تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
فارس

تنگه هایقر | یکی از دیدنی‌ های فوق‌ العاده در فیروزآباد استان فارس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

استان فارس به‌دلیل تاریخ و تمدنش در بین گردشگران معروف شده و جاذبه‌های گردشگری زیادی در خود جای داده است. تنگه هایقر نیز یکی از دیدنی‌های فوق‌العاده زیبا در فیروزآباد استان فارس است. اگر با دره گرندکنیون که در آریزونای آمریکا بوده که جز شگفتی‌های کره زمین محسوب می‌شود، آشنایی داشته باشید، می‌توان گفت تنگه هایقر با این دره رقابت می‌کند و به اندازه آن افراد را به‌دلیل زیبایی زیاد حیرت‌زده و به خود جذب کرده است. تا چند دهه اخیر افراد کمی به این جاذبه گردشگری سفر می‌کردند، اما امروزه گردشگران  ایرانی و حتی توریست‌های خارجی نیز از این جاذبه استان فارس دیدن می‌کنند.

تنگه هایقر فیروز آباد

معرفی تنگه هایقر

تنگه هایقر از جاذبه‌های جذاب و پرطرفدار استان فارس به شمار می‌رود که توریست‌های زیادی برای تفریح به این مکان زیبا مراجعه می‌کنند. تنگه هایقر، پستی و بلندی‌های زیاد و همچنین عجیبی داشته و صخره‌های بلند موجود در آن به عمق ۴۵۰ متر می‌رسد. در کنار عمق بالا که آن را به جایی تماشایی تبدیل کرده است، مساحت آن نیز مورد توجه قرار گرفته و حدود ۱۸ کیلومتر است که بسیار چشم‌گیر بوده و بی‌شک می‌تواند خاطرات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

تنگه هایقر چگونه شکل گرفته است؟

زمین‌شناسان شکل‌گیری تنگه هایقر را ناشی از فعل و انفعالات جغرافیایی در کوه زاگرس می‌دانند. جریان آبی که از آن جا می‌رود نیز در شکل‌گیری این تنگه تأثیر مستقیمی گذاشته است. در واقع می‌توان گفت تنگه هایقر برشی از پهنای طاقدیس است که فرسایش آب آن را بزرگ و عظیم کرده است. اطراف تنگه نیز گونه‌های گیاهی متنوعی شکل گرفته و وجود سبزه‌های کوتاه زیبایی آن را دوچندان کرده است. براثر فرسایش دیواره‌های صخر‌های موجود در تنگه، حالت پلکانی به خود گرفته‌اند که بسیار جذاب به نظر می‌رسد. در واقع این تنگه با وجود این همه زیبایی و عظمت به یک ژئو پارک در ایران تبدیل شده است. اما هنوز زمین‌شناسان نتوانسته‌اند آن را به عنوان ژئوپارک در یونسکو ثبت کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تنگه هایقر فیروز آباد

دلیل نامگذاری هایقر برای این تنگه چیست؟

هنوز به‌طور کامل دلیل نامگذاری این تنگه مشخص نشده است؛ اما دو روایت برای دلیل این نامگذاری گفته شده است. هایقر در زبان ترکی به معنای کشتن است. گفته شده که در سال‌ها پیش جنگی بین مردان قشقایی و انگلیسی‌ها رخ داده است که مردان قشقایی توانستند انگلیسی‌ها را شکست دهند و در آخر تمام سربازان را به داخل این تنگه انداختند و یک صدا واژه‌‌های قر را فریاد زدند. از این رو بعد از این جنگ این تنگه را به نام هایقر نامگذاری کردند. روایت دیگری نیز موجود است که مربوط به یک افسانه محلی می‌شود. یک کاروان عروسی از کنار این تنگه در حال گذر بودند که ناگهان عروس در تنگه سقوط کرده و می‌میرد. به این دلیل در زبان ترکی به این تنگه گلین اوچان نیز گفته می‌شود که به معنای عروس‌کش یا عروس پرت شده است.

چرا تنگه هایقر برای بازدید پیشنهاد می شود؟

برخی دلایلی که باعث شده است که این تنگه برای گردشگری و بازدید مناسب به نظر بیاید در زیر آمده است.

  • آبی که درحال جریان است و صدای دلنشین پرندگان می‌تواند لحضاتی سرشار از آرامش را برای شما رقم زند.
  • از وجود پوشش گیاهی متنوع در این مکان می‌توانید لذت ببرید.
  • برای افرادی که در تنگه نوردی حرفه‌ای نیستند نیز مناسب بوده و آن‌ها نیز می‌توانند از این مکان زیبا بازدید کنند.
  • این تنگه شبیه به دره گرندکنیون در آمریکا بوده و جز جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده زیبای فارس به شمار می‌رود.
  • برای جانورشناسان می‌تواند محیطی مناسب برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر باشد.
  • بازدید از این جاذبه گردشگری برای زمین‌شناسان نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تنگه هایقر در فصل های مختلف سال چگونه است؟

در فصل بهار به‌دلیل سرسبزی بیشتر گونه‌های گیاهی و همچنین وجود آب فراوانی که دارد، می‌تواند فصل خوبی برای سفر به این تنگه باشد و شما می‌توانید لحضات خوشی را در هوایی خنک در کنار دوستان و یا خانواده خود به وجود ‌آورید. طبیعت این تنگه چون در منطقه گرمسیری واقع شده است در تابستان و هوای گرم حشرات و جانوران خطرناکی در آنجا رویت می‌شود. از این رو اگر در این فصل به آن جا سفر کردید حتماً مراقب این جانوران باشید. البته سفر در این فصل به‌دلیل گرما می‌تواند برای آب تنی بسیار لذت بخش باشد. فصل پاییز و زمستان نیز به‌دلیل سردی وحشتناک هوا پیشنهاد می‌شود به آنجا سفر نکنید؛ ولی اواخر زمستان می‌تواند زمان خوبی برای بازدید باشد.

 چگونه می توان در تنگه هایقر اقامت داشت؟

اگر می‌خواهید مدت زیادی را برای بازدید از این جاذبه گردشکری در نظر بگیرید می‌توانید در دوجا اقامت داشته باشید.

روستا‌ها و یا شهر‌های اطراف تنگه

یکی از شهرستان‌های نزدیک تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد است که در ۳۵ کیلومتری تنگه هایقر واقع شده است. می‌توانید در این شهرستان اقامت داشته و از تمام تنگه دیدن کنید. در این شهرستان اقامت‌ها و همچنین هتل‌هایی وجود دارد که نزدیک ترین آن‌ها به تنگه، اقامتگاه ایل یوردی هایقر است که تقریبا 3 کیلومتر تا تنگه فاصله دارد که دارای دو اتاق و یک چادر است و گنجایش 16 نفر را در خود دارد. در اطراف تنگه نیز روستا‌های زیادی وجود داشته که بسیار مهمان نواز هستند می‌توانید آن جا را هم برای اقامت در نظر بگیرید.

عشایر

عشایر زیادی در اطراف تنگه وجود دارند که اگر خانواده پر جمعیتی نباشید و در فصل مناسبی به آنجا سفر کنید، می‌توانید در کنار آن‌ها بمانید. عشایر‌ها خیلی مهمان نواز بوده و هیچگاه نمی‌گذارند به شما بد بگذرد.

تفریحات موجود در تنگه هایقر

به‌دلیل بزرگی و عظمت این تنگه می‌توان ساعت‌ها در این تنگه با تفریحات متنوع آن لذت برد. این تفریحات شگفت‌انگیز در زیر ذکر شده است.

تفریحات آبی

یکی از تفریحاتی که مخصوصاً در فصل تابستان می‌تواند لذت بخش باشد آب‌تنی در آب‌های تنگه هرمز و همچنین تنگه پیمایی و قایق سواری است. اما حتماً سعی کنید با گروه‌های گردشگری که تجهیزات کاملی دارند برای بازدید بروید. طی کردن مسیر با قایق در هوایی خنک می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

صخره نوردی و کوهنوردی

برای کوهنوردی و صخره نوردی حتماً باید دارای تجهیزات باشید و به مدت ۲ ساعت می‌توانید از کوه‌های زاگرس و صخره‌های موجود در این تنگه لذت ببرید و تا پایین تنگه بروید. برای عاشقان کوهنوردی گزینه مناسبی بوده و می‌تواند بسیار جالب باشد.

پیاده روی

اگر شما آن دسته از افرادی هستید که عاشق پیاده‌روی در محیطی آرامش‌بخش و خنک هستید، تنگه هایقر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

عکاسی و فیلم‌برداری

غروب آفتاب تنگه هایقر بسیار جذاب است. می‌توانید علاوه‌بر تفریحات دیگر از عکاسی و فیلمبرداری در قسمت‌های مختلف تنگه بهره‌مند شوید.

آیا شب ها می توان در تنگه هایقر چادر زد؟

تنگه هایقر، به‌دلیل طبیعت وحشی که دارد، مکان مناسبی برای اقامت در شب نیست. شب‌ها حیوانات خطرناکی مانند مار و عقرب در صخره‌های تنگه می‌آیند. در صورت سفر حتماً تجهیزات لازم را تهیه کنید که مشکلی برای شما به وجود نیاید. شب‌ها بهتر است به شهرستان فیروزآباد بروید که در ۳۵ کیلومتری تنگه قرار گرفته است. در این شهرستان اقامت‌ها و همچنین هتل‌های لوکسی وجود دارد که می‌توانید برای اقامت استفاده کنید. در اطراف تنگه بسته به فصل سفر خود، ممکن است با عشایر‌ها نیز روبه رو شوید، شب را در کنار آن‌ها سحر کنید و ادامه بازدید خود را برای روز‌ها بگذارید.

جاهای دیدنی اطراف تنگه هایقر

تنگه هایقر یکی از جاذبه‌های گردشگری گسترده فیروزآباد استان فارس به شمار می‌رود. اما اطراف آن جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد. اگر به استان فارس سفر کردید پیشنهاد می‌شود علاوه‌بر تنگه هایقر از جاذبه‌های دیگر آن نیز مانند مناره شهرگور، کاخ اردشیر بابکان، سنگ نگاره پیروزی اردشیر بابکان، قلعه دختر و همچنین دره‌ها و منطقه‌های دیگری مانند گنبد نمکی کنار سیاه و منطقه پادنا دیدن کنید و لحظات خوشی را درکنار خانواده یا دوستانتان رقم بزنید.

نکات مهم برای بازدید از تنگه هایقر

برای سفر به تنگه هایقر یک سری نکات را برای داشتن سفری ایمن و لذت بردن بیشتر باید رعایت کنید. به این نکات مهم در زیر اشاره شده است.

  1. به لبه‌های پرتگاه‌ها نزدیک نشوید، زیرا از نظر امنیتی بسیار خطرآفرین است.
  2. برای کوهنوردی، صخره نوردی و همچنین بازدید از تنگه باید تجهیزات کافی داشته و با راهنما یا هم گروه‌هایی همسفر شوید که راه را می‌شناسند.
  3. برای رسیدن به داخل تنگه تقریباً دو ساعت باید پیاده روی داشته باشید.
  4. لطفاً همراه خود کیسه زباله داشته باشید و زباله‌های خود را در این طبیعت بکر ر‌ها نکنید.
  5. با هر نوع ماشینی که دارید می‌توانید به این طبیعت سفر کنید و نیازی به ماشین‌های مخصوص نیست.
  6. در این منطقه تلفن همراه به هیچ عنوان آنتن دهی ندارند. بهتر است قبل از راهی شدن اطرافیان خود را باخبر کنید که اگر با مشکلی روبه‌رو شدید آن‌ها به گروه‌های امدادی تماس بگیرند و آن‌ها را خبر کنند.

راهنمایی مهم برای بازدید از تنگه هایقر

تنگه نوردی فقط برای افراد حرفه‌ای مناسب است. اگر حرفه‌ای نبوده و از تنگه نوردی هم اطلاعات کافی ندارید، همچنین تجهیزات کافی نیز در اختیارتان نیست. می‌توانید ماشین خود را در کنار جاده نگه داشته و از بالا به تماشای آن بپردازید و از محیط آن لذت ببرید. در صورت حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای بودن به همراه تجهیزات لازم و یک راهنما می‌توانید به داخل تنگه رفته و تنگه نوردی را آغاز کنید. در مسیر می‌توانید از وجود گل‌های خرزه، درختان بادام کوهی، دیوار‌های صخره‌ای بلند تنگه و همچنین آب زلال رودخانه قره آقاج لذت ببرید. اما قبل از رفتن حتماً باید با خطرات آشنایی داشته و تجهیزات کافی داشته باشید و از خود مراقبت کنید. در آن جا امکان سقوط و گم شدن وجود دارد و همچنین ممکن است عقرب‌ها، روتیل‌ها و یا مارمولک‌هایی در لابه‌لای صخره‌ها باشند.

تنگه هایقر فیروز آباد

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از تنگه هایقر

برای داشتن سفری بی‌خطر به تنگه هایقر باید یک سری ابزار و تجهیزاتی را در اختیار داشته باشید که مشکلی برای شما به وجود نیاید. برخی از این تجهیزات در زیر ذکر شده است.

  1. کفش‌های کوهنوردی
  2. کمک‌های اولیه
  3. داروهای مورد نیاز
  4. نقشه یا GPS
  5. چند وعده غذا
  6. آب آشامیدنی
  7. تلفن همراه و پاوربانک
  8. هدلامپ
  9. باتوم
  10. لباس‌های ضدآب و همچنین مناسب فصل
  11. کرم ضدآفتاب
  12. قطب نما
  13. کیسه خواب
  14. پتو مسافرتی
  15. عینک آفتابی
  16. کلاه آفتابی
  17. لیوان، قاشق و بشقاب

راه های دسترسی به تنگه هایقر

در هر کجای ایران که زندگی می‌کنید می‌توانید به چند طریق خود را با این جاذبه گردشگری برسانید. می‌توانید برای سفر به استان فارس و بازدید از تنگه از هواپیما برای سفر استفاده کنید. از شیراز تا تنگه حدود ۱۲۲ کیلومتر راه است که می‌توانید با ماشین‌های کرایه‌ای خود را به آن جا برسانید. اگر هم رانندگی برای شما خسته‌کننده نیست می‌توانید با ماشین‌های شخصی خود برای بازدید از تنگه استفاده کنید. بعد از رسیدن به شیراز ۱۰۰ کیلومتر به سمت شهرستان فیروزآباد بروید. بعد از فیروزآباد وارد مسیر فرعی قیر شده و ۲۲ کیلومتر به سمت جنوب به رانندگی خود ادامه دهید تا در نهایت به جاده فیروزآباد-هنگام-قیر برسید. هرگاه به تابلوی احداث سد هایقر برخورد کردید از سد عبور کرده و به سمت پایین بروید و وارد تنگه شوید

سخن پایانی

تنگه هایقر یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است که در زیبایی و عظمت با دره گرندکنیون که در آریزونای آمریکا است رقابت می‌کند. این جاذبه گردشگری در واقع در شهرستان فیروآباد استان فارس قرار دارد. استان فارس از نظر تاریخ و تمدن مشهوری که دارد سالانه گردشگران ایرانی و هم توریست‌های زیادی برای بازدید جاذبه‌های آن به خصوص تنگه هایقر به این استان سفر می‌کنند. نکته قابل توجه برای بازدید از این تنگه این است که حتماً تمام تجهیزات لازم را تهیه کرده و با خطرات تنگه نیز آشنایی کامل داشته باشید که بتوانید از خود مراقبت کنید. از آن جایی که هیچ اپراتور تلفن همراهی در آن جا آنتن نمی‌دهد نیز بهتر است قبل از سفر اطرافیان را باخبر کنید تا در صورت بروز حادثه برای شما آن‌ها با گروه امدادی تماس بگیرند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *