تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


ایران

جاهای دیدنی اراک 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی اراک

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را جاهای دیدنی اراک آشنا کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

اراک یکی از پهناورترین شهرهای کشور ایران ، بزرگ ترین شهر استان مرکزی و مرکز آن است. به دلیل دارا بودن صنایع مادر اراک پایتخت صنعتی ایران نیز نامیده خواهد شد.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آثار تاریخی و طبیعی گوناگون، اراک  را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل نموده است. با تاپ تراول همراه شوید تا سری به اراک بزنیم و با جاذبه های گردشگری اراک و مناطق دیدنی آن جا آشنا شویم.

در 17 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اراک و در دشت فراهان استان مرکزی، تالابی دیدنی و زیبا قرار دارد که در گذشته به نمکزار فراهان شهرت داشته و امروزه نیز از آن به تالاب میقان یاد خواهد شد. این جاذبه ی گردشگری طبیعی از سه جزیره به نام های کریستالین یک، کریستالین دو و قسمت کویری ایجاد شده است و به علت آب وهوای معتدل در فصل زمستان، به یکی از زیستگاه های پرندگان تبدیل گردیده است.

غار سفید خانی

غار سفید خانی یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک و جاذبه های طبیعی در این شهرستان است که در 18 کیلومتری شهر اراک و در کوهی به همین نام قرار دارد که می توان حضور چشمه های گوناگون و بسیار را که در دامنه ی این کوه قابل مشاهده است، از قابلیت های این پدیده ی طبیعی دانست. همچنین در دهانه ی غار دودکش جن قرار دارد که به جذابیت های آن اضافه کرده است.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

تالاب میقان اراک

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اراک ، منطقه ی حفاظت شده ی هفتاد قله است که در فاصله ی 25 کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته و حدود 97 هزار و 400 هکتار وسعت دارد. چشم اندازی بسیار زیبا، حضور گونه های گوناگون گیاهی و نیز وجود تنوع جالبی از حیوانات از جمله پستانداران، خزندگان و پرندگان این منطقه را همثل آزمایشگاه و موزه ای طبیعی ساخته است.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

حمام تاریخی چهار فصل

می توان حمام تاریخی چهارفصل اراک را بزرگ ترین حمام ایران نامید که قدمت آن به زمان سلطنت احمدشاه قاجار بازمی گردد. این بنای ارزشمند از مساحتی بالغ بر 1600 متر مربع تشکیل شده و به نظر می رسد به علت نگاره هایی از چهار فصل سال و نیز نقاشی های انجام شده در آن، به این نام شهرت یافته است. این اثر تاریخی امروزه به موزه تغییر کاربری داده است.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

 مقبره  شاه غریب

در 37 کیلومتری شهرستان اراک و در روستای انجدان این شهر، زیارتگاهی متعلق به میرزا عباس ابن عبدالسلام موجود است که در بین مردم اراک به شاه غریب شهرت یافته است. این مقبره ی کهن، از بناهای قرن ششم هجری قمری است و گفته می شود که متعلق به پیشوایان فرقه ی اسماعیلیه است و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی شهرستان اراک محسوب می شود.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

روستای تاریخی انجدان

انجدان، روستایی تاریخی و کهن در 37 کیلومتری شهرستان اراک است که می توان آن را یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار معرفی کرد. این روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده و می توان به دنبالرامون آن، کوه برف شاه و کوه چشمه و غارهای گوناگونی را مشاهده کرد. وجه تسمیه این روستای تاریخی، وجود گیاهی در اطراف این روستا است که به وفور در آن یافت شده و به انگدان شهرت دارد و از آن انگرود یا آنغوزه بدست می آید.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

امامزاده ابراهیم

در 45 کیلومتری شهرستان اراک و در روستای مشهدالکوبه از توابع این شهر، مقبره ای مقدس قرار دارد که در بین مردم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و به امام زاده ابراهیم شهرت یافته است. این عمارت مطهر، بر اساس کتیبه ی موجود که روی صندوق چوبی قرار دارد، از پیشینه ای به قدمت اوایل قرن 12 هجری برخوردار بوده و معماری آن، مخصوصاً در گنبد اصلی و ضریح، زیبا و نفیس است. اهالی معتقدند که سه مرد و یک زن به نام های امام زاده جعفر با کنیه ی ابوحمزه و لقب عمران، امام زاده ابراهیم با کنیه ابوعبداللَّه و لقب علاءالدین، امام زاده عبدالصالح با کنیه ابوطالب و لقب عمادالدین و بی ‏بى صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم (ع) دفن شده اند.

روستای هزاوه

جاهای دیدنی اراک

روستایی تاریخی و زیبا با جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمند و باستانی همچون تپه ی تاریخی هزش، مقبره ی امام زاده سید احمد که قدمت آن ها به ترتیب متعلق به قرن پنجم هجری و دوران حکومت ایلخانیان است، در نزدیکی شهرستان اراک قرار دارد که به روستای هزاوه شناخته می شود. این روستا در اکثر روزهای سال دارای آب وهوایی سرد است و همین امر سبب گردیده است که منازلی با دیوارهای ضخیم و از جنس خشت، چینه و گل در این روستا ساخته شود.

برج شیشه (ارگ حکومتی اراک)

از دیگر عمارات تاریخی متعلق به دوران حکومت قاجاریه و سلطنت فتحعلی شاه، ارگ حکومتی شهر اراک است که به برج شیشه نیز شهرت دارد و در بافت قدیمی این شهرستان واقع شده است. ساختمانی که امروزه قسمتی از منزل سپهدار و در حال ترمیم و بازسازی است و متاسفانه قسمت اعظم آن از بین رفته است.

از دیگر مکان های دیدنی اراک می توان به منزل تاریخی حسن پور (موزه صنایع دستی)، پارک جنگلی شهید باهنر، بقعه ی پیر مراد، قلعه ی حاج وکیل (عمارت کلاه فرنگی)، خانه ی حاج حسین خاکباز (موزه ی مفاخر)، موزه ی جانورشناسی دانشگاه اراک، موزه ی سلطان آباد، بقعه ی هفتاد و دو تن، بقعه ی چهل دختران، بقعه ی سادات کرهرود و… اشاره کرد که شهرستان اراک را به یکی از گزینه های مناسب جهت گردشگری و مسافرت تبدیل نموده است.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

مجموعه تاریخی بازار اراک

مجموعه ی تاریخی بازار اراک، از دیگر جاذبه های دیدنی در این شهرستان است که امروزه به یکی از مراکز تجاری پررونق و شلوغ تبدیل گردیده است. در این بازار که از آن به بازار سرپوشیده نیز یاد خواهد شد می توان وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه کرد. قدمت این مجموعه ی تاریخی که شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاروانسراها است به زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار و اوایل قرن 13 هجری قمری بازمی گردد.

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

 مدرسه سپهداری

عمارتی کهن و متعلق به دوران حکومت فتعحعلی شاه قاجار در بافت قدیمی شهرستان اراک و در مجاورت بازار این شهرستان قرار دارد که به مدرسه ی علمیه سپهداری شهرت یافته است. این بنای قدیمی که گفته می شود اولین مرکز علوم دینی در اراک است، به همت یوسف خان سپهدار، از اقوام فتحعلی شاه احداث شده و می توان آن را نخستین عمارت شهری که الگو گرفته از سبک مدارس دوره ی صفویه است، در نظر گرفت.

جاهای دیدنی اراک

 مقبره آقا نورالدین عراقی

ساختمانی متعلق به دوران حکومت قاجاریان در دروازه تهران شهرستان اراک و در بین گورستان کهن این شهرستان قرار دارد که متعلق به یکی از پیشوایان دینی، علما، مجتهدین و مشاهیر اسلامی است که به القاب دیگری همچون امین و اویس زمان نیز شناخته می شود. این عمارت تاریخی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تاریخی و مذهبی این شهر است که در بین مردم از ارزش والایی دارد.

 کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اراک است که در سال 1914 میلادی و به کمک ارامنه ی این شهرستان احداث شد. این مجموعه ی تاریخی شامل قسمت های گوناگونی مثل مدرسه ی مختص ارامنه، تالار اجتماعات، سکونتگاه کشیش و اقامتگاه سرایدار است که در محوطه ی حیاط قرار دارد.

جاهای دیدنی اراک

مقبره شاه قلندر

در روستای انجدان و در 37 کیلومتری شهرستان اراک، آرامگاهی تاریخی و متعلق به قرن هشتم هجری قمری موجود است که به مقبره ی شاه قلندر شهرت یافته است. این عمارت کهن به شکل هندسی هشت ضلعی ساخته شده که گنبد آن نیز شانزده ضلعی است. در این بقعه می توان صندوقی که روی مزار واقع شده است را مشاهده کرد که به دنبالرامون آن آیاتی از قرآن از جمله آیت الکرسی، تاریخ ساخت صندوق و چند بیت شعر حکاکی گردیده است.

 کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرایی قدیمی در روستای کاروانسرا و در 35 کیلومتری شهرستان اراک قرار دارد که بر اساس معماری آن، چهار ایوانی بودن بنا و مصالح به کار رفته در آن، به نظر می رسد که متعلق به دوران حکومت صفویان باشد. متاسفانه این اثر تاریخی در حال تخریب و نابودی است.

جاهای دیدنی اراک


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *