تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان شمالی

جاهای دیدنی اسفراین در خراسان شمالی را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی اسفراین

در این مقاله از معرفی دیدنی های خراسان شمالی تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی اسفراین که یکی از شهرهای واقع در این استان است بیشتر آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به خراسان شمالی دارید در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه شوید.

مختصری درباره شهرستان اسفراین بدانید :

اسفراین یکی از شهرهای واقع در جنوب شرقی استان خراسان شمالی می باشد که در مسیر بجنورد به سبزوار قرار دارد و فاصله آن از بجنورد حدودا 68 کیلومتری و از سبزوار 109 کیلومتر می باشد.که اصلی ترین ساکنین این شهر به زبان کرمانچی صحبت میکنند.این شهر دارای چندین دانشگاه و دانشکده از جمله دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشکده فنی و مهندسی اسفراین و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسفراین می‌باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شهرستان اسفراین سابقه تاریخی کهنی دارد و آثار بر جای مانده از استقرارهای پیش از تاریخ تا دورۀ اسلامی در سراسر این شهرستان نشان از پویایی فرهنگ این خطه در تاریخ ایران زمین دارد. محوطه­ ها و تپه­ های پیش از تاریخی در بخش های مختلف این شهرستان از جمله محوطه ­های توی 1 و 2 ، انجیرلی، چهل ­دختران و نیز استقرارگاه ­هایی همچون اردوگاه اردغانی، که جملگی به دورۀ پیش از تاریخ تعلق دارند، نشان­ دهندۀ حضور فعال منطقه در عرصۀ پیش از تاریخ ایران ­زمین هستند. شهرستان اسفراین در دوره تاریخی، به­ ویژه در دوره ­های اشکانی و ساسانی نیز همواره جزو ولایات مهم به شمار می ­رفته و بارها در متون تاریخی و جغرافیایی از آن نام برده شده است.

تپه منار

تپه منار مهم‌ترین بخش شارستان شهر بلقیس در شهر اسفراین کنونی در استان خراسان شمالی است که کتاب‌های جغرافیایی و سفرنامه‌ها، وجود این مسجد و مناره در این محل را ثابت می‌کنند.

جاهای دیدنی اسفراین

روستای رویین

روستای رویین در ۲۵ کیلومتری شمال اسفراین و ۴۵ کیلومتری جنوب شرق بجنورد قرار دارد. قدمت روستای رویین به احتمال زیاد به پیش از اسلام باز می‌گردد. در این روستا، خانه‌ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده، به طوری که پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. کوچه‌هایی پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا، ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دایمی و درختان چنار کهنسال، چهره این روستا را منحصر‌ به‌ فرد ساخته است.

جاهای دیدنی اسفراین

شهر باستانی بلقیس

شهر تاریخی بلقیس، با قدمتی در حدود چهار‌هزار سال، نزدیک به شهر اسفراین قرار دارد. این شهر باستانی در گذشته تمدن شهری داشت و محلی مسکونی بود که بر اثر جنگ‌های اقوام گوناگون از بین رفت. خرابه‌هایی که از شهر بلقیس باقی‌ مانده شامل ارگ، خندق و مقبره شیخ آذری است و معروف‌ترین بنای باقی‌مانده آن نارین قلعه است که سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • ارگ تاریخی بلقیس

ارگ تاریخی بلقیس پس از ارگ بم، دومین بنای گلی ایران به‌شمار می‌رود و آن را بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌اند. این دژ قدیمی ۲۹ برج با ارتفاع تقریبی ۱۱ متر داشته است که از اطراف با خندق احاطه می‌شدند. فضای داخلی قلعه به دلیل حفاری‌های غیرقانونی کاملا تخریب شده و تنها پوسته‌ای گلی از آن باقی‌مانده است. این ارگ تاریخی مساحتی بالغ بر ۵۱ هزار مترمربع دارد و مصالح اصلی به‌کار رفته در ساخت آن شامل گل/چینه می‌شود که در بعضی از قسمت‌ها از خشت، آجر و چوب نیز برای استحکام بیشتر، استفاده شده است. برخلاف سایر قلعه‌ها که معمولا در ارتفاع ساخته می‌شوند، ارگ تاریخی بلقیس روی سطح هموار دشت قرار دارد و اطراف آن خندقی ایجاد کرده‌اند.

جاهای دیدنی اسفراین

منطقه نمونه گردشگری میلانلو

منطقه نمونه گردشگری میلانو منطقه‌ ای ییلاقی است که در شهر اسفراین قرار دارد و از به هم پیوستن چند روستا مانند اردغان، بیدواز، حسن آباد، پرکانلو، سرچشمه و سارکانلو تشکیل شده است. این روستاها در مسیر رود بیدواز قرار دارند و وجود باغ‌های میوه زیبایی محیط را بیشتره کرده است. کوه‌های شاه‌ جهان، چشمه‌های متعدد، غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن از جاذبه‌های گردشگری این منطقه‌ اند.

جاهای دیدنی اسفراین

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل شامل ارتفاعات کوهستانی سرد، تپه‏‌های ماهور کم ارتفاع و منطقه دشتی می‌شود. بلندترین قله ساریگل با ارتفاع ۲۷۹۷ متر از سطح دریا، کلنگاه نام دارد. برخی دیگر از قلل مهم این منطقه قله بیل باقلی، قله صیاد، قله کرکزو، قله قوچ قلاقی و قله قره داش هستند. مهم‌‌ترین گیاهان پارک عبارتند از کلاه میرحسن، گل قاصد، عیس گل، نسترن، علف هفت بند، آلبالو وحشی و توت روباه و از جمله گیاهان دارویی ساریگل می‌توان به اسفند، پونه، تلخه، گل گندم، خارشتر و گیاهان سمی شامل تلخه، زنبق، آلاله، ارزان، چوبک و لوبیای وحشی اشاره کرد. همچنین پلنگ، کفتار، گرگ، کاراکال، روباه معمولی، گربه وحشی، قوچ اوریال، کل و بز، آهو، گراز، سمور، رودک، خارپشت، موش، دوپا، همستر، تشی، سنجاب و خرگوش عمده پستانداران این پارک ملی را تشکیل می‌دهند.

جاهای دیدنی اسفراین

از دیگر جاهای دیدنی اسفراین میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

قلعه‌ ی صعلوک : بنای تاریخی قلعه صعلوک دژی استوار در جنوبی ارتفاعات سالوک است که قدمت آن به قرون 6 – 7 هجری می‌رسد و در متون تاریخی مختلف از آن یادشده است.

بقعه شیخ آذری بیهقی اسفراینی : فخرالدین حمزه بن علی ملک بن حسن اسفراینی، شاعر، عارف و مورخ پارسیگوی شیعی در آذر ماه سال ۷۸۴ ه.ق در اسفراین زاده شد. وی از آغاز جوانی به سرودن شعر پرداخت

مقبره باباقدرت : بنای مقبره باباقدرت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان اسفراین به شمار می­رود که تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست،

بنای امامزاده شاهزاده زید توی : بنای امامزاده شاهزاده زید یکی از آثار مذهبی-تاریخی مربوط به قرون میانی اسلامی در شهرستان اسفراین است. پلان بنا در اصل هشت ضلعی بوده ولی طی تعمیرات مکرر به صورت نامنظم و چند وجهی درآمده است

آبشار دره زاری : آبشار دره زاری در منطقه حفاظت شده سالوک و در دره‌ای در این منطقه به نام دره زاری واقع شده است. ارتفاع آبشار در حدود ۳۰ متر و آبشاری فصلی است.

آبشار ایزی در اسفراین : آبشار ایزی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان اسفراین در خراسان شمالی می باشد. این آبشار زیبا و تماشایی در ۵ کیلومتری روستای ایزی، از توابع شهرستان اسفراین قرار دارد

آبشار توی : آبشار توی در 40 کیلومتری غرب اسفراین و در فاصله 5 کیلومتری شمال روستای توی واقع شده است. در شمال روستای توی، رودخانه‌ای از کوه‌های سالوک سرچشمه می‌گیرد که به علت اختلاف در جنس زمین، چندین آبشار زیبا را به وجود می‌آورد که از جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌باشند.

پارک ملی سالوک از جاهای دیدنی اسفراین : پارک ملی سالوک در بخش شرقی منطقه حفاظت شده سالوک و در شمال غربی اسفراین قرار دارد. پارک سالوک با مساحت ۱۷ هزار هکتار دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است که از گونه‌های گیاهی آن می‌توان به کلاه میرحسن، گون، زالزالک، زرشک، نسترن وحشی، گوجه وحشی، انجیر، کما، کلاغک، زیره، انواع لاله و … اشاره نمود


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *