تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

تیمچه اکبریان تهران ، اولین بانک ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تیمچه اکبریان تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با تیمچه اکبریان تهران یکی از قدیمی‌ترین تیمچه‌های تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

تیمچه اکبریان (Timcheh Akbarian) از قدیمی‌ترین تیمچه‌های تهران است که در محله قدیمی اودلاجان قرار دارد. جالب است بدانید این بنا با قدمت 260 سال اولین بانک و صرافی ایران است. قدمت تیمچه اکبریان به دوران قاجار برمی‌گردد و به عصر فتح علیشاه قاجار نسبت می‌دهد و توسط داود کلیمی با کاربری بانک تا اوایل انقلاب استفاده می‌شد.

نحوه کار بانک به این صورت بود که مردم اجناسی را که برای گرو می‌آوردند و به امانت در بانک قرار می‌دادند، از طریق سوراخی در کف طبقه همکف و در مجاورت دیوار، به صورت مخفیانه و دور از دید مردم، به زیر زمین انتقال می‌دادند.

تیمچه اکبریان تهران


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

معماری بنا

تیمچه اکبریان در قسمت غربی چهار طبقه و در قسمت شرقی دارای سه طبقه است. وقتی از ورودی وارد فضای هشت ضلعی اصلی می‌شویم با یک حوض مستطلیلی که از شمال تا جنوب کشیده شده است، رو به رو می‎‌شویم. در طبقه‌ اول و همکف اتاق‌های کوچک وجود دارد که حجره هم گفته می‌شد و از آنها به عنوان بانک استفاده می‌شد.

ساختمان تیمچه اکبریان را به صورت قرینه ساخته‌اند. دو سالن در شمال و جنوب و حجره‌ها در دو طرف این اتاق‌های بزرگ این معماری قرینه را وفور نشان می‌دهد. بنای تیمچه اکبریان دارای زیرزمین، آب انبار، طبقه‌ همکف و اول می باشد. تزیینات ساختمان نیز شامل آجرکاری، در و پنجره های چوبی و شیشه های رنگی است.

تیمچه اکبریان طی مرمتی که در سال 1390 خورشیدی با هزینه شخصی صورت پذیرفت به سفره خانه سنتی تغییر کاربری داده و تا امروز با این کاربری فعال به کار است.

سفره‌خانه سنتی طهرون‌ قدیم

فضای سفره‌خانه آرام و دنج است. در هر طبقه‌ اتاق یا حجره‌های کوچک با ظرفیت دو تا پنج نفر وجود دارد. طبقه بالای ساختمان تیمچه اکبریان دو اتاق بزرگ با ظرفیت ۲۰ نفر نیز قرار دارد. تزیینات هر اتاق شامل تخت با فرش لاکی‌رنگ، پشتی تکیه‌ داده‌ شده به دیوار، ظروف قدیمی روی طاقچه، تابلوهای قدیمی و… است.

هر حجره یک در با شیشه‌های رنگی دارد که به زیبایی هرچه بیشتر آن کمک می‌کند. داخل برخی حجره‌ها پنجره‌های کوچک چوبی نیز وجود دارد. حوض آبی‌ رنگ وسط تیمچه میزبان ماهی‌های سرخ‌ رنگی است که رقص‌کنان سراسر حوض به جلوه‌گری مشغول‌ هستند. دو عدد ویترین شیشه‌ای دو طرف حوض قرار گرفته‌اند که جایگاه ظروف قدیمی و عتیقه‌اند و دیدن هرکدام جذابیت خاص خودش را دارد. از حجره بزرگ ضلع شمالی طبقه همکف نیز حتما دیدن کنید؛ این بخش به‌تنهایی شبیه به موزه گذر زمان است.

تیمچه اکبریان تهران

شاید تنوع غذاهای این سفره‌خانه به‌اندازه سایر رستوران‌های معروف بازار نباشد و تنها به دیزی، کشک‌بادمجان و چای کفایت کند،؛ اما ساعتی نشستن در این فضای خاص و دنج آن‌هم در مقایسه با رستوران‌های بازار و صف طویل مردم، خالی‌ از‌ لطف نیست.

پیشنهاد می‌کنم خوردن لذیذترین دیزی بازار آن‌ هم در قدیمی‌ترین تیمچه تهران را حداقل یک بار تجربه کنید. دیزی همراه با نان‌سنگک تازه، سبزی‌خوردن و پیاز سرو می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید سایر مخلفات مثل ترشی، دوغ و… را هم سفارش دهید. چای دبش خوش‌رنگ نیز در استکان کمرباریک همراه با نبات در این سفره‌خانه وجود دارد.

تیمچه اکبریان تهران

دسترسی به تیمچه اکبریان

آدرس:  تهران خیابان پانزده خرداد، مقابل بازار آهنگران، داخل بازارچه عودلاجان، مقابل کوچه حکیم، پلاک ۸۲


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *