تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


ایران, خوزستان

جاهای دیدنی اهواز | از رود کارون تا طولانی ترین آبشار مصنوعی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی اهواز

در این مقاله از مقالات جاهای دیدنی ایران یکی از شهرهای زیبای ایران را بررسی می کنیم و جاهای دیدنی اهواز را به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر برنامه سفر به جنوب ایران را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این شهر جنوبی کشور آشنا شوید

اهواز یکی از شهرهای جنوبی ایران بوده و هم چنین به عنوان یکی از کلان شهر های کشور نیز شناخته می شود. این شهر مرکز استان خوزستان بوده و به علت قدمت و تاریخچه ای کهن، یادگارهای بسیاری را در خود جای داده است.

در این مقاله تلاش خواهد شد جاهای دیدنی اهواز با آدرس و نیز جاهای دیدنی اهواز با عکس معرفی کنیم تا راهنمایی برای گردشگران به این شهر زیبا باشد.اهواز یکی از شهرهایی است که در صورتی که گذرتان به آن بیفتد، در کنار دمای بالای 50 درجه اش در تابستان، که ذره ذره آغاز به ذوب شدن خواهید کرد، از گرمای دلنشین مردم خونگرم و شور شهری پرقدمت و تمدنی که در پی دارد، حتما قسمتی از وجودتان را درآن جا خواهید گذاشت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

رود کارون

زمانی کارون بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ی ایران بود و برای جنوبی های کشورمان مکانی خاطره ساز محسوب می شود اما امروزه این رودخانه در معرض خطر کم آبی و خشکی قرار دارد. رود کارون با 950 کیلومتر طول، طولانی ترین رود ایران است که سرچشمه ی اصلی آن زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است.

کارون که آب آشامیدنی اهواز از آن تامین خواهد شد، گنجایش آن را دارد که به مکانی تفریحی بسیار پررونقی تبدیل شود و میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. این رود در 20 بهمن سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی اهواز

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید قدیمی ترین بازار اهواز است که در خیابان نظامی یا نظری پور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. کاروان سرای شیخ خزعل در این بازار قرار دارد. این بازار زمانی بازار اصلی و مرکز خرید شهر بود. در آن دوران بیشتر اهالی ثروتمند شهر و اشراف زادگان بیشتر از بازار عبدالحمید خرید می کردند اما امروزه جزو بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرق وبرق قبلی آن نیست. قدمت این بازار به بیش از یک قرن می رسد.

جاهای دیدنی اهواز

بازار کاوه

بازار کاوه متعلق به دوران پهلوی است  و علاوه بر میوه وسبزی تازه، سوغاتی های اهواز را هم می توانید از آنجا بخرید. ماهی و میگوی تازه، کلوچه، خرما، رطب، شیره ی خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی هستند که به وفور در این بازار پیدا خواهد شد. بوی ترشی های خوشمزه ی جنوبی هم به مشام تان خواهد رسید. حتی می توانید به عنوان سوغاتی از ادویه های خوش عطر این بازار تهیه نمایید.

جاهای دیدنی اهواز

موزه هنرهای معاصر

موزه ی هنرهای معاصر اهواز در سال 1338، در 2 طبقه و با 5 گالری آغاز به کار کرد. در گنجینه ی این موزه 70 اثر نگهداری خواهد شد که 60 اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر آن متعلق به هنرمندان دیگر استان ها است.  در این موزه همایش ها، کارگروه ها، دوره های آموزشی هنری گوناگون و سمینارهای هنری برگزار خواهد شد.

جاهای دیدنی اهواز

بنای معین التجار

این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اهواز بنا گردیده است. در اصل این سازه کاروان سرایی در نزدیکی پل سفید است که در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. سرای معین التجار، سرای بازرگان برجسته ی بوشهری، حاج محمد تقی معین التجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل گردیده است. این بنا در تاریخ 20 آبان 1377 با شماره ی 2158 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اهواز

دانشگاه سه گوش (دانشکده ادبیات)

دانشگاه سه گوش در کرانه ی رود کارون قرار دارد. ساختمان این دانشگاه در سال 1308 به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی در اهواز افتتاح شد و 3 سال بعد، آن را به استانداری تبدیل کردند. در طول جنگ جهانی دوم که اهواز به اشغال متفقین در آمد، این ساختمان به مقر ارتش آن ها تبدیل شد. در نهایت در سال 1336 این بنا به دانشکده ی پزشکی دانشگاه جندی شاپور بدل شد و از همان دوران، کاربری فرهنگی داشته است. از سال 13650 تا 1389 از این ساختمان به عنوان دانشکده ی ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور استفاده می شد اما هم اکنون در حال تعمیر و مرمت است.

ساختمان سه گوش حدود 3 هزار متر مساحت دارد و شکل مانندثی آن سبب شده که آن را سه گوش بنامند. شما می توانید قابلیت های خاص معماری دوره ی پهلوی، یعنی قوس های دایره ای شکل ایوان و رواق های حیاط مرکزی را د این سازه مشاهده نمایید. طرح کاشی کاری ایوان با آجر دقیقا تکرار  شده که این را هم می توان از برجسته ترین قابلیت های معماری آن محسوب کرد.

جاهای دیدنی اهواز

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ یکی از جاذبه های گردشگری اهواز است که در محله های مرکزی اهواز قرار دارد. این کلیسا در سال 1347 متوسط ترداد داویدیان ساخته شد که از کارمندان کمپانی نفت بود.

جاهای دیدنی اهواز

آرامگاه علی ابن مهزیار

مقبره ی آرامگاه علی ابن مهزیار یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای شهر اهواز است. علی ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا (ع) بود. در سال 201 هجری قمری در محل اقامت امام رضا در اهواز، مسجدی را بنا کرده و پس از مرگ علی ابن مهزیار او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن می زنند.

جاهای دیدنی اهواز

طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

اهواز میزبان طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است که روی هفتمین پل اهواز احداث شده است. این آبشار با نورپردازی بی نظیر بسیار تماشایی است. فواره های آب از اطراف پل به داخل رودخانه پرتاب خواهد شد. در صورتی که به اهواز رفتید، اینجا را از دست ندهید.

جاهای دیدنی اهواز

پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس اهواز دو پارک مهم این شهر را به هم وصل نموده است و نمای بسیار زیبایی دارد.

جاهای دیدنی اهواز

لشکرآباد (بازار فلافل اهواز)

بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه، محله ی عرب نشین لشکرآباد قرار دارد. این بازار مرکز فروش فلافل در شهر است؛ در صورتی که به اهواز رفتید و جزو آن دسته افرادی بودید که مانند من عاشق فلافل و ترشی جاتی هستید که کنار این ساندویچ خوشمزه سرو خواهد شد، حتما و حتما قسمتی از سفر خود را به بازدید از این بازار و تست کردن فلافل های آن اختصاص دهید.

جاهای دیدنی اهواز

پل سفید

پل معلق یا پل سفید یکی از مهم ترین نمادهای اهواز است و شاید خیلی از ما تصویری که اهواز داریم، تصویر روخانه ای بزرگ است که پلی معلق روی آن قرار دارد. این پل در سال 1315 روی رودخانه ی کارون ساخته شد و گفته می شود اولین پل معلق ایران است. از این پل می توانید عکس های بسیار زیبایی از کارون بگیرید و یادگاری خوبی از سفر به اهواز داشته باشید. پل سفید در 26 آبان ماه 1378 با شماره ی 2493 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اهواز
جاهای دیدنی اهواز

خانه ماپار ، عمارتی مربوط به دوران پهلوی

عمارت ماپار یکی از عمارتهای تاریخی به جا مانده از دوران پهلوی اول می باشد که مساحت آن به ۵۰۰ متر مربع می رسد و دارای نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌های رنگی می باشد که جزء یکی از بناهای منحصربه‌ فرد اهواز به حساب می‌ آید.خوشبختانه این عمارت در سال ۱۳۸۰ مرمت شد تا آجرکاری‌ های زیبایش روح تازه‌ای به خود بگیرند. این بنا در همان سال به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما می‌توانید در این خانه‌ ی زیبا نوشیدنی های مختلف را امتحان کنید یا یک وعده‌ ی غذایی را در حیاط زیبای بنا با درختان نخل منحصر به فردش تجربه کنید.

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۱:۴۵ شب

آدرس خانه ماپار : خوزستان، اهواز، خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی

جاهای دیدنی اهواز

تالاب بامدژ

یکی دیگر از جاهای دیدنی اهوازتالاب بامدژ است که در 40 کیلومتری شمال غربی این شهر و در مجاورت روستاهای بامدژ، و طواهر قرار دارد. این تالاب حدود 4000 هکتار مساحت دارد و منبع تغذیه آب آن رودخانه شاوور اهواز است. تالاب بامدژ 4 متر عمق دارد و از لحاظ زیست محیطی یکی از ارزشمندترین تالاب ‌های ایران به شمار می‌رود، زیستگاه‌های این تالاب به دو زیستگاه آبی و خشکی تقسیم می‌شود و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد که محل زندگی انواع جانوران و پرندگان است. این تالاب با چشم‌ اندازهای منحصر به فردی که دارد محل مناسبی برای گذران ساعاتی از آخر هفته‌ تان خواهد بود،  پیشنهاد می‌کنیم در اواخر آبان تا اواخر اسفند به اهواز سفر کنید، چرا که بهترین زمان سفر و همچنین بازدید از تالاب بامدژ در این بازه زمانی که اهواز آب و هوایی مطلوبی دارد، لذت سفر شما را چندین برابر خواهد کرد. برای دسترسی راحت‌ تر به تالاب بامدژ از طریق جاده اهواز اندیمشک می‌توانید بروید و اوقات پر از آرامشی را در این منطقه سپری نمایید.

جاهای دیدنی اهواز

پارک کوهساران معروف به بام اهواز

پارک کوهساران از جمله پرطرفدارترین پارک‌ های باستانی اهواز است که از بالای آن می‌ توان منظره‌ای دل‌ چسب و خیره‌ کننده از اهواز را دید. این پارک بر روی تپه‌ای باستانی قرار گرفته که بر روی آن مخازن آب یا منبع آب نیز وجود دارد. با رفتن به پارک کوهساران می‌توانید از سه قبرستان ارامنه، کاتولیک‌ ها و لهستانی‌ ها نیز دیدن کنید که در جای خود جذاب و پرطرفدارند.

پیک‌نیک، پیاده‌روی، تماشای شهر از بالا و گشتن در میان قبرستان‌های قدیمی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین تفریحات در این پارک است.

آدرس پارک کوهساران : خوزستان، اهواز، بلوار نواب صفوی، خیابان شهید کریم باوی

جاهای دیدنی اهواز

 

 


مقالات بیشتر بخوانید:



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *