تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا

افغانستان کشوری پرماجرا و کهن + معرفی جاهای دیدنی افغانستان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

زمانی که نام افغانستان به میان می‌آید قطعاً به یاد جنگ، داعش، طالبان و خونریزی می‌افتید. افغانستان کشوری غنی است که مکان‌های دیدنی و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. در این کشور طبیعت‌ های بکری به چشم می‌خورند که بسیاری از افراد هنوز هیچ اطلاعاتی در رابطه با این مکان‌ها به دست نیاورده‌اند. از قسمت شرق کشور افغانستان که جلال آباد نام دارد تا بلخ که در شمال قرار گرفته، زیبایی‌ های بسیاری چشم‌ها را می نوازند. به دلیل جنگ‌های بسیاری که در این کشور رخ داده، بسیاری از مکان‌های دیدنی آن تخریب شده‌اند؛ ‌اما چیزی از جذابیت این کشور کم نشده است.

مکان ‌های دیدنی کابل، پایتخت افغانستان

شهر کابل یکی از از بزرگ‌ ترین شهر‌های افغانستان است که قدمت آن به ۳۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. در زمانی که طالبان به افغانستان حمله کردند کابل خسارت‌های بسیاری را متحمل شد و پس از خروج طالبان از کشور، این شهر شکلی دوباره به خود گرفت. در شهر کابل رستوران‌های فانتزی، بازار‌های بزرگ و ساختمان‌ های نوساز بسیاری بنا گردیده‌اند. پس از گذشت سال‌ها شهر کابل همچنان بخش‌های تخریب شده بسیاری داشته که می‌بایست مورد بازسازی قرار گیرند؛ اما بسیاری از بناها همچنان پابرجا بوده و در شهر می‌درخشند.

موزه مین عمر

یکی از جا‌های دیدنی جنگی در کشور افغانستان موزه مین عمر نام دارد. در این موزه مین‌ها و سخت ‌افزار‌هایی که در جنگ افغانستان به کار رفته‌اند نگهداری می‌شوند. یکی از کشور‌هایی که در جهان به عنوان کشوری پر از مین شناخته می‌شود افغانستان است. علاوه‌بر مین، موشک، بمب و اسلحه نیز در این موزه به چشم می‌خورند. برخی از مین‌های موجود در این موزه به صورت رنگارنگ هستند که کودکان بسیاری جان خود را به واسطه آ‌ن‌ها از دست داده‌اند و آن‌ها را با اسباب بازی اشتباه گرفته‌اند. برای ورود به موزه مین عمر می‌بایست از قبل توسط دفتر اصلی OMAR که در کابل قرار دارد، مجوز ورود را اخذ نمایید.

افغانستان

مجسمه شیر مرجان

در باغ وحش شهر کابل در دهه ۱۹۹۰ که قبل از آغاز جنگ بوده، از حیوانات بسیار عجیب و غریبی نگهداری می‌شد. پس از جنگ اکثر حیوانات کشته شده‌اند و برخی از آن‌ها فرار کرده‌اند و برخی دیگر را نیز به اسارت برده‌اند. یکی از محبوب‌ترین حیوانات این باغ وحش شیر مرجان نام داشت که امروزه تبدیل به مجسمه شده و یکی از جاذبه‌های دیدنی افغانستان به شمار می‌رود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شیر مرجان در زمان جنگ به همراه شیر ماده‌اش که چوچا نام داشته توسط یک سرباز مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌ بودند. مرجان سرباز را کشته و روز بعد آن برادر سرباز با یک نارنجک به شیر حمله کرد. نارنجک شیر مرجان را نابینا و ناشنوا کرده و این شیر مقداری از دندان‌هایش را از دست داد. شیر مرجان سرانجام در سال ۲۰۰۲ به دلیل کهولت سن از دنیا رفت و در همان باغ وحش کابل دفن شد. مجسمه برنزی شکلی از شیر مرجان در ابتدای ورودی باغ وحش قرار دارد.

کاخ دارالامان

یکی از کاخ‌هایی که در افغانستان با بمباران ویران شده کاخ دارالامان نام دارد. این کاخ خارج از شهر کابل واقع شده است. یکی از حاکمان افغانستان به نام ‌امان‌الله خان در سال ۱۹۱۹ دستور ساخت این کاخ را صادر کرد و ساخت این بنا تا سال ۱۹۲۹ به طول انجامید.

دستور ساخت این بنا به‌گونه‌ای بوده که کاخ دارالامان چشم‌اندازی بسیار زیبا و باشکوه داشته باشد و سبک ساخت آن اروپایی باشد؛ اما این کاخ به‌طور کامل ساخته نشده و شاهان بعد از ‌امان‌الله معماری آن را تغییر دادند. ‌امان‌الله خان توسط مجاهدان کشته شد و این حاکم بزرگ در آتش سوخت. کاخ سلطنتی دارالامان ویران گردید و دیوار‌های آن نمادی از جاه طلبی، عظمت، مقاوم بودن و ‌امید داشتن را شرح می‌دهند.

افغانستان

موزه کابل

از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و افغانستان می‌توان به موزه کابل اشاره کرد. در این موزه سکه طلا هلنیستی و مجسمه‌های بودایی و برنزی نگهداری می‌شوند. موزه کابل در سال ۱۹۱۹ ساخته شده و به دلیل حمله مجاهدین خرابی‌های زیادی را متحمل گردید. در زمانی که مجاهدین به افغانستان حمله کرده بودند این موزه را به عنوان محل اقامت خود برگزیده و آن را غارت کرده بودند.

در سال‌های مختلف طالبان خسارت بیشتری نیز به این موضوع وارد کرده‌اند؛ اما جای تعجب دارد که هنوز این موزه پابرجاست. برخی از مجسمه‌هایی که در این موزه قرار داشته‌اند شکسته شده‌اند؛ ولی هنوز هم از زیبایی خاصی برخوردار است و یکی از جا‌های دیدنی افغانستان به شمار می‌رود.

مقبره نادرشاه

آرامگاه نادرشاه در شهر کابل افغانستان قرار دارد. این شاه بزرگ در سال ۱۹۳۳ ترور شده و در تپه مرنجان در قسمت شرقی کابل به خاک سپرده شده است. جنس سنگ مقبره این شاه از مرمر سیاه بوده تا یادآور پابرجایی شاه باشد. تمام آرامگاه منقش به گچ‌بری‌های ایتالیایی است که همین موضوع سبب گردیده تا افراد بسیاری برای دیدن آن به این محل مراجعه نمایند. امروز در تپه مرنجان جشنواره بادبادک نوروزی نیز برگزار می‌شود.

افغانستان

جا‌های دیدنی شهر تاریخی هرات

یکی از شهر‌های باستانی افغانستان هرات نام دارد که جا‌های دیدنی بسیاری مانند آرامگاه ملکه گوهرشاد و ارگ هرات در این شهر قرار گرفته‌اند. این شهر یکی از ثروتمندترین شهر‌های افغانستان به حساب می‌آید که در جنگ‌ها بار‌ها ویران گردید. برخی از بنا‌های تاریخی این شهر به وسیله روسی‌ها و انگلیس‌ها ویران شده‌اند؛ اما هنوز هم این شهر از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری برخوردار است.

ارگ هرات

در قسمت بالای شهر هرات ارگ هرات قرار دارد و مدت‌هاست که در آن منطقه واقع شده است. یکی از قدیمی‌ترین جا‌های دیدنی افغانستان، ارگ هرات بوده که توسط اسکندر شاه بنا گردید. تا قبل از پایان جنگ‌های افغانستان این منطقه محلی برای نظامیان و زندانیان به شمار می‌رفت؛ اما امروزه به یکی از پربازدیدترین مکان‌های افغانستان تبدیل شده است.

در ارگ هرات برج‌های بسیاری به چشم می‌خورند که ۱۸ برج آن تقریباً ۳۰ متر بالاتر از زمین قرار گرفته‌اند. دیوار‌های این برج دو متر ضخامت دارند؛ اما اغلب کاشی‌کاری‌های آن از بین رفته‌اند. سازمان یونسکو در سال ۱۹۷۶ ارگ هرات را بازسازی کرده و آن را به موزه تبدیل نمود.

آرامگاه گوهرشاد

یکی از آرامگاه‌های مشهور افغانستان مقبره ملکه گوهرشاد نام دارد که این آرامگاه در یک پارک واقع شده است. درب این مقبره قفل بوده؛ اما سرایدار این مکان می‌تواند درب را برای بازدید‌کنندگان باز کند. معماری داخل مقبره بسیار زیبا است و دیوار‌ها با رنگ آبی و قرمز بنا گردیده‌اند. آرامگاه بزرگانی چون میرعلی شیرنوایی و نخست وزیر افغانستان نیز در این مقبره قرار دارند.

افغانستان

موزه جهاد

یکی از موزه‌های شهر هرات موزه جهاد نام دارد که در آن ثروت بسیاری خرج شده است. این موزه در سال ۲۰۱۰ بنا گردیده و یکی از جا‌های دیدنی افغانستان به شمار می‌رود. در موزه جهاد لباس‌های رزمندهگان روسی، سلاح‌های آن‌ها و هلیکوپتر‌های جنگی قرار گرفته‌اند. در موزه‌های افغانستان می‌توان شاهد تصاویر جنگ‌های آن نیز بود.

مسجد جام

یکی از مساجد معروف شهر هرات در افغانستان مسجد جام نام دارد. این مسجد توسط حاکمان مختلفی بنا شده و تمامی آن‌ها بر ساخت این مسجد تأثیر‌گذار بوده‌اند. یکی از شاعران بزرگ هرات به نام جامی نیز که یک شاعر صوفی بوده در این مسجد به خاک سپرده شده است. این شاعر بزرگ زیر یک درخت پسته در حیاط مسجد تدفین شده و افراد بسیاری برای دیدن مقبره ‌ایشان به مسجد جام مراجعه می‌کنند.

جاذبه ‌های دیدنی شهر کهنسال بلخ

یکی از شهر‌های قدیمی افغانستان شهر بلخ است که در شمال این کشور قرار دارد. عرب زبانان به شهر بلخ لقب مادر شهر‌ها را داده‌اند. این شهر در حدود چهار هزار سال پیش بنا گردیده و به همین دلیل از کهنسال‌ترین شهر‌های افغانستان به شمار می‌رود. قبل از آن‌که اعراب به افغانستان حمله کنند فرهنگ بودایی بر این شهر حکمفرما بوده است. این شهر طی جنگ‌هایی که رخ داده تخریب شده و مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. با این خسارت‌هایی که شهر بلخ به خود دیده باز هم از جا‌های دیدنی بسیاری برخوردار است.

افغانستان

منارجنبان زادیان

یکی از جا‌های دیدنی افغانستان که قدیمی‌ترین منارجنبان در آن قرار گرفته، زادیان نام دارد. این مکان در چهل کیلومتری شهر بلخ واقع شده و در قسمت شرقی کشور قرار دارد. در زمان فرمانروایی سلجوقیان منارجنبان زادیان در شب جایی برای افروختن مشعل آتش بوده است. قسمت بالای این منارجنبان تخریب گردیده و در بخش پایین نیز وضعیت مناسبی دیده به چشم نمی‌خورد.

افغانستان

مسجد نه گنبد بلخ

یکی از جا‌های دیدنی افغانستان مسجد نه گنبد یا حج پیاده است. در ابتدای ساخت، مسجد نه گنبد معبدی برای بوداییان بوده و پس از ورود اسلام به افغانستان، این مسجد به مکانی برای مسلمانان مبدل گشت. امروزه گنبد‌های مسجد نه گنبد فرو ریخته و ستون‌های آن نیز شکسته‌اند. با این‌که این مسجد از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ اما گردشگران برای بازدید به این مکان رفت‌وآمد می‌کنند.

قلعه بالا حصار

قلعه بالا حصار در زمان اسکندر مقدونی در قرن سوم بنا گردیده بود و عظمت بسیاری داشت. امروزه این قلعه به یک تپه خاکی تبدیل شده؛ اما از جا‌های دیدنی افغانستان محسوب می‌شود.

جاذبه ‌های گردشگری قندهار

پادشاه اسکندر شهر اسکندریه را در سال ۳۲۹ قبل از میلاد تأسیس نمود که امروزه آن را به نام قندهار می‌شناسند. شهر قند‌ها دومین شهر بزرگ افغانستان شناخته می‌شود که قدمت بسیاری داشته و فرهنگ و تاریخ پیچیده‌ای در آن وجود دارد.

برج چهل قدم قندهار

یکی از برج‌های بسیار کوچک در شهر قندهار که به عنوان یک بنای تاریخی محسوب می‌شود، برج چهل قدم نام دارد. این برج تاریخی روی طبیعت ساخته شده و از جا‌های دیدنی افغانستان به شمار می‌رود. پادشاه بابور دیوار‌های این برج را بنا نهاده و به زبان فارسی بر آن حکاکی کرده است. این پادشاه تا زمانی که زنده بود، هرچه را که فتح می‌کرد بر دیوار‌های این بنا می نوشت تا همگان آن‌ها را مشاهده نمایند. در بالای پله‌های برج چهل قدم دو مجسمه شیر قرار دارند که نشانه حفاظت از این بنا هستند.

مسجد عیدگاه

از بزرگ‌ترین مسجد افغانستان می‌توان به مسجد عیدگاه اشاره کرد. این مسجد حدوداً ۲۵ متر تا دانشگاه قندهار فاصله دارد. پادشاه ملا عمر هزینه ساخت این مسجد را پرداخت کرده تا نمازگزاران بتوانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل این بنا یکی از زیباترین مساجد قندهار به شمار می‌رود.

افغانستان

حرم حضرت علی علیه السلام

حرم حضرت در افغانستان به گنبد‌های دوقلوی آبی معروف است که یکی از جا‌های پربازدید افغانستان در مزار شریف قرار دارد. زائران از کشور‌های مختلف برای دیدن حرم و مناجات به افغانستان سفر می‌کنند. مسلمانان ادعا می‌کنند که امام علی علیه‌السلام در عراق به قتل رسیده و در همان‌جا به خاک سپرده شده است. افغان‌ها که از پیروان اصلی امام علی علیه‌السلام هستند می‌گویند پیکر او را مخفیانه در نزدیکی شهر بلخ به خاک سپرده‌اند.

افغان‌ها این افسانه را باور دارند که این محل تا قرن‌ها مخفی مانده و در قرن ۱۲ امام علی علیه‌السلام به خواب بزرگان افغانستان رفته و محل دفن خود را نمایان کرده است. تمامی افغانستان برای به دست آوردن جوابی به تپه‌ای که بزرگان در خواب دیده‌اند رفته و پیکری را با زخم‌های بسیار پیدا کرده‌اند. پادشاه سلجوقیان پس از مشاهده پیکر دستور ساخت یک مقبره را صادر کرده؛ اما در حدود یک قرن بعد از آن این مقبره توسط چنگیز خان مغول تخریب گردید.

قرن‌ها از این اتفاق گذشت و مردم این موضوع را فراموش کرده بودند تا در قرن ۱۵ به واسطه پادشاه تیموریان این مکان مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه این حرم یکی از جا‌های دیدنی افغانستان به حساب می‌آید و هیچ هزینه‌ای برای ورود به آن دریافت نمی‌شود. ورود افرادی که مسلمان نیستند به این مکان ممنوع است و در این حرم کبوتر‌های مشهوری وجود دارند.

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد دور از تصور است که کشور افغانستان جاذبه‌ های گردشگری بسیاری داشته باشد. از کشور افغانستان تنها در رابطه با جنگ‌هایی که بر آن گذشته سخن به میان می‌آید و تا کنون تعریفی از جا‌های دیدنی افغانستان به گوش نرسیده است. این کشور جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در افغانستان مساجد مختلف، همچنین مکان‌ های تاریخی و گردشگری بسیاری وجود دارند که در شهر‌های مختلف این کشور واقع شده‌اند. افغانستان گذشته ایران باستان است و به همین دلیل بازدید از این کشور خالی از لطف نیست.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *