تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان شمالی

جاذبه های دیدنی و گردشگری بجنورد | Bojnurd 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی بجنورد

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است. این شهر با وجود اینکه چندان بزرگ نیست، جاذبه های بسیار خاص و زیبایی اعم از طبیعی و تاریخی در خود دارد. با تاپ تراول همراه باشید و این جاذبه ها را بیشتر بشناسید. شهر بجنورد برای کسانی که از مسیرهای شمالی وارد استان های خراسان می شوند بیشتر با تفرجگاه بابا امان شناخته شده است و حتما در عبور از این شهر سری هم به این تفرجگاه زیبا می زنند. قصد داریم تا در این مطلب شما را با خاص ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری شهر بجنورد آشنا کنیم.

گردشگاه بابا امان

بابا امان در فاصله ۷ کیلومتری شهر بجنورد قرار گرفته و مکانی بسیار مناسب و دل انگیز برای استراحت و تفریح مسافرانی است که از شهرهای مختلف به بجنورد سفر می‌کنند. البته آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم به نام شاهزاده اسماعیل در آنجا قرار دارد. دلیل زیبایی و خاص بودن این پارک، وجود انواع درختان زیبایی مانند زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی، اقاقیا ، چنار، زالزالک، و زردآلو و همچنین چشمه‌های زیبایی که در وسط و اطراف پارک قرار دارد و می‌توانید با گذراندن اوقات خود در انجا، لحظات خوشی برای خود و خانواده رقم بزنید.

جاهای دیدنی بجنورد


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بنای عمارت مفخم 

عمارت مفخم بزرگترین و شاخص­ترین اثر تاریخی دروۀ قاجار در استان خراسان شمالی است که در اوایل دهۀ 1300 هجری قمری بدستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده­اش ساخته شده است. این بنای مجلل 34 اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح­ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است. این بنای تاریخی با شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. بنای عمارت مفخم پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان تبدیل شده است.

جاهای دیدنی بجنورد

آتشکده اسپاخو بجنورد

یک آتشدان و محرابی دایره ای شکل در زیر سقفی گنبددار به همراه روزنه هایی درون آن، تنها بنای سنگی بازمانده از دوران ساسانیان در خراسان شمالی را تشکیل می دهند. آتشکده اسپاخو در کنار روستایی به همین نام بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزنی برگ ارس واقع شده و از جمله جاهای دیدنی بجنورد به شمار می آید.

جاهای دیدنی بجنورد

حسینیه جاجرمی از بنا‌های زیبا و یادمان‌های اواخر دوران قاجار است که در شهر بجنورد قرار دارد. این بنا در مرکز شهر و بافت تاریخی واقع شده است. حسینیه جاجرمی به مانند دیگر بنا‌های مناطق کویری ایران از الگو سنتی معماری ایران تبعیت می‌کند. حسینیه یک حیاط مرکزی دارد و تمامی اتاق ها به دور حیاط است و تمام درب و پنجره‌‌ها به سمت حیاط باز می‌شود.

 

جاهای دیدنی بجنورد

گردشگاه بش قارداش

تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. بشقارداش در زبان ترکی به معنی پنج برادر است. پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل، عبادتگاه پیشوایان زرتشتی قرار داشته و به سبب اقامت چهار فصل مغ «بزرگان دینی زرتشتی» به چهار مغان شهرت یافته است.آب چشمه بش قارداش در آبشناسی پزشکی جهت درمان بیماریهای تغذیهای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتیهای دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد.این اثر در تاریخ 11 دی 1380 با شمارهٔ ثبت 4575 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بجنورد

کوشک باغ علی آباد

از دیگر مکانهای دیدنی بجنورد باغ بزرگی در روستای علی آباد است.  کوشک باغ علی آباد را از شگفتی های شهر بجنورد میدانند. داخل این ساختمان تعدادی اتاق و حوضخانه بوده است. این حوضخانه ها بیشتر در گرمای تابستان کاربرد داشتند. چارلز مک گریگور در سفر خود به بجنورد از این مکان دیدار کرده است و ناصر الدین شاه قاجار نیز به آن سری زده است. گفته میشود در زمان قاجار این منطقه محل استراحت شکارگران حکومتی بوده است. کوشک باغ علی آباد به عنوان یکی از دیدنیهای بجنورد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بجنورد

خانه بانک ملی

در خیابان امیریه جنوبی شهر بجنورد، بنایی تاریخی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. خانه بانک ملی یکی از سازه های دوره پهلوی به شمار می رود. نمای این ساختمان تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی است.سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی و سر ستون های کورنتی بنا از معماری اروپایی الهام گرفته است. اما کاشی کاری های بنا و پنجره های قوسی شکل آن بر گرفته از معماری سنتی ایرانی است.

جاهای دیدنی بجنورد

بند خاکی عبدل آباد

بند خاکی عبدل آباد – خراسان شمالی بند خاکی روستای عبدل آباد در شهر حِصارِ گَرْم‌خان از توابع بجنورد است.این سد در زمستان از آب‌ رودخانه‌های اطراف پر می‌گردد و در فصل‌های کم آبی برای تزریق به زمین‌های کشاورزی اطراف استفاده می شود. از این بند برای پرورش ماهیان گرم آبی نیز استفاده می شود.

جاهای دیدنی بجنورد

آبشار حمید

آبشار حمید با ارتفاعی بیش از 25 متر همیشه مورد توجه گردشگران، ورزشکاران و خانواده ها بوده است. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد و پس از چندین کیلومتر و عبور از مناطق مختلف در کوهستان های حمید جلوه ای از زیبایی طبیعت رو به رخ بینندگان خود می کشد. قسمت اعظم شهرستان بجنورد را مناطق کوهستانی و فلات های مرتفع در بر گرفته است و از همین رو این منطقه آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

جاهای دیدنی بجنورد

چشمه آب گرم ایوب در 95 کیلومتری شمال بجنورد و در نزدیکی روستا عبدالوهاب واقع شده است. این چشمه آب گرم که بر روی تپه‌ای 300 متری واقع شده است، دارای آب گوگردی با خواص درمانی و پزشکی زیادی می‌باشد. در کنار این چشمه آب گرم مقبره‌ای وجود دارد که به گفنه کهن سالان این روستا متعلق به ایوب پیامبر است.

جاهای دیدنی بجنورد
جاهای دیدنی بجنورد

مقالات بیشتری بخوانید:


بجنورد

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *