تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا, راهنمای سفر, یونان

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاذبه های گردشگری تسالونیکی

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره جاذبه های گردشگری تسالونیکی ،سخن خواهیم گفت.

سالونیک با تِسالونیکی ، دومین شهر بزرگ در یونان و مرکزمقدونیهٔ یونان است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۱، بالغ بر ۳۶۳٬۹۸۷ نفر بوده‌است. باشگاه‌های ورزشی پائوک، آریس و ایراکلیس در این شهر قرار دارند.

تسالونیکی دارای فرهنگی چند ملیتی با فضایی دوستانه و افسون شهرکی کوچک است. این نقطه مقصدی فوق‌العاده برای تجربه یونان به معنی واقعی کلمه، بدون جمعیت زیاد و ازدحام آتن محسوب می‌شود. این شهر فرح‌بخش، میراثی چند قومی و تحسین برانگیز داشته که تحت تأثیر تمدن‌های مختلفی مانند روم و عثمانی بوده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بازدیدکنندگان با دیدن ویرانه‌های باستانی، کلیساهای بیزانسی و موزه باستان شناسی رده جهانی که یکی از بهترین‌ها در یونان است، حیرت زده خواهند شد. یکی دیگر از نقاط برجسته‌ی بازدید از اینجا، غذاهای بومی و همچنین اجراهای زنده موسیقی می‌باشد که بارها در طی سال در شهر برگزار می‌شوند. در ادامه به برترین جاذبه‌های گردشگری تسالونیکی خواهیم پرداخت.

ساختمان مدور رومی تسالونیکی| Roman Rotunda

ساختمان مدور رومی مشهورترین یادمان باستانی تسالونیکی به شمار می‌آید. این بنا که در اوایل قرن ۴، بیشتر به قصد مقبره امپراتور گالریوس ساخته شد (اگرچه وی در اینجا دفن نشد)، بخشی از مجموعه کاخ و طاق گالریوس می‌باشد. امپراتور تئودوسیوس کبیر (Theodosius)، این مقبره را در اواخر قرن ۴ تبدیل به کلیسایی مسیحی کرد.

در طی قرون ۱۰ تا ۱۲، این بنا به عنوان کلیسای جامع تسالونیکی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در زمان حکمرانی عثمانی، تبدیل به مسجد شد؛ در نتیجه مناره فعلی به عصر اسلامی باز می‌گردد. بعد از آزادسازی این شهر از چنگ ترک‌ها در سال ۱۹۱۲ این ساختمان مدور دوباره به کلیسایی تحت عنوان کلیسای سنت جرج تغییر کاربری داد.

کلیسای سنت جرج، محرابی پر زرق و برق با ۲۴ متر عرض و ۳۰ متر ارتفاع داشته و ساختار سیلندری گنبدی آن شبیه به معماری پانتئون رم است. در فضای داخلی، تزئینات موزائیکی و طاق‌های برجسته به چشم می‌خورند. در این ساختمان موزه مجسمه قرار دارد که روزانه برای بازدید عموم باز است.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 برج سفید | The White Tower

شناخته شده‌ترین نقطه تاریخی تسالونیکی، برج سفید بوده که با پیاده‌رویی در طول تفرجگاه دریایی با مناظر فوق‌العاده، قابل دسترسی است. در یک باغ کوچک عمومی در انتهای جنوبی این گردشگاه، برج سفید که زمانی بخشی از استحکامات باستانی شهر بوده قرار دارد.

این دژ قدیمی، تنها یادمان باقیمانده از استحکامات نظامی رو به دریاست. امروزه گردشگران می‌توانند از برج بازدید کرده و برای تماشای مناظر بی‌بدیلی از شهر و بندرگاه به بالای آن بروند. در این بنا می‌توانید مجموعه دائمی موزه‌ی فرهنگ بیزانس را تماشا کنید.

این موزه به بازدیدکنندگان درباره تاریخ و هنر بیزانس در تسالونیکی از حدود قرن ۳ میلادی تا اشغال آن توسط ترک‌ها در سال ۱۴۳۰ اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد. این مجموعه شامل گستره وسیعی از دست سازه‌ها، مانند سکه‌های اولیه مسیحی، گلدان، موزاییک، نقاشی دیواری و اشیای عبادتی می‌شود.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 کلیسای سنت دیمیتریوس | Church of Saint Demetrius

یک جای دیدنی فوق‌العاده در تسالونیکی، کلیسای سنت دیمیتریوس، کلیسای اصلی شهر است که در زمان حضور ترک‌ها به مسجد تغییر یافت. این بنای بیزانسی باشکوه در قرن ۵ بر روی محوطه یک کلیسای قدیمی در نزدیکی حمام باستانی رومی ساخته شد و نام آن، برگرفته از حامی شهر، دیمیتریوس مقدس است که در سال ۳۰۶ در اینجا زندانی و اعدام شد.

قرن‌ها زائرین از سرتاسر امپراتوری بیزانس برای ادای احترام به یادگارهای این قدیس که در یک تابوت سنگی نگهداری می‌شود به اینجا می‌آمدند. زائران معنوی و گردشگران در زمان ورود به داخل این کلیسا حیرت زده می‌شوند. محراب پر تزئین آن ۴۳ متر طول داشته و بزرگ‌ترین محراب یونان به حساب می‌آید. فضای داخلی این کلیسا با ستون‌های مرمرین رنگین، چلچراغی خیره کننده در راهروی مرکزی و موزاییک‌هایی بر ستون‌های کوچک قسمت‌های دیگر تزئین شده است.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان

طاق گالریوس تسالونیکی | Arch of Galerius

طی پیاده‌روی از خیابان اِگناسیا (Egnatia) به سمت مرکز شهر تسالونیکی، بازدیدکنندگان با طاق گالریوس روبه‌رو می‌شوند؛ یادمانی رومی متعلق به سال ۲۹۷ میلادی! این طاق، دروازه ورودی اصلی شهر باستانی بوده است. از بنای اصلی امروزه تنها سه ستون غربی آن باقیمانده‌اند.

دو عدد از این ستون‌ها به وسیله طاقی به هم متصل شده‌اند که با نقش برجسته‌های پرکاری تزئین شده و تصاویری از صحنه‌های جنگ امپراتور گالریوس در لشکرکشی‌هایش به ایران، بین‌النهرین و ارمنستان در قرن ۳ و ۴ را به نمایش می‌گذارند.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 موزه باستان شناسی | Archaeology Museum

این موزه معتبر، مجموعه‌ای بی‌نظیر از دست سازه‌هایی که در تسالونیکی کشف شده‌اند را به نمایش می‌گذارد. گستره تاریخی این مجموعه از پیش از تاریخ تا اواخر دوران باستان را در بر می‌گیرد. اتاق‌های متعددی، عناصر معماری معبدهای ایونیایی قرن ۶ قبل از میلاد را به نمایش گذاشته‌اند.

برخی دیگر هم یافته‌های حفاری‌های سکونتگاه نئولیتیک در ماکریالو را در معرض دید قرار داده‌اند. موزه باستان‌شناسی همچنین میزبان نمایشگاه‌های موقتی با موضوعات گوناگون مانند سکه‌های مقدونیه می‌شود.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

آنو پُلی تسالونیکی | Ano Poli

آنوپلی قسمت تاریخی و قدیمی شهر است که به خاطر قرار داشتن در بالای تپه به «بالاشهر» هم شناخته می‌شود. این ناحیه از خیابانی به نام اودوس الیمپیادوس (Odós Olympíados) قابل دسترسی است و با گذرگاه‌های مارپیچ و پر شیب معروف می‌باشد.

فواره‌های زیادی از دوران عثمانی، تأثیرات ترک‌ها بر این محله را نمایان می‌کند. کلیساهای ارزشمند تاریخی بسیاری در این ناحیه وجود دارند که برخی از آن‌ها کلیسای سنت کاترین، کلیسای پیامبر الیاس، کلیسای تاکسی آرتْس (Taxiarchs) و به ویژه کلیسای اوسیوس داوید (Ósios Davíd) هستند که در قرون ۵ و ۶ ساخته شده و به خاطر موزاییک کاریش شهرت خاصی دارد.

یکی دیگر از نقاط برجسته، کنسولگری ترکیه در اودوس آپوستولو پاولو (Odós Apóstolou Pávlou) محل تولد مصطفی کمال پاشا (آتاترک) اولین رئیس جمهور جمهوری ترکیه است.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

دیوارهای بیزانسی تسالونیکی | Byzantine Walls

کمی بعد از پایه گذاری تسالونیکی در سال ۳۱۵ قبل از میلاد، دورتادور شهر با دیواره‌ای دفاعی برای حفاظت در برابر حملات دشمنان محصور شد. کنستانتین کبیر این استحکامات نظامی را تقویت کرده و در واقع در زمان امپراتوری بیزانس این دیوارها مدام بهبود داده می‌شدند و در قرون ۱۴ و ۱۵ حاکمان ترک، سازه‌های دفاعی دیگری به این مجموعه اضافه کردند.

تا قرن ۱۹، شهر قدیمی با دیواری کامل به طول ۸ کیلومتر محصور شده بود که متأسفانه حکومت عثمانی آن را فرو ریخت تا شهر را زیبا و مدرنیزه کند. هرچند اخیراً بخش‌هایی از این دیوار بازسازی شده است. یکی از نقاط شروع خوب برای بازدید از دیوارهای بیزانسی گورستان اِوَنجلیستریا (Evangelistria) است.

از آنجا به سمت برج قرن پانزدهمی بزرگی که به تریگونیون (Trigonion) شهرت دارد حرکت کنید. بعد از این برج، برجی دیگر با دروازه‌ای که به سمت دژی در محوطه آکروپولیس باستانی می‌رود قرار دارند. از این دژ گردشگران می‌توانند از خارج یا داخل دیوار به سمت غربی حرکت کرده و به دروازه لِتایا (Letaia) برسند.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 کلیسای حواریون مقدس تسالونیکی | Church of the Holy Apostles

این کلیسا قرن چهاردهمی زیبا در نزدیکی دیوار بیزانسی در مرز قسمت قدیمی شهر قرار دارد و با یک نقشه صلیبی شکل طراحی شده است. ۵ گنبد با آجرکاری بسیار پر نقشی در معماری کلیسای حواریون مقدس دیده می‌شود.

یکی از شاخصه‌های معماری بیزانسی متأخر، گنبد اصلی برافراشته‌ای در وسط با گنبدهای فرعی در گوشه‌های رواق است. این بنا هم در زمان حکومت ترک‌ها به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت. نقاشی‌های دیواری و موزاییک کاری‌های فوق‌العاده‌ای طی عملیات بازسازی در سال ۱۹۴۰ در اینجا کشف شدند.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 کلیسای سنت سوفیا | Church of the Holy Apostles

در انتهای شرقی خیابان هرمس، یکی از مهم‌ترین کلیساهای تاریخی شهر قرار دارد. این کلیسای گنبدی در قرن هشتم با پلانی صلیبی شکل با سه راهرو طراحی و ساخته شد. در قرون ۹ و ۱۰ بعد از نزاع‌هایی که درباره به تصویر کشیدن فیگور از نظر مذهبی وجود داشت، این بنا با موزاییک کاری‌های فیگوراتیو بسیار بیان گرایی تزئین شد.

از سال ۱۲۰۴ تا ۱۴۳۰ کلیسای سنت سوفیا به عنوان کلیسای جامع استفاده می‌شد. در زمان حضور ترک‌ها، این بنا نیز مانند بسیاری دیگر تبدیل به مسجد شد. بعد از آتش سوزی سال ۱۸۹۰ بازسازی‌هایی در اینجا صورت گرفت اما از آتش سوزی سال ۱۹۱۷ جان سالم بدر برد.

جاذبه های گردشگری تسالونیکی یونان
جاذبه های گردشگری تسالونیکی

 ویلای آلاتینی تسالونیکی| Villa Allatini

در جنوب غربی حومه کالاماریا (Kalamaria)، بازدیدکنندگان ویلاها و خانه‌های دوست داشتنی قرن نوزدهمی زیادی را کشف خواهند کرد. بسیاری از این ویلاها توسط معماران سبک نئوکلاسیک ایتالیایی طراحی شده‌اند. یکی از آن‌ها که از نظر تاریخی خاص‌تر است ویلای آلاتینی، اثر معمار ایتالیایی «ویتالیانو پوزِلی» ( Vitaliano Poselli) متعلق به ۱۸۹۶ می‌باشد.

این ویلا جزو املاک خانواده یهودی متمولی بوده که از سال ۱۹۲۶ تبدیل به ساختمان یک دانشگاه شد و در حال حاضر هم اداره‌های استانداری تسالونیکی در آن مستقر هستند.

تسالونیکی
جاذبه های گردشگری تسالونیکی


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *