تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
دیدنی های استانبول

جاهای تاریخی استانبول را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاذبه های تاریخی استانبول

امروزه کشور ترکیه و شهر‌های مشهور آن همچون استانبول، یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای مسافران محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که شهر استانبول بزرگ‌ ترین شهر کشور ترکیه شناخته شده و به سبب داشتن جاذبه‌های گردشگری چون جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، هنری و… افراد متعددی را از اقصی نقاط جهان به سوی خود فرا می‌خواند. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر محبوب را دارید یا می‌خواهید نسبت به جاذبه‌های تاریخی آن آگاه شوید، با مقاله جاهای تاریخی استانبول با ما همراه باشید. تمامی گردشگران و مردمان بومی، از این شهر به عنوان روح و قلب ترکیه یاد می‌کنند که همین امر میزان استقبال افراد از حضور در این محل را افزایش می‌دهد.

مکان‌ های تاریخی استانبول

بسیاری از افراد از سفر‌های خود منظور و اهداف متفاوتی دارند؛ بنابر این انتخاب مقصد مسافرتی در این میان بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند خاطره‌ای به یادماندنی را برای شما رقم بزند. در واقع یکی از گزینه‌های مطلوب برای بازدید از جاهای تاریخی استانبول است؛ چراکه مردمان بومی، گردشگران و منتقدان بر این عقیده هستند که این شهر روح کشور ترکیه محسوب می‌شود و تاریخچه‌ای بسیار غنی را در دل خود جای داده است. از جمله مجاهای تاریخی استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مسجد ایاصوفیه

یکی از جاهای تاریخی استانبول که به نوعی تاریخچه این شهر محسوب می‌شود، مسجد ایاصوفیه نام دارد که در محله سلطان احمد که محله‌ای پررفت‌و‌آمد و توریستی بوده، قرار گرفته است. این مسجد به علت برآمدگی‌ها (قبه) و مناره‌های خود، در تمامی روز‌های سال افراد متعددی اعم از مردمان بومی و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. جالب است بدانید که حدوداً ۱۵۰۰ سال قبل، از این مسجد به عنوان کلیسا استفاده می‌شد که پس از گذشت ۹۰۰ سال و فتح استانبول، پادشاه عثمانی دستور تبدیل این کلیسا به مسجد را صادر نمود.

در طول زمان این مکان دست‌خوش تغییرات متعددی شده و پس از حضور آتاتورک در کشور ترکیه، این مسجد به محلی برای بازدید عموم مردم مبدل گردید. از آنجایی که معماری این بنا به زمان بیزانس بازمی‌گردد، بسیاری از مورخان و مردمان بومی بر این باور هستند که یکی از شگفت‌انگیز‌ترین معماری‌های شهر استانبول، مربوط به مسجد ایاصوفیه می‌شود. تمامی مساحت این مسجد که حدوداً ۶۰۰۰ مترمربع بوده از آجر ساخته شده و دارای ۹ درب و ۱۰۷ ستون است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از میان درب‌های موجود یکی از آن‌ها مخصوص ورود پادشاه است که نسبت به سایر درب‌ها ابعاد بسیار بزرگ‌تری داشته و با استفاده از تجهیزات مرمری و برنزی طراحی گردید. دسترسی به این بنای تاریخی بسیار آسان بوده و شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی چون اتوبوس، تاکسی و… خود را به این محل برسانید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

تپه پیر لوتی

شهر استانبول به‌ واسطه تاریخچه‌ بسیار غنی خود توانسته مکان‌ های گردشگری و تاریخی متعددی همچون تپه پیر لوتی را در دل خود جای دهد. این مکان که دارای منظره بسیار شگفت‌انگیزی است به بخش اروپایی استانبول مربوط بوده و در منطقه فاتح و ایوب قرار دارد. راه دسترسی به این تپه بسیار آسان بوده و تمام مسافران می‌توانند پس از حضور در میدان مشهور تقسیم و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به این جاذبه دیدنی برسانند. همچنین امکانات موجود در این تپه بسیار متعدد هستند و شما می‌توانید بنابر نظر و سلیقه خود از کافه، رستوران، هتل، تله‌کابین و… بهره‌مند شوید.

تپه پیر لوتی استانبول

کاخ کوچوکسو

یکی از جاهای تاریخی استانبول که در تنگه بسفر قرار دارد، کاخ کوچوکسو بوده که به‌دلیل برخورداری از معماری زیبا و خلاقانه‌ توانسته بسیاری از افراد را مجذوب خود نماید. بسیاری از مورخان و باستان‌شناسان معتقد هستند که این کاخ زیبا و چشم‌نواز در دوره عثمانی وجود داشته و اغلب به عنوان اقامتگاهی برای فصل تابستان آن قشر کاربرد داشت. سبک معماری این بنا ادغامی از معماری‌های به‌کار گرفته در کاخ‌های فرانسوی و روسی است که به همین علت اغلب طراحان معماری از طرز ساخت این بنا در جوامع مختلف بسیار یاد می‌کنند.

جالب است بدانید که این کاخ کاربرد‌های بسیاری داشته و به سبب قدمت آن محافظان متعددی برای این مکان در اطراف آن حضور دارند. از آنجایی که این کاخ در نزدیکی تنگه بسفر قرار گرفته، نمای زیبایی به این بنا هدیه داده؛ به همین علت افراد مشهور و سرشناس از این محل به عنوان تالاری برای مراسمات شادی خود از جمله عروسی بهره می‌گیرند. حدوداً دو سال پس از استفاده از این کاخ در فیلم جیمز باند تمامی طبقات کوچوکسو مرمت گردید. توصیه می‌شود تا برای آشنایی با تاریخچه کاخ‌ها و معماری به‌کار رفته در آن‌ها، پس از بازدید از این کاخ به سراغ کاخ‌های مشهور‌تر و عظیم‌تری چون کاخ توپکاپی و کاخ دولما باغچه نیز بروید.

جاهای تاریخی استانبول

برج گالاتا

یکی دیگر از جاهای تاریخی استانبول که با نام‌های گالاتاگوله سی یا برج گالاتا مشهور است، توانسته القاب مختلفی از جمله زیباترین منظره را از آن خود نماید. تقریباً اغلب مردم بومی این شهر این بنای تاریخی را نماد و سمبل تاریخچه کشور ترکیه می‌دانند. باتوجه به نظرات مسافران متعدد و افراد بومی این منطقه، بهترین زمان برای حضور در این بنا ساعات منتهی به غروب است؛ چراکه در این زمان به‌واسطه وجود کافه‌ها و رستوران‌های متعدد، چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌انگیزی نمایان خواهد شد.

لازم به ذکر است که در بالا‌ترین قسمت برج رستورانی بزرگ و مشهور وجود دارد که شما می‌توانید در آنجا انواع غذا‌ها، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های مخصوص کشور ترکیه را نوش جان کنید. باتوجه به این‌که تاریخ ساخت این برج مربوط به سال ۱۳۸۴ میلادی است، بنابر نظر مورخان می‌توان گفت هدف از ساخت این برج شناسایی کشتی دشمنان و نظارت بر حمل‌ونقل آن‌ها بوده است. البته تنها کاربرد این برج نظارت و شناسایی نبوده و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به عنوان دیده‌بانی و زندان نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

دولت کشور ترکیه و افراد بومی نسبت به نگهداری از این برج بسیار کوشا هستند و به‌واسطه بهره‌مندی از کمک معماری مشهور به نام هیرتین توانسته‌اند تا تمامی طبقات این بنا را بازسازی کنند.

برج گالاتا

آب ‌انبار باسیلیکا

شاید شما نیز حین انتخاب مکان گردشگری خود به میزان قدمت آن توجه می‌کنید. آب انبار باسیلیکا در دوره بیزانس یعنی سال‌های ۵۲۶-۵۶۵ میلادی به دستور ژوستینیانوس احداث گردید. اکثر مردم بومی این آب انبار را با نام یره باتان سیسترن می‌شناسند که به‌دلیل نزدیکی آن با مسجد تاریخی ایاصوفیه، در یک روز به این دو مکان مراجعه می‌نمایند‌. علت نامگذاری این آب انبار نیز به‌دلیل نزدیکی کلیسا با آن در زمان قدیم بوده؛ چراکه واژه باسیلیکا به معنای کلیسای کاتولیک است.

این آب انبار از لحاظ معماری نظرات طراحان و معماران متعددی را به خود جلب نموده است؛ چراکه این بنا دارای ۳۳۶ ستون به ارتفاع ۹ متر بوده که هر کدام از آن‌ها در فاصله‌ای به اندازه ۵ متر از یکدیگر قرار دارند. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد به سبب نزدیکی این بنا به مسجد ایاصوفیه، شما می‌توانید در وهله اول خود را به میدان تقسیم رسانده و سپس با کمک وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به مقصد مورد نظر برسانید. توجه داشته باشید که در نزدیکی این آب انبار علاوه‌بر مسجد ایاصوفیه، امکان بازدید از سایر مکان‌ها چون موزه فرش، مدرسه جعفر آقا، چشمه آلمانی‌ها یا فواره نیز وجود دارد.

لازم به ذکر است که به‌دلیل بازدید بی‌شمار افراد بومی و مسافران از این منطقه، می‌بایست نسبت به حضور در این آب انبار در ساعاتی مناسب کوشا بود؛ چراکه تنها در ساعات ۹ صبح الی 5:30 عصر به مراجعه‌کنندگان اجازه ورود به آب انبار باسیلیکا داده می‌شود و بعد از آن امکان بازدید از این مکان وجود نخواهد داشت.

جاهای دیدنی ترکیه

کلیسای چورا

اگر شما نیز جزء آن قشر از افرادی هستید که به مکان‌های تاریخی علاقه دارید، کلیسای چورا می‌تواند برای شما گزینه مناسبی محسوب شود. قدمت این کلیسا به زمان امپراتوری روم یعنی قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد. جالب است بدانید که واژه چورا در لغت‌نامه یونانی به معنای روستایی و خارج از شهر است؛ به همین سبب این کلیسا در بخشی خارج از شهر قسطنطنیه ساخته شده بود. از آنجایی که معماری این بنا با استفاده از بخش‌هایی چون نقاشی دیواری، مجسمه‌هایی از مریم باکره و مسیح، موزاییک‌های آبرنگی و… تکمیل شده، می‌توان ساعت‌ها چشمان شما را مجذوب خود کند.

کلیسای چورا دارای بخش‌های متعددی چون هشتی‌های خارجی و داخلی، سرای اصلی و کلیسای کوچک است که هر کدام از این قسمت‌ها بیانگر داستان و تاریخچه متنوعی هستند. پس از بررسی دانشمندان، مورخان و معماران به علت این‌که این بنای تاریخی حفظ شود، افراد دارای صلاحیت همچون معماران نسبت به مرمت بخش‌هایی چون گنبد نائوس، نرده‌های داخلی و خارجی، پاستوفوریا و… اقدام کرده‌اند.

سفر به استانبول

سخن پایانی

اگر قصد سفر به استانبول را دارید باید بدانید یکی از بهترین مقاصد مسافرتی را انتخاب نموده‌اید؛ چراکه این شهر یکی از مناطق محبوب در کشور ترکیه محسوب می‌شود و به‌واسطه مکان‌های دیدنی جذاب خود، توانسته اوقات لذت‌بخشی را برای مسافران فراهم آورد. شهر استانبول در بخش‌هایی از اروپا و آسیا واقع شده که به همین دلیل تاریخچه و مکان‌های تاریخی متعددی را درون خود جای داد. لازم به ذکر است که مکان‌های تاریخی این شهر بسیار جالب هستند و می‌توانند میزان شوروشوق و تمایل شما را به سفر‌های مجدد به این شهر افزایش دهند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *