز هم کارتان را به دلالان نسپارید.

استفاده از چک های مسافرتی و کارت های اعتباری

اگر قصد استفاده از چک های مسافرتی را در ترکیه دارید باید بگوییم که این کار را انجام ندهید زیرا این کار در این کشور تقریبا از مد افتاده و به ندرت و با سختی چک شما را قبول خواهند کرد.

درباره ی کارت های اعتباری هم باید بگوییم که استفاده از مستر کارت و اَمریکن اکسپرس امری کاملا عادی در این کشور است و با حساب های بین المللی خود می توانید به راحتی در این کشور مبادله انجام دهید. شما با استفاده از کارت هایی بین المللی خود می توانید در رستوران ها، مغازه ها، هتل ها و… خدمات دریافت نمایید و اگر هم قصد شارژ کارتتان را داشته باشید بانک ها و بیشتر فروشگاه ها این کار را بدون دریافت کمیسیون برای شما انجام می دهند. در سال های اخیر استفاده از کارت های اعتباری در آژانس های مسافرتی این کشور نیز به کاری معمول تبدیل شده است.

انتقال پول به داخل و خارج از ترکیه

یکی از راه هایی که شما می توانید با استفاده از آن امور وارد و خارج کردن پول به ترکیه را با آن ها انجام دهید، کمک گرفتن از شرکت هایی به نام  (FOREX) به معنای (foreign exchange) یا همان مبادلات ارز خارجی هستند. این شرکت ها می توانند وجوه شما را به هر نقطه یا حسابی که بخواهید بفرستند یا ارز را از حساب ها دریافت کنند. اما چرا از این شرکت ها استفاده کنید وقتی می توانید  از بانک های خودتان استفاده نمایید؟

مهم ترین علت استفاده از این شرکت ها سود شماست زیرا آن ها منصفانه تر از بانک ها مبادلات ارزی را انجام می دهند بنابراین پیشنهاد می کنیم از این شرکت ها برای  انتقالات ارزی خود استفاده نمایید، آن ها اغلب ۲% هزینه به جای ۵% بانک ها از شما دریافت می کنند.

در رابطه با کشورهای اروپایی مثل انگلستان یا حتی آمریکا و استرالیا سودی که این شرکت ها برای نقل و انتقال دریافت می کنند گاها کمتر نیز می شود.

تبدیل پول در ترکیه
تبدیل پول در ترکیه

دریافت پول نقد در ترکیه

در قانون مبادلات ارزی ترکیه آمده که هر فرد تا ۵۰۰۰ دلار آمریکا در هر روز می تواند در ترکیه دریافت نماید اما از سال ۲۰۱۵ تا کنون تبصره هایی این قانون را رد می کنند و درباره ی این موضوع نقل قول های زیادی شده و عدد ثابتی اعلام نمی شود.

اعلامیه ای که در دسامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد در باره ی خروج پول نقد از ترکیه می گوید؛ هر توریست می تواند با ۲۵۰۰۰ لیر یا بیش از  ۱۰،۰۰۰ یورو یا ۸۲۶۳ دلار یا به همین میزان معادل ارزهای دیگر، کشور ترکیه را ترک کند و اگر قصد خروج بیش از این مقدار پول را داشته باشد باید دلایل قانع کننده ای برای این کار ارائه دهد و خود این موضوع را به ماموران فرودگاهی اعلام نماید، بدون این که دروغ گفته یا سعی در گمراه کردن مامورین داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر از قانون تخطی کنید و ماموران را گمراه کنید ممکن است کارتان تا دادگاه رسیدگی به قاچاق هم پیش برود.

آشنایی با مالیات و امور مربوط به آن

شاید ندانید اما هر محصولی که در فروشگاه های ترکیه به فروش می رد در حال حاضر ۱۸% قیمت آن مالیات است و شما به عنوان یک توریست وظیفه ی پرداخت مالیات را ندارید. برای این که این مبلغ را نپردازید تنها کافی است در هنگام خرید و در زمان دریافت فاکتور درخواست تَکس فری نمایید. با این کار فروشنده با دریافت نام و نام خانوادگی و کشور اصلی شما برگه ای با عنوان تکس ارائه خواهد داد. اما بعد از آن چه؟ شما که باز هم مالیات را پرداخت کردید؟

برای دریافت هزینه ی اضافی که پرداخت نموده اید باید کمی صبور باشید و دریافت پولتان را به زمان برگشت به کشورتان موکول کنید، در فرودگاه های ترکیه قسمتی با عنوان (tax free) یا معاف از مالیات وجود دارد که با مراجعه به آن و نشان دادن برگه هایی که فروشنده ها به شما داده اند می توانید پول خود را به صورت نقد دریافت نمایید. افراد زیادی به دلیل صف های طولانی و عدم آشنایی با مراحل تکس فری پول خود را پس نمی گیرند که کار اشتباهی است زیرا بر خلاف تصور اغلب اوقات می توانید بدون صف کارهایتان را انجام دهید.

اما نکته ی مهم و حائز اهمیت در رابطه با دریافت تکس این است که باید وسایلی که با خرید آن ها تکس دریافت نموده اید را در چمدانی جداگانه قرار دهید زیرا در هنگام ارائه ی پول وسایل شما را نگاه می کنند تا تکس تقلبی ارائه ندهید.

نکاتی که برای دریافت تکس باید توجه داشته باشید:

-باید غیر مقیم باشید.

-از زمان سکونت شما در ترکیه باید کمتر از ۶ ماه گذشته باشد.

-خرید شما باید بیش از ۱۰۸ لیر باشد.

-در شهرستان های این کشور دو نوع تکس ارائه می شود یکی مربوط به شهرستان و یکی مربوط به کشور ترکیه می باشد که رنگ آن ها با هم متفاوت می باشند.

-فاکتوری که از فروشنده دریافت کرده اید باید امضای شما روی آن باشد.

پس انداز پول در ترکیه

معقوله ی پس انداز پول در ترکیه بسیار گسترده است و در آینده در مطلبی جداگانه ارائه خواهد شد اما در این قسمت به صورت موردی چند نمونه از مهم ترین نکات که برای گردشگران قابل استفاده است را مرور می کنیم:

  • با مسیر و وسایل نقلیه خود از قبل آشنا شده و آن ها را انتخاب کنید.
  • از فروشگاه های نزدیک جاذبه های گردشگری خرید نکنید.
  • در رستوران های محلی غذا بخورید.
  • هتل های دورتر از مراکز شهر را انتخاب کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *