تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, زنجان

با جاهای دیدنی ابهر ،دروازه آذربایجان بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی ابهر زنجان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی زنجان شما را با جاهای دیدنی ابهر که یکی از شهرستان های این استان است آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان زنجان را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با مکان های دیدنی ابهر زنجان آشنا شوید.

مختصری درباره شهرستان ابهر بدانید :

شهرستان ابهر یکی از شهرهای استان زنجان می باشید که در فاصله حدودا 98 کیلومتری از مرکز استان زنجان ( شهر زنجان ) فاصله دارد و دومین شهر پر جمعیت این استان بعد از شهر زنجان می باشد که به دروازه آذربایجان شهرت دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ابهر از قدیم ‌الایام به دو قسمت بزرگ به نام محله بالا و محله پایین تقسیم شده که در حال حاضر نیز این تقسیم ‌بندی به قوت خود باقی است. ساکنین دو محله بزرگ ابهر آداب و رسوم مشترکی دارند از نظر گویش و لهجه اختلاف بسیار اندکی درمیان ایشان مشاهده می‌شود. مسجد کبیر ابهر که امروزه به نام مسجد نورالنبی نامیده می‌شود در اوایل صفویه دارای گنبد و گلدسته بوده و یکی از سه مسجد بزرگ شهر محسوب می‌گردیده در محله بالا قرار دارد مسجد جامع ابهر که از سابقه بیشتری برخوردار است در محله پایین قرار گرفته به‌طوری‌که در تواریخ ذکر شده قدیمی‌ترین محل سکونت درابهر محله پایین و اطراف قلعه تپه بوده و شهر یکپارچه ابهر را تشکیل می‌داده و دارای بارو و حصار و دو دروازه بوده‌است. محله بالا نیز خان‌نشین بوده وبا داشتن چند امامزاده و دروازه از قدمت بالایی برخوردار است.

زبان مادری مردم ابهر ترکی آذربایجانی و لهجه ابهری می باشد که عموماً دو زبانه بوده و از ترکی و فارسی استفاده می‌کنند و از مهم ‌ترین آثار تاریخی این شهر می‌توان به بقعهٔ امام‌زاده اسماعیل در شناط، بقعهٔ امام‌زاده زیدالکبیر در شرق این شهر و بقعهٔ پیر زهرنوش در جنوب ‌غربی شهر اشاره کرد.تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی ابهر آشنا شوید

ابهر رود

ابهر‌رود رودخانه ‌ای خروشان در شهر ابهر است که یک شاخه دائمی و یک شاخه فصلی یا فرعی دارد. شاخه دائمی این رود از کوه‌های غربی ابهر سر چشمه می‌گیرد و سرچشمه شاخه فرعی آن در نزدیکی شهر سلطانیه قرار دارد که بعد از نزدیک شدن به شهرستان ابهر به شاخه اصلی می‌پیوندد. این رود در راه خود آبادی‌ های زیادی را سیراب می کند و در نهایت به رود شور و دریاچه مسیله قم می‌ریزد؛ سد کینه ورس هم روی مسیر این رودخانه ساخته شده است.

جاهای دیدنی ابهر زنجان

مسجد جامع قروه

مسجد جامع قروه یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان ابهر می‌باشد که در روستای قروه در کیلومتر ۱۵ جاده ترانزیتی ابهر- تاکستان قرار دارد. این مسجد همانند مساجد دوران سلجوقی به سبک چهارطاقی ساخته شده و گنبد بسیار زیبایی بر اضلاع چهارگانه به واسطه چهار یلپوش استوار گردیده است

جاهای دیدنی ابهر زنجان

چشمه علی بلاغی

چشمه علی بلاغی یکی از چشمه های شهرستان ابهر در جاده ابهر به قیدار است. این چشمه که در هر ثانیه ۱۰ لیتر آبدهی می کند. این چشمه ازنظر مذهبی ارزش زیادی برای افراد محلی دارد و بسیاری از افراد برای برطرف کردن حاجات خود به سراغ این چشمه می روند.

جاهای دیدنی ابهر زنجان

روستای ویر

اگر علاقه ‌مند به فضاهای بکر و طبیعت دیدنی زنجان هستید می‌توانید روستای ویر را در گزینه‌های سفر خود جای دهید. روستای ویر شامل دشت‌ های سرسبز و کشاورزی پربار است که آن را مکان خوبی برای اقامت ‌های کوتاه مدت کرده است. بهترین زمان سفر به ویر در فصل بهار و تابستان است و باید برای اقامت خود حتما چادر به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی ابهر زنجان

روستای درسجین

درسجین روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان ایران است. روستای درسجین دارای آب و هوای کوهستانی بوده ارتفاع از سطح دریا ۱۶۸۰ است و در آن محصولاتی باغی مانند: انگور، بادام و گردو کشت می‌شود. از محصولات دیگر این دهستان می‌توان به کشت دیم گندم و جو نیز اشاره کرد.این دهستان به دلیل بافت قدیمی و داشتن شبکه پر پیچ و خم معابر در حال حاضر به عنوان یکی از چند روستای گردشگری استان زنجان انتخاب شده ‌است و در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی در حال این روستا می‌باشد.روستای «دَرسِجین» از توابع شهرستان ابهر که پیشنیه تاریخی آن به قبل از اسلام بازمی‌گردد، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های شاخص معماری، گویش متفاوت مردمان آن و بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی به عنوان یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش در کشور معرفی شده است.

جاهای دیدنی ابهر زنجان

از دیگر جاهای دیدنی ابهر میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

سد کینه ورس : سد کینه ورس در شهرستان ابهر و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه ‌ورس قرار دارد

امامزاده زیدالکبیر : کی از بقعه‌ های معتبر و معروف شهرستان ابهر است که در قسمت شرقی شهر ابهر قرار دارد و از نظر سبک معماری، در این منطقه بی ‌نظیر است

امامزاده اسماعیل : بنای تاریخی بسیار زیبایی است که در منطقه شِناط در شمال شهرستان ابهر در جاده ترانزیتی ابهر- تاکستان قرار دارد.

آبشار گله خانه ( کله خانه ) : آبشارگله خانه در ۱۵ کیلومتری شمال شرق ابهر و در مسیر ییلاق مرشون(مرچین) واقع شده است. مسیر دسترسی به آبشار گله خانه (کوله خانه) از میان باغات پربار و درختان سرسبز منطقه می گذرد که در آن میان درختان بلند سپیدار و گردو، جلوه خاصی دارند.

تپه نور : تپه ی بزرگی که در موقعیت ۱.۵ کیلومتری جنوب گنبد سلطانیه واقع شده و با نام تپه نور شناخته می شود. این تپه ۱.۸ هکتار مساحت و ۱۵ متر ارتفاع دارد.


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *