تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قشم

تنگه چاهکوه قشم | از عجایب هفتگانه جزیره زیبای قشم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تنگه چاهکوه قشم

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی قشم تصمیم گرفتیم تا شما را با یکی از عجایب هفتگانه این جزیره بنام تنگه چاهکوه آشنا کنیم. پس اگر تور قشم رزرو کرده اید و به دنبال برنامه سفر و بازدید از جاذبه های این جزیره میگردید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این مکان جذاب و حیرت انگیز بیشتر آشنا شوید.

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌ های طبیعی جزیره قشم در استان هرمزگان است.

این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دره چاه‌ کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌ های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌ است.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

ویژگی‌ ها

چاه‌ کوه دره‌ ای به عمق ۱۰۰متر است که نمایشی از فرسایش سنگ‌ های رسوبی است. این دره با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌ آور در دیواره‌های خود گردشگران را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد.

دره چاه‌ کوه، در دل یک کوه سنگی یکپارچه قرار گرفته که به شکل ضربدر برش خورده‌است. چاه‌کوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است.

وجود شیارها و خطوط فرسایش موازی و همچنین حفره و تاقچه‌ای بدنه این دره و نیز وجود جوی‌های سنگی در کف دره، موجب شده تا تنگه چاه‌کوه هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهد.

چاه‌کوه دره‌ای است با احجام و تندیسها و پوشیده از صدها حفره و کاسه و تاقچه بر بدنهٔ عمومی آن با جوی‌های سنگی و چاه‌های آب که از یورش باد، بارش باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده‌است.

باد، آب باران و بارش‌های سیل‌آسا و شدید از مهم‌ترین دلایل وجود این حفره‌های زیاد در میان دیواره چاهکوه است. سنگ‌های چاهکو دارای آهک یا بی کربنات کلسیم است که اسید آب باران دلیل حل شدن آنها و ایجاد شکاف‌ها و حفره‌های کوچکی در میان آنها شده و این حفره‌ها در طول چند میلیون سال بزرگ‌تر شده و تبدیل به دالانه‌هایی شده‌اند.

این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که در جاهایی دیواره‌ها به هم می‌رسند و فاصله ۲ دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد.

به نظر می‌رسد این دره و دره‌های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی‌ های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته‌است. جنس سنگ‌های چاه‌کوه، از سنگ‌های رسوبی موسوم به سنگ‌های آهکی و مربوط به رشته کوه زاگرس می‌شوند که جزو یکی از ۳ گروه سنگ‌های موجود در طبیعت (رسوبی، آذرین و دگرگونی) قرار می‌گیرد. در دیواره‌های دره چاه‌کوه، فرسایش آبی و انحلال، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل را حفر کرده‌اند.

طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگه زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به وجود آمده‌اند.

ورودی دره شمالی جنوبی از سمت شمال عریض‌تر و کم‌شیب‌تر است و شکل کمابیش U مانندی را نشان می‌دهد. هرچه به سمت جنوب پیش می‌رویم دره کم‌عرض‌تر شده و شیب آن افزایش می‌یابد و در انتها به شکل V درآمده و سخت‌گذر می‌شود.

جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکی سست بوده و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن قرمز، [سیلت] و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شدید در این بخش‌ها هستیم به گونه‌ای که در تمامی طول دیواره دره حفره‌های متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند.

در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره دو دره عمود برهم با دیواره‌های عمودی بلند دیده می‌شوند که مورفولوژی شبه کارستی را نشان می‌دهند. در کف یکی از دره‌ها که امتداد تقریباً شمالی جنوبی دارد حفره‌های کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندی وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب‌های جاری شده در دره‌ها بوده و مورد استفاده اهالی منطقه قرار می‌گیرند.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

بهترین فصل سفر

 جزیره قشم یکی از مناطق گرمسیری ایران است و توصیه می شود که در پاییز و زمستان و یا ایام نوروز تا اواسط اردیبهشت به آنجا سفر کنید.

بهار: در ابتدای بهار  این جزیره آب و هوای تقریبا مطبوعی دارد و مسافران زیادی را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می کشاند. تا اواسط اردیبهشت هم می توانید بر روی سفر به این جزیره حساب باز کنید اما پس از آن اگر طاقت گرما را دارید به سوی قشم بروید.

تابستان: در تابستان های داغ قشم، اهالی جزیره هم بیشتر به سفر می پردازند و کمتر کسی ترجیح می دهد در جزیره بماند اما این فصل فرصت خوردن خرچنگ های خوشمزه و برخی دیگر از آبزیان است.

پاییز و زمستان: با کاهش دما در این دو فصل، هوای قشم مطبوع تر خواهد بود و امکان سفر را برای شما فراهم می کند. به ویژه در دی و بهمن بازار سفر به قشم داغ داغ است.

 

راه دسترسی

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی

راه دسترسی: برای رسیدن به این پدیده طبیعی از میدان درگهان قشم، وارد جاده غربی شوید. بعد از طی 20 کیلومتر به یک دو راهی موسوم به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از 11 کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از 39 کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، وارد راه سمت چپ شوید. بعد از حدود 7/1 کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید.

راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالت شده و تنها دو کیلومتر پایانی آن خاکی است اما عبور و مرور در آن به راحتی صورت می گیرد.

نکته ای مهم در مورد حمل و نقل در قشم: سیستم حمل و نقل عمومی قشم تنها به تاکسی ها و خودروهای دربستی ختم می شود. برای بازدید از نقاط مختلف این جزیره و گشت و گذار در آن باید خودروهای با راننده یا بدون راننده کرایه کنید. همچنین می توانید سفر خود به قشم را با خودروی شخصی انجام دهید. استفاده از تورهای گردشگری در جزیره نیز از دیگر گزینه های پیش روی شماست.

مسیر تنگه چاهکوه قشم برروی نقشه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *