تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تنگه رغز داراب

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ تنگه رغز یکی از جاذبه های بسیار دیدنی داراب فارس می رویم و به معرفی و بررسی آن می پردازیم. جایی پر از چشمه های زلال آب با آبشارهای زیبا صدای غرش های آب آن هر کسی را به وجد می آورد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

تنگه رغز یکی از دره های بسیار زیبای ایران است که در منطقه فسارود شهرستان داراب در استان فارس واقع شده است. این تنگه از چندین آبشار و حوضچه تشکیل شده است. نام این تنگه در لغت به معنای راه بکر و لغزنده می باشد و در میان بومیان نیز به تنگ رودخیر شناخته می شود و همچنین به عروس دره های ایران نیز معروف می باشد. در شمال شرقی داراب و در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر، در نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد. دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی، ۶۴ آبشار و حدود ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده‌است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز، ده‌ها آبشار و آبگیر زیبا در شکل‌های مختلف وجود دارد که پیمایش آنها تنها با استفاده از وسایل فنی و دره‌نوردی امکان‌پذیر است.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تنگه رغز یکی از زیباترین طبیعت های شهر داراب در استان فارس است که هیجان طبیعت گردی را به معنای واقعی کلمه در این تنگه می توانید احساس کنید. جایی پر از چشمه های زلال آب با آبشارهای زیبا صدای غرش های آب آن هر کسی را به وجد می آورد. تنگه رغز جایی با چشمه های فراوان و ماهی های نترس بسیار است که حتی نزدیک شدن به آنها هم نمی تواند فراری شان ددهد. این تنگ در شهر داراب استان فارس قرار دارد و با چشمه های فراوان و قریب به ۶۴ آبشار، یکی از خوش آب و هواترین مناطق طبیعتی این استان محسوب می شود.

آبشارهای این تنگه عبارتند از: آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر، آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر، آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر، آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، آبشار جام به ارتفاع ۹ متر، آبشار دماغه به ارتفاع ۱۲ متر، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

بهترین زمان سفر و بازدید از تنگ رغز

از آنجا که این محدوده به چشمه های و آبشارهای پر آبش مشهور است، بهتر است در فصل های پر آب یعنی ماه اردیبهشت تا اوایل مهر به آن سفر کنید، هم با منظره و چشم اندازهای زیباتری روبرو می شوید و هم می توانید گرمای سوزان تابستان را با خنکای آب و نسیم آرام برخاسته از آن، کمتر کنید.

تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

نکاتی که قبل از سفر به تنگ رغز باید بدانید

  • از آنجاییکه حشره های این منطقه زیاد است، بهتر است حتما همراهتان اسپری ضد حشره ببرید.
  • اگر چه می توانید از آب این منطقه بیاشامید اما بهتر است مستقیما از آب چشمه بنوشید.
  • حتما وسایلتان را در کوله پشتی همراهتان ببرید. بهترین کوله، کوله ی دره نوردی است چرا که اصولا ضد آب هستند.
  • حتما قبل از سفر اخبار هواشناسی را چک کنید، این منطقه باران های شدیدی دارد.
  • در همه ی مسیر با لانه های کبوتر زیادی برخورد می کنید، مراقب باشید به آنها ناخواسته آسیب نرسانید.
تنگه رغز داراب
تنگه رغز داراب

چطور به تنگ رغز برویم؟

برای رفتن به این تنگه ی زیبا اول از همه باید خودتان را به استان فارس و از آنجا به شهرستان داراب برسانید. بعد از طی یک مسیر ۳۵ کیلوومتری در جاده داراب شیراز، به گردنه ای به نام دراکویه می رسید. بعد از آن باید مسیری خاکی را بپیمایید که حدود ۲ ساعت ادامه دارد و ممکن است کمی خسته کننده باشد، اما بعد از تمام شدن این جادبه ی خاکی وقت آن می رسد که دست به کار شوید و این بار ادامه ی مسیر را با پای پیاده بپیمایید. بعد از کمی پیاده روی به چشمه به یدک می رسید و بعد از کمی سنگ نوردی و گذر از سنگ های بزرگ، به چشمه ی تنگ رغز می رسید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *