تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

تخت جمشید شیراز | اطلاعات کامل + عکس و راهنمای بازدید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تخت جمشید شیراز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شیراز درباره یکی از آثار بی نظیر و باشکوه امپراتوری ایران بنام تخت جمشید سخن خواهیم گفت . بدون شک بارها نام این آثار تاریخی را شنیده اید پس اگر تصمیم دارید تا از نزدیک با این مکان تاریخی آشنا شوید در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا در زمان بازدید از این آثا شگفت انگیز اطلاعات کاملی را داشته باشید.

تخت جمشید یا پارسه (یا پرسپولیس، پرسه‌ پلیس، هزارستون، صدستون ) نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌ است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است.

تخت جمشید


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بنیانگذار این مکان داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌ اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند. بسیاری از آگاهی‌ های موجود که در مورد پیشینهٔ هخامنشیان و فرهنگ آن‌ ها در دسترس است به خاطر سنگ‌ نبشته‌ ها و گل نوشته‌ هایی است که در این کاخ‌ ها و بر روی دیواره‌ ها و لوحه‌ ها آن حکاکی شده‌ است.

پادشاهان ساسانی نیز کتیبه‌ هایی در این مکان در کاخ تچر بر جای گذاشته‌ اند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این مکان را محترم می‌ شمردند و آن را هزار ستون یا چهل منار می‌ گفتند و با شخصیت‌ هایی همچون سلیمان نبی و جمشید ارتباطش می‌ دادند. عضدالدوله دیلمی در تخت جمشید دو کتیبه به خط کوفی بر جای گذاشته‌ است. همچنین کتیبه‌ های دیگری هم به عربی و هم به فارسی در این مکان وجود دارد که جدیدترین آن مربوط به دوره قاجار است این کتیبه به فرمان مظفرالدین شاه قاجار نوشته شده‌ است که در دیوار شمالی کاخ تچر قرار دارد.

این مکان در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز ) جای دارد.

در فاصلهٔ ۶ و نیم کیلومتری ازاین مکان نقش رستم قرار دارد. در نقش رستم آرامگاه‌ های شاهنشاهانی مانند داریوش بزرگ/ خشایارشا/ اردشیر یکم و داریوش دوم واقع است. علاوه بر نقش رستم دو آرامگاه به صورت کاملاً تمام شده و یک آرامگاه به صورت نیمه تمام در تخت جمشید موجود است. آرامگاه‌ هایی که در دامنهٔ کوه رحمت و مشرف به تخت جمشید واقع شده‌ است متعلق یه اردشیر دوم و اردشیر سوم می‌باشد. در جنوب تخت جمشید یک آرامگاه به صورت نیمه تمام رها شده‌ است که بر اساس نظر بعضی از باستان شناسان متعلق داریوش سوم است

تخت جمشید

بخش‌های مهم 

  • کاخ‌ های رسمی‌ و تشریفاتی‌ تخت جمشید (کاخ دروازه ملل)
  • سرای‌ نشیمن‌ و کاخ‌ های کوچک‌ اختصاصی‌
  • خزانه‌ ی شاهی‌
  • دژ و باروی‌ حفاظتی‌
  • پلکان‌های ورودی سکو و دروازه‌ی خشایارشا


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

  2. رضایی

    تخت جمشد چه ربطی به شیراز داره؟!!!!!! این توهین به تاریخ و مردم شهر دیگست. تخت جمشید در مرودشت قرارداره که یک شهر و شهرستان جداست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *